Poängställning

No. Förare Poäng
01. Lukas Sundahl 256
02. Oscar Palm 231
03. Roar Lindland 223
04. Pontus Fredricsson 183
05. Magnus Öhman 161

Twitter

  • Skandinaviska toppförare hyllade på Porsches säsongsavslutning https://t.co/zoILZ5y3Ca
  • Pallplats för både Bergström och Öhman i Bahrain https://t.co/EaHgbsYorj
  • RT @WRXstats: Medals in @FIAWorldRX 2014-2018: 4️⃣ Kristoffersson @JohanKMS88 🥇🥇🥈🥉 3️⃣ Solberg @Petter_Solberg 🥇🥇🥉 3️⃣ Ekström @mattiasekst…
  • RT @fia: 🏆 #FIAPrizeGiving - @JohanKMS88 is crowned @FIAWorldRX Champion. Yet again the PSRX Volkswagen Sweden car and driver proved peerl…
  • RT @JeanTodt: Congratulations to all the champions awarded tonight at the @FIA 2018 Prize Giving in Saint Petersburg 🇷🇺 https://t.co/XcMrSI
  • RT @FIAWorldRX: How good are our Top 3 looking ahead of the @FIA Prize Giving?!👌👌👌 https://t.co/qo1Lx064yk
  • RT @Radiosporten: Hör Johan Kristofferssons farmor berätta om hur hon följer hans karriär, och hur hans karriär startade: "Han är nästan fö…
  • #GymkhanaGRiD Champion 2018! 🏆🍾 Such a fun day here in Carnival City, to win for the 2nd year in a row is a perfect… https://t.co/kvM8X0OUcF
  • The final race against Petter as I became @GymkhanaGRID 2018 Champion! 🏆🎉 Incredible to win this for a second year… https://t.co/BjNVQBVNIU
  • Can't wait to get racing at @GymkhanaGRID! Watch it all live from 4pm SAST on my Facebook page 👍🏼🎥 https://t.co/X1yTI1kyzQ
  • Porsche Center Helsingborg – Sveriges nya fullserviceanläggning för allt som rör Porsche https://t.co/axAb3FVSKG
  • Top qualifier here in Carnival City for @GymkhanaGRID ☝🏼 still more speed to come though, Petter is very fast and i… https://t.co/ILWcTkgdoG
  • RT @Petter_Solberg: Looking at all the data after qualifying here at @GymkhanaGRID 📈 even though it's a big battle between me and @JohanKMS…
  • RT @EDGEsportTV: 🏁 2017 @GymkhanaGRID Final: @JohanKMS88 vs @Petter_Solberg Will history repeat itself this year? ⠀ 📺 LIVE on EDGEsport F…
  • RT @RaceOfChampions: #ICYMI: Today's news that made us dance😁: Tom Kristensen and @JohanKMS88 are forming #TeamNordic 🇩🇰🇸🇪! FULL STORY: htt…
  • RT @RaceOfChampions: Oh you're so subtle, @JohanKMS88. Recording a video in front of your growing trophy cabinet. 😁Good to have you back!…
  • Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles https://t.co/6NvYbRVbmW
  • RT @volkswagenms: .@JohanKMS88’s 2018 #WRX season in one tweet? Here you go: Spain ✅ Portugal ✅ Belgium ❌ Great Britain ✅ Norway ✅ Sweden…
  • RT @FIAWorldRX: Another Drivers' World Championship and another Teams' World Championship, what a year it's been. A huge congratulations t…

Johan Carlström i Porsche Carrera Cup-debut på Mantorp Park

Publicerad 18 september 2018, 12:09

Johan Carlström har siktet inställt på Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019.
Men redan på lördag debuterar han i klassen.
– Det blir väldigt mycket nytt men jag ger det ett försök, säger Carlström inför starten på Mantorp Park, årets finalarena i mästerskapet.

Johan Carlström hade passerat 30 år när han gjorde racingdebut i 2015. Han inledde karriären i Renault Clio Cup, en klass han var trogen i tre säsonger.
Någon pallplats nådde han visserligen aldrig, men han var snubblande nära några gånger och bokfördes dessutom för flera bra kval.
– Närmast pallen var jag på Solvalla ett år. Då ledde jag tills jag blev knuffad av banan. Jag kanske inte hade vunnit, men till en andra- eller tredjeplats tror jag nog att det hade räckt, säger han.

Pallplatserna har kommit i år i stället, i Swedish GT där han delat Porsche 911 GT3 Cup med Mats ”Snickar-Matte” Karlsson i tre av fyra race.
– Vi började med Mattes generation två-bil i premiären på Ring Knutstorp. Det gick bra i kvalet, men i racet snurrade jag några gånger med bland annat spräckta kylare som resultat och då tyckte Matte att det var sådär. Efter det har vi kört generation ettan, Mattes gamla bil.
Totalt har det blivit fem pallplatser hittills i GTA för Carlström. Det gör att han faktiskt är tvåa bakom Jan Brunstedt i tabellen inför finalen på Mantorp Park.
– Men om jag kommer att köra GT där har jag faktiskt inte bestämt ännu. Jag ska köra testerna för båda serierna, men hur jag gör efter det kommer jag att ta ställning till på plats. Klasserna ligger efter varandra i tidsschemat vilket innebär att det blir rätt mycket körning, men det är ju å andra sidan fler varv i bilen jag behöver.

Johan Carlströms satsning på Swedish GT den här säsongen har ett givet mål: Porsche Carrera Cup 2019.
– Ambitionen är att jag ska köra Porsche Approved Cup för 991 I-bilar nästa år. Att det blir en tjuvstart redan kommande helg beror bland annat på att jag ändå tycker att jag kommit in någorlunda okey i bilen och att jag känner mig ganska bekväm på Mantorp Park.
Men självklart har han mycket kvar att lära, vilket han också är den förste att medge.
– Steget från en framhjulsdriven Renault Clio till en bakhjulsdriven Porsche är rätt stort och jag har haft vissa problem att ställa om mig. Ibland hamnar jag i läget att jag försöker köra Porschen som om den vore framhjulsdriven. Bland annat måste jag bli bättre på att rotera runt bilen och vara lite försiktigare på gasen innan jag laddar på. Med Clion gasade man sig ur kurvorna. Det här har varit den största omställningen, förutom att det är 200 hästar till.

Med vilken ambition kliver då Carlström rakt in i hetluften 21-22 september?
– Eftersom jag aldrig gjort en stående start i bilen tidigare blir det att inte få kärringstopp och att komma i mål med hel bil, säger stockholmaren med rötterna i Göteborg, skrattar gott och tillägger:
– Skämt åsido, det kommer att bli mycket nytt, men jag ser fram emot en riktigt rolig helg och jag hoppas kunna vara topp fem från baken om man säger så. Det är väl målsättningen i alla fall.

Kommentarer inaktiverade.