Gustav Krogh imponerade stort under sin debutsäsong i Porsche Sprint Challenge där han körde en Porsche 718 Cayman GT4 i mästerskapets GT4-kategori. Hans facit – klasseger i elva av 14 race, 14 pallplatser, tolv pole positions och nio snabbaste varv – gav honom inte bara segern i klassen, han blev dessutom tvåa totalt mästerskapet. Detta trots att bara halva poäng delades ut i GT4 på grund av att antalet startande aldrig var mer än fyra.
I år har Gustav Krogh tagit steget till Porsche Carrera Cup Scandinavia där han representerar Mtech Competition i Ola Nilssons vinnarbil, Porsche 911 GT3 Cup (992), från 2023.
– Mitt första intryck av serien är väldigt bra. Konkurrenterna är snabba och tuffa. Jag trivs med att vara en del av mästerskapet, men det finns fortfarande mycket att lära, säger Krogh.
Han trivs under Magnus Karlssons ledning i Mtech Competition och samarbetet med teamet har fungerat bra. Omställningen från Porsche 718 Cayman till Porsche 911 GT3 Cup har självklart varit stor och den unge dansken har haft en hel del utmaningar att hantera – en missad start i Anderstorp och ett mindre bra kval i Karlskoga.
Två sjätteplatser som bästa resultat har det ändå blivit och hemma i Danmark siktar han alltså betydligt högre.
– Som den enda danska heltidsföraren i mästerskapets pro-kategori betyder det mycket att få tävla på hemmaplan. Inte bara för mig utan speciellt för mina partners som har investerat i mig och min satsning. Sedan ska det såklart bli coolt att på hemmaplan få möjligheten att tävla inför familj och vänner.
Även om Jyllandsringen ligger mer än 30 mil från Vedbæk är anläggningen strax utanför Silkeborg ändå att betrakta som Kroghs hemmabana. Men han är ännu bara i början på sin racingkarriär och därför har det inte blivit mer än tre tävlingar där. Fast det är såklart betydligt mer än vad merparten av konkurrenterna har. De allra flesta har aldrig ens satt sin fot på banan på Jylland.
FDM Jyllandsringen är med sina kurviga 2,3 km Danmarks längsta bana. Den har sina egenheter. Bland annat körs den i vänstervarv och har en doserad sista kurva.
– Dessutom ändras banan bredd flera gånger på varvet vilket främjar bra racing, säger Krogh.
Nuvarande sträckning av Jyllandsringen är en hopslagning av två banor.
– Och delarna skiljer sig mycket från varandra, intygar han.