M3G Motorsport ersätter premiärsegrare med flerfaldig världsmästare

06 juni 2025, 08:58

Premiärsegraren Gustav Bergström tävlar på Le Mans och kommer inte till start på Drivecenter Arena i Fällfors den 13-14 juni. Då plockar M3G Motorsport och teamägaren Ronnie Bergström in en sjufaldig världsmästare som ersättare. Porsche Carrera Cup Scandinavia hälsar Johan Kristoffersson välkommen tillbaka till mästerskapet. – Det ska bli superkul och jag ser verkligen fram emot det, säger Kristoffersson som förutom sina sju VM-guld i rallycross även har tre Porsche Carrera Cup-titlar på meritlistan.

Tidigare i karriären dominerade värmlänningen Johan Kristoffersson Porsche Carrera Cup Scandinavia under flera säsonger. Andraplatsen bakom Robin Rudholm debutåret 2011 följde han upp med två raka titlar.  Efter ett års uppehåll var han tillbaka i mästerskapet 2015 och vann då samtliga 13 race!

År 2019 blev det två inhopp i finalen på Mantorp Park och säsongen därpå hela sju race som gästförare, varav han vann fyra. Två av triumferna kom på Drivecenter Arena i Fällfors, banan på vilken han nu gör comeback.

– Det regnade fint då. Jag hoppas det blir regn igen, det är alltid roligt, säger Kristoffersson och ler.

Hoppas på regn

Att lägga till några nya segrar till de 45 han redan har tror han kanske inte blir fallet den här gången. Åtminstone inte i Fällfors.

– Om det blir regn tror jag att jag kan vara med och kriga lite, men blir det torrt blir det nog svårt. Jag ska göra så gott jag kan såklart.

Med tanke på att det är fem år sedan han tävlade i mästerskapet tillägger han:

– I en enhetsklass som Carrera Cup är det ofta små marginaler.  Då gäller det att ha tiondelarna på sin sida, speciellt i kvalen så man får starta på rätt ställe. Även om racen är långa är det ändå svårt att komma in så här och göra något i dem. För att lyckas med det måste man bland annat lära sig hur däcken slits och hur bilen beter sig under en längre stint. Det är sådant som kommer med erfarenhet och det har jag ingen, varken av Porsche 911 GT3 Cup (992) eller de här däcken. Det är många duktiga team som kommer väl förberedda och då är det orealistiskt att åka till Fällfors och tro att man kan vara med och fightas ända uppe i toppen. Sedan kanske man är inom några tiondelar, det tror jag säkert går, men det hjälper ju inte om man ska vara längst fram.

Nyttig testdag

I onsdags fick Kristoffersson, tillsammans med Gustav Bergström, en testdag på Gelleråsen Arena. I blandat väder fick han möjlighet att bekanta sig med bilen både på regndäck och slicks.

– Det var värdefullt, konstaterar Kristoffersson och hyllar Porsche 911 GT3 Cup (992).

– Cupbilen är frän och kul bil att köra. Den har gått framåt, bland annat är den mer lättkörd än de generationer jag kört tidigare, konstaterar han.

Logiskt val

Valet av Johan Kristoffersson som ersättare till Gustav Bergström känns helt logiskt av flera skäl. Sina tre Carrera Cup-titlar tog Kristoffersson nämligen med Ronnie Bergström som ingenjör. Bergström har också varit involverad i den sjufaldige världsmästarens rallycrosskarriär och samarbetat med Kristoffersson Motorsport, KMS, och Johans pappa Tommy i många, många år.

Kopplingarna mellan M3G och KMS är tydliga än i dag. Senare i sommar, under rallycross-VM i värmländska Höljes, kan eventuellt Gustav Bergström göra ett inhopp i KMS, precis som i fjol då han lyckades köra till sig en tredjeplats i en VW Polo RX1e.

Support på distans

Ronnie Bergström ser fram emot att få hälsa Johan Kristoffersson välkommen i M3G Motorsport, även om samarbetet den här gången kommer att ske på distans. När Johan ersätter Gustav – i Midnattssolsloppet på Drivecenter Arena och på FDM Jyllandsringen – kommer nämligen Bergström senior att vara utomlands med junior. Tävlingen i Norrland kolliderar nämligen med Road to Le Mans (supportrace till det klassiska 24-timmarsracet) och den i Danmark med den femte deltävlingen i GT World Challenge Europé, det legendariska 24-timmarsloppet på SPA i Belgien som är världens största race för GT-bilar med över 75 startande.

Men Ronnie Bergström kommer att finnas med på telefon och rollerna som teamchef och ingenjör kommer att axlas av Ronnies äldsta son, Mattias, och den tyske race- och aerodynamikingenjören, Christian Gogler-Schmidt. Dessutom kommer Tommy Kristoffersson att finnas med som stöd.

Edward Sandström är självklart också på plats som teamets eminente förarcoach.

Viktig för teammästerskapet

Med Johan Kristoffersson som teamkollega till Marcus Annervi i de kommande två deltävlingarna ger sig M3G Motorsport en fortsatt bra chans att vara med och kriga högt upp i resultatlistorna. Inte minst i teammästerskapet där varje teams två bäst placerade förare får poäng.

– Det ligger också bakom beslutet att välja Johan, säger Ronnie Bergström.

Någon teamkörning finns det emellertid inga planer på vilket gör det möjligt för Kristoffersson att fritt konkurrera om topplatserna i racen.

Även om Kristoffersson själv är lite tveksam till hur konkurrenskraftig han kommer att vara efter fem års frånvaro är inte Bergström det minsta tveksam.

– Han kommer att vara snabb, det kan du lita på, säger han.