Många utmanare när Lukas Sundahl jagar historisk titel

05 maj 2021, 09:15

Vem ska kunna stoppa Lukas Sundahl från att ta sin fjärde raka titel i Porsche Carrera Cup Scandinavia? Det finns sex svar på den frågan. Så många heta utmanare ingår nämligen i startfältet inför premiären på Ring Knutstorp 7-8 maj. – På förhand ser det ut som om toppen i mästerskapet är bredare nu än den varit de tre senaste säsongerna, säger mästaren själv.

Smålänningen Lukas Sundahl har dominerat Porsche Carrera Cup Scandinavia sedan 2018. En unik svit på tre raka titlar är ett tydligt bevis på det.
Men än är 24-åringen från Växjö inte nöjd. Ett fjärde guld hägrar. Ett mer än Johan Kristoffersson, Jocke Mangs och Robin Rudholm, förarna han just nu delar topplistan över antalet titlar med.
Självklart kliver Lukas Sundahl in i årets mästerskap som favorit. Han har alla egenskaper som gör en mästare: snabbheten, stabiliteten, kylan. Dessutom tävlar Lukas för mästerskapets vassaste team, Sundahl-Pampas Racing. Där basar pappa Per Sundahl och han har svart bälte i smartness.

Sundahl svårbesegrad
När Lukas Sundahl tog sin första Carrera Cup-titel 2018 vann han nio av 14 race och dominerade mästerskapet från start till mål. 2019 utmanades han av Robin Hansson, men även om göteborgaren vann fler lopp stod Sundahl ändå som mästare efter finalen på Mantorp Park. Jämnhet på hög nivå avgjorde till smålänningens fördel.
Hur det gick i fjol kommer säkert de flesta ihåg. Sundahl säkrade sin tredje raka titel redan i den näst sista deltävlingen. Inte sedan Johan Kristoffersson vann samtliga race 2015 har mästerskapet varit avgjort innan finalen.
Vid en tillbakablick på de tre guldsäsongerna kan man konstatera att det inte varit speciellt många förare som haft förmågan att matcha Sundahl. Oscar Palm och Roar Lindland försökte 2018, Robin Hansson var ende utmanare 2019 och i fjol – efter att Hansson avbrutit mästerskapet – var det ingen som på allvar kunde bjuda upp till kamp. Åtminstone inte om förstaplatsen i tabellen.

Bred topp
Men i år är det annorlunda. Faktum är att mästerskapet ser ut att ha sin bredaste topp på många år. Bakom Sundahl kan man med lätthet identifiera minst sex högintressanta förare med pallkapacitet. Rimligtvis borde det i den sextetten finnas en eller flera utmanare till Lukas Sundahl?
Edvin Hellsten (trea 2020), Hugo Andersson (fyra) och Hampus Ericsson (femma) har alla gått ut och sagt att de kör för titeln och fjolårstvåan Pontus Fredricsson lär knappast ha några andra ambitioner. Lägg till den kvartetten Patrick Rundquist och Emil Person. Rundquist gjorde en stabil debutsäsong i fjol och har på försäsongstesterna redan bevisat att han tagit nästa steg i sin utveckling. Kanske var han den som överraskade mest med sin fina fjärdeplats på den officiella testen på Mantorp Park 15-16 april.
Emil Persson gjorde sitt första framträdande i Porsche Carrera Cup Scandinavia i finalen på Ring Knutstorp förra året. Det blev succé. Värmlänningen slog nämligen till med en stark tredjeplats i säsongens avslutande race.

Fruktar trio från Fragus Motorsport
Av alla de här, vem ser Lukas själv som sin svåraste konkurrent och främste utmanare?
– Svår fråga, men jag tror väl att det blir någon av förarna i Fragus Motorsport i alla fall, Hampus Ericsson eller Pontus Fredricsson. Men jag tror också att deras teamkollega Emil Persson, trots att han ändå får betraktas som ny i mästerskapet, kan göra ett lika bra jobb som Hampus och Pontus över en hel säsong. Han är lite äldre, verkar lugn som person och har erfarenhet av att vinna mästerskap i andra klasser, svara han.

Gör som vanligt
Teamchefen Per Sundahl håller med om att konkurrenssituationen ser tuffare ut i år än tidigare säsonger.
– Förutom Lukas är det väl sex stycken kan vinna race, så skulle jag vilja uttrycka mig, säger han.
Men det betyder inte att familjeteamet från Växjö går in i säsongen med någon annan strategi än tidigare.
– Inför en tävling resonerar vi alltid på samma sätt: vi bedömer hur vi ska agera i racen utifrån hur kvalen går och var våra värsta motståndare står på gridden, säger han först och tillägger sedan:
– Jag vet inte, vi får se, men vi gör väl som vanligt: bara ut och kör, sedan får man kolla lite.