Poängställning

No. Förare Poäng
01. Lukas Sundahl 214
02. Roar Lindland 199
03. Oscar Palm 195
04. Pontus Fredricsson 149
05. Magnus Öhman 141

Twitter

Franck Århage – rutinerad debutant i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Publicerad 27 februari 2018, 12:02

Efter åtta Porsche-säsonger och fyra titlar har han bestämt sig: I år tar Franck Århage klivet till Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det ska bli riktigt roligt, säger Katrineholmaren som kommer till start i den Porsche 911 GT3 Cup (991 I) som Magnus Öhman körde i mästerskapet 2017.

Franck Århage är en trogen Porsche-förare. Sedan starten i Porsche Sports Cup 2010 har han aldrig övergett märket. Karriären har kantats av framgångar och första titeln kom 2012 då Århage vann klass 8B i ovan nämnda serie.
Efter att ha bytt upp sig till en Porsche 996 triumferade han i sin klass i Porsche GT3 Cup Challenge 2013 och 2014. Båda åren var han totaltvåa efter Carl-Olov Carlsson, som körde en Porsche 997 I.
– Då tänkte jag att det är väl bäst att jag köper den enda bil jag inte har slagit. För då kan det ju inte vara fel på bilen i alla fall, säger han och skrattar.
Det var det inte heller. I 2015 års upplaga av GT3 Cup Challenge, som avgjordes i en enda tävling i Falkenberg, triumferade Århage i kategorin för bilar från 2005-2009 genom att klassvinna båda heaten.
År 2016 inledde Århage med seger och en andraplats i GT3 Cup Challenge på Rudskogen. Av privata skäl avbröt han därefter säsongen för att dyka upp i, och bli tre i GTB-klassen, i Swedish GT 2017.

Till årets säsong hade den 51-årige Katrineholmaren flera alternativa karriärfunderingar, men efter Carrera Cup Scandinavias informationsmöte i Stockholm den 11 januari var saken klar. Århage, som följt och sneglat på Carrera Cup i flera år, bestämde sig för att slå till.
– Däckkostnaden är den tyngsta för oss som kör, men i Approved Cup för 991 I-bilarna presenterade Porsche Sverige ett jättebra upplägg med däckprovision som gjorde att jag redan dagen efter mötet började ringa och jaga bil, berättar Århage, som alltså fick napp hos Magnus Öhman vars 991 I drivits av Mtech Competition.

För Franck Århage, som jobbar som operativ chef på Flens Byggelement, är racingen en hobby. Teamet, som i första hand består av Franck själv och sambon Emma Sandin, är litet och kommer så att förbli.
– Det blir jag och gumman och kanske någon hugad som vill vara med och skruva lite. Och så grabbarna förstås, Linus och Erik. De brukar också vara med ibland.
Någon stor flashig trailer drar inte Århage Racing runt på mellan tävlingarna.
– Vi har länge haft öppen kärra och inget tält, så man har fått stå ute i regnet och byta däck. Men 2017 hade vi det riktigt lyxigt med en täckt Brian James-kärra med Kungsäter-tält på sidan om. Det var världens uppgradering – som att ha en trailer fast i mindre skala, säger Franck med ett leende och tillägger:
– Alla har sina förutsättningar och jag känner inte att jag vill lägga mer pengar.

Även om Århage Racing är ett av de minsta teamen i årets mästerskap är det inte en nykomling utan ambitioner. Franck är van att nå framgång och vill gärna göra det även 2018.
– Ja, det klart. Man satsar inte de här pengarna för att komma tvåa, men det kan bli så ändå.. eller femma eller tia. Vi åker väl så gott vi kan, inte tusan håller man igen, säger han.
– Men det här är inte VM för mig. Jag kör mest för att det är kul.
Swedish GT 2017 tyckte han var sådär med straffvikter och annat.
– Jag gillar entypsklasser. Där har alla samma förutsättningar och det blir sällan en massa tjafs.

Franck Århage blir en av många nya förare i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018. Bara i Approved Cup ser det ut att bli minst en handfull debutanter.
– Det blir givetvis kul. Även om jag kört Porsche i många år kan jag inte säga att jag är jättebekant med någon av de andra förarna i klassen. I fjol tävlade jag visserligen med Mats Ek Tidstrand och Robin Jensen i Swedish GT, men de körde GTA och var långt före mig hela tiden.
På tal om GT så utesluter inte Århage att han kommer att köra där igen 2018.
– Det vore kanske inte så dumt att göra något inhopp i början på säsongen för att få rätt känsla för den nya bilen. Men det beror på vad plånboken säger och hur försäsongstesten på Rudskogen går. Hur som helst blir det ingen hel GT-serie för min del, men möjligtvis ett inhopp då och då.

Kommentarer inaktiverade.