Lyckad kickoff för Porsches utvecklingsprogram för unga elitförare

05 mars 2019, 10:11

Nu är den igång, Porsche Sveriges satsning på unga elitförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Helgens kickoff för Driver Development Programme var lyckad och inspirerande för både förare och instruktörer. – Två fantastiska dagar under vilka den här unika satsningen verkligen fick en flygande start, konstaterar Thomas Johansson, sporting direktor för Porsche Carrera Cup Scandinavia och ”rektor” för verksamheten i den nya satsningen.

Porsche Driver Development Programme är ett omfattande utvecklingsprogram för talangfulla racingförare födda 1996 eller senare. Ambition och målsättning med satsningen är tydlig:
• Utveckla nästa generation skandinaviska toppförare och förbereda dem för en internationell karriär.
• Få fram en vinnare i Porsche Motorsports Shoot-out 2020 och att en till två förare ska tävla i Porsche Mobil1 Supercup 2021.
– Rimliga och realistiska mål sett till den potential det finns både i det här gänget och i andra unga, talangfulla förare som redan finns i vår verksamhet eller som är på väg in, lockade bland annat av just den här satsningen, säger Thomas Johansson.

Talangfull laguppställning
Till Driver Development Programme 2019 är följande sex förare uttagna.
Lukas Sundahl, 22 år, från Växjö. Regerande mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Pontus Fredricsson, 21 år, från Huddinge. Racevinnare och fyra totalt i PCCS 2018.
Ole William Nærsnes, 23 år, från Horten i Norge. Tvåa i Porsche Approved Cup under sitt debutår 2018.
Hugo Andersson, 17 år, från Täby. Yngst i mästerskapet 2018, bara en poäng från tredjeplatsen i Porsche Approved Cup.
Robin Hansson, 22 år, från Göteborg. Tidigare racevinnare och toppförare som gör comeback i mästerskapet.
Hugo Nerman, 19 år, från Rydebäck i Skåne. Landslagsman och tidigare formelbilsmästare som gör intressant debut i Porsche Carrera Cup.

Erfarenhet och kompetens
I Driver Development Programme kommer ovan nämnda förare att coachas inom många olika områden. Instruktörerna, som hade sitt första möte med de unga elitförarna under helgens kickoff, är ytterst välrenommerade med mångårig erfarenhet.
• Körteknik: Björn Wirdheim, tidigare F3000-mästare och testförare i Formel 1.
• Personlig träning: Thomas Fogdö, idrottspsykologisk rådgivare och före detta alpin skidåkare med bland annat en totalseger i världscupen i slalom på meritlistan.
• Teknik och dataanalys: Marcus Fasth, teamchef och ingenjör med erfarenhet från många klasser och mästerskap, både i Sverige och internationellt.
• Medieträning: Fredrik Huldt, motorjournalist och kommunikationskonsult med 25 års erfarenhet inom medier och kommunikation.
• Fysisk träning och diet: Johan Rothlind, Svensk Bilsports förbundskapten med bland annat egen ishockeykarriär (både som spelare och ledare) samt idrottsstudier på Bosön på sitt CV.

Imponerande bredd
Samtliga instruktörer presenterade sig själva, sitt område och sin plan för verksamheten inom Driver Development Programme på Porsche Center Stockholm under fredagen.
– Intressanta genomgångar. Extra kul var det att lyssna på Fogdö. Honom hade jag bara hört talas om innan, sa Pontus Fredricsson som också imponerades över bredden i utvecklingsprogrammet.
– Det spänner över så många bitar. Allt. Perfekt.

Racing i simulator
Dagen avslutades på Bosön, Riksidrottsförbundet utvecklingscentrum på Lidingö, och i det rum där Svenska Bilsportförbundet har sin simulator placerad. I en Porsche 911 GT3 Cup (991 II) fick alla chansen på Nürburgrings GP-slinga där gruppen noterades för såväl snabba varvtider som frustrerande avåkningar.
– Sånt här tycker jag är jättekul och därför var det extra roligt att få prova på en så avancerad anläggning, sa Lukas Sundahl, som tillsammans med Marcus Fasth jobbade rätt intensivt med inställningarna för att få simulatorn att uppträda så snarlikt en riktig Porsche 911 GT3 Cup som möjligt.

Föreläsning gjorde intryck
Dag två på Bosön gick helt i fysikens tecken. Under ledning av Johan Rothlind fick förarna bland annat genomgå tester i uthållighet, rörlighet och styrka. ”Besiktningen” innehöll allt från Coopertest och kullerbytta till brutalbänk och marklyft. Alla resultat och värden bokfördes för att ha som jämförelsematerial vid nästa samling på Bosön.
– Man fick klart för sig vad man har för brister om man säger så, ler Lukas Sundahl.
Som avslutning på den första delen i utvecklingsprogrammet höll Rothlind en föreläsning om bland annat kostens betydelse för idrottsprestationer på elitnivå. Den gjorde intryck på samtliga.
– Den fick mig att se på olika typer av mat på ett nytt sätt och även inse mer hur mycket, vilken mat, mängden mat och när man äter, påverkar kroppen och prestationsförmågan, säger Hugo Nerman.
Hans namne, Hugo Andersson, konstaterar:
– Johan pratade mycket om hur man måste hantera kost och träning för att förbereda sig på bästa sätt för säsongen. Det var väldigt inspirerande att se vad det är man måste göra för att ligga på högsta nivå. Även om det är mycket man kanske måste ge upp för att bli en av de bästa så är det värt det när man får en sådan här chans.

Tummen upp från Norge
Efter två intensiva kickoffdagar vände deltagarna i Driver Development Programme hemåt fulla av intryck och förväntningar. Ende norrmannen i gänget, Ole William Nærsnes, sammanfattar helgen på ett bra sätt. Han konstaterar bland annat:
– Det här verkar otroligt bra. Möjligheterna som ställs till vårt förfogande är mycket bra och jag är imponerad över hur många människor det är som är involverade i satsningen. Dessutom var det riktigt roligt att lära känna de andra förarna lite bättre.

Bilder.
Foto: Micke Fransson