William Siverholm tog starten från pole position, utmanades visserligen av Gustav Krogh på det första varvet, men redde ut det och kunde ta en säker seger. Detta trots att säkerhetsbil kallades ut i heatets avslutning och därmed gav konkurrenterna möjlighet att förstöra dagen för 20-åringen.
Men Siverholm höll undan och konstaterade:
– Skönt att säkra silvret och avsluta med en seger. Surt med säkerhetsbil såklart, men det gick ju vägen ändå.
Enda hotet mot Siverholms silver var Emil Persson, men inte heller i det andra heatet hittade han fart för att vara med och kriga om de översta platserna. Från startruta åtta avancerade han visserligen till fjärde plats, men var ändå besviken efteråt.
– Det här var inte min helg. Vi har haft något fel på bilen, oklart vad. Vi har bytt dämpare, men jag misstänker att det är något med växellådan efter diffen, sa en dämpad bronsmedaljör efteråt.
Daniel Ros, som medgav att han fick andraplatsen till skänks efter Kroghs avåkning, var mer nöjd med avslutningen på säsongen.
– Vilken dag, vilken jäkla rolig dag, jublade han och kunde konstatera att han inte bara får med sig segerpokal och SM-guld hem till Njurunda.
Med snabbaste varv i båda finalracen fick han nämligen även en exklusiv klocka för segern i TAG Heuer Fastest Lap Award.
Motsvarande utmärkelse i Pro Am gick till Albin Wärnelöv, som dessutom blev mästare. Detta efter en avslutning som går till historien. Smålänningen behövde inte bara ta en fullpoängare och vara före mästerskapsledande Kjelle Lejonkrans i det sista heatet för att vinna. Han behövde dessutom att en annan Pro Am-förare klämde sig in mellan honom och Lejonkrans. Precis det skedde. Prins Carls Philip passerade nämligen den regerande mästaren och tog mållinjen 39 tusendelar före honom. 39 tusendelar som blev helt avgörande för mästerskapet.
– Albin har gjort ett jäkla bra jobb, berömde Lejonkrans, som emellertid lämnade in en protest mot prinsens körning den sista biten in mot mål.
Protesten avslogs emellertid och resultatet stod fast.
– Innan racet visualiserade jag att prinsen skulle vara mellan mig och Kjelle. Det måste ske, det var vår enda chans, berättade Wärnelöv och summerade de avslutande varven, och målrakan, så här:
– Helt crazy! Jag satt och kollade i backspegeln och såg Kjelle och prinsen sida vid sida över mållinjen.
Det gick inte att ta miste på segerns betydelse för Wärnelöv.
– Jag, pappa och min bror började med racingen som ett hobbyprojekt i Clio Cup för tio år sedan. Vi har kämpat länge för det här så den här titeln betyder givetvis jättemycket för oss.
I skuggan av titelkampen tog debuterande Sebastian Eriksson sin andra raka seger i Pro Am genom att bli åttonde man totalt i racet. Han klev upp överst på pallen med Wärnelöv och prins Carl Philip vid sin sida.
Resultat.
- William Siverholm (PRO), Fragus Motorsport, 1:15.434
- Daniel Ros (PRO), Fragus Motorsport, +2.073
- Gustav Bergström (PRO), M3G Motorsport, +2.535
- Emil Persson (PRO), Micke Kågered Racing, +4.192
- Wilmer Wallenstam (PRO), Fragus Motorsport, +5.912
- Gustav Krogh (PRO), Mtech Competition, +8.462
- Theo Jernberg (PRO), Stenhaga Motorsport, +8.691
- Sebastian Eriksson (AM) (G), M3G Motorsport, +9.653
- Albin Wärnelöv (AM), Micke Kågered Racing, +12.238
- Isabell Rustad (PRO), Fragus Motorsport, +12.411
- Carl Philip Bernadotte (AM), Porsche Experience Racing, +13.422
- Kjelle Lejonkrans (AM), Micke Kågered Racing, +13.461
- Mat Armstrong (AM) (G), Fragus Motorsport, +21.802
- Svante Andersson (AM), Stenhaga Motorsport, +22.582
- Anders Steiner (AM), Stenhaga Motorsport, +36.561
- Ludwig Ellhage (AM), Stenhaga Motorsport, +1 Lap
Thomas Karlsson (AM) (G), Mtech Competition, +DQ