Lejonkrans mot Wärnelöv – teamkompisarna i ny titelkamp

11 augusti 2025, 13:29

Fotografering, då hjälper Albin Wärnelöv gärna Kjelle Lejonkrans att fixa till overallen. Men där går gränsen. På banan gör de nämligen upp om titeln i Pro Am-klassen. Inför Kanonloppet på Gelleråsen Arena 15-16 augusti är det, precis som i fjol, fördel Wärnelöv. Då lyckades han inte hålla undan till seger utan Lejonkrans vann mästerskapet efter en spännande avslutning. I år är Wärnelöv ute efter revansch – och han har en plan.

Albin Wärnelöv, Kjelle Lejonkrans och Oskar Löfquist. Det var trion som slogs i toppen på Pro Am 2024. Löfquist kör inte i år och därför har titelstriden helt kommit att handla om Wärnelöv och Lejonkrans, teamkompisarna i Micke Kågered Racing. Övriga serieanmälda förare har inte alls lyckats hänga med i deras tempo.

Kågered-duon har följts åt under mästerskapets första halva. Väldigt lite skiljer dem åt sett till kvalinsatser, raceplaceringar och snabbaste varv. Det enda som egentligen sticker ut i en jämförelse är att Wärnelöv klassvunnit tre race mot ett för den regerande mästaren. Därför har han ett försprång på 13 poäng inför de avslutande tre deltävlingarna. Inte mycket med tanke på att en heatseger i Pro Am ger 25 poäng. Ett misslyckat race och Lejonkrans kan vara i kapp och förbi!

Men Wärnelöv vill ogärna släppa det lilla grepp om titeln som han har. Därför har han lagt upp en liten plan inför avslutningen.

–  Gelleråsen är det nog bara att ta sig igenom och vara så nära Kjelle som möjligt, eller helst framför. På Rudskogen i Norge får jag försöka göra ett ryck och efter det hålla ihop det i finaltävlingen på Mantorp Park. Då kan vi nog ta mästerskapet, säger han.

Wärneklövs utgångsläge var snarlikt förra säsongen. Då lyckades han inte slå vakt om förstaplatsen. Vad talar för att han ska lyckas i år?

– Jag känner mig mer komfortabel i bilen, har anpassat mig till bakhjulsdriften, vilket tagit lång tid, och är därför aggressivare i min körning och kan ta ut mer av bilen. Som team är vi och pillar på de inställningar som gör att man kan ta ut de sista tiondelarna, de vi kanske inte lyckats hitta tidigare, säger Wärnelöv, som pekar på flera anledningar till sin positiva utvecklingskurva den här säsongen.

– Jag har lagt extremt mycket tid i simulator, jobbar mindre på mitt jobb, tränar mer fysiskt och är därför mer fokuserad på racingen. Dessutom har vi genomfört fler testdagar än tidigare och till dessa har vi kommit ordentligt förberedda, analyserat vad vi verkligen behöver öva på när vi kommer ut på banan. Sedan har vi byggt vidare på min speed från i fjol och finjusterat min körning.

Förra året låg Wärnelövs styrka framför allt i att han höll sig på banan och tog sig i mål. Effektivt i ett mästerskap när främsta konkurrenterna strulade till det för sig och inte alltid tog målflagg.

– Det var egentligen därför vi ledde i mitten på förra säsongen, säger Wärnelöv ödmjukt.

I år har det sett annorlunda ut, vilket till och med Kjelle Lejonkrans är noga med att påpeka.

– Framgångarna i år har Albin verkligen kört sig till. Han har höljt sig en nivå och jag ser fram emot en rolig fight mot honom i höst, säger den regerande mästaren som hade lite stolpe ut i några av vårens race. Bland annat minns man kontakten med Daniel Ros i det andra racet i premiären i Anderstorp. Den förpassade honom från den sensationella tredjeplatsen på gridden till nionde efter ett varv.

Även i Fällfors var han inblandad i en incident som kostade tid, placeringar och poäng.

– Anderstorp, Fällfors och Jyllandsringen är inte mina banor. Jag trivs bättre på de som kommer, säger han.

Ett bevis på det är närkingens höstfacit 2024. Med tre segrar och lika många andraplatser i de avslutande deltävlingarna – Gelleråsen Arena, Rudskogen Motorsenter och Mantorp Park – lyckades han vända underläge till seger.

Wärnelöv och Lejonkrans tävlar, precis som förra året, för Micke Kågered Racing. Där kör de med helt lika förutsättningar.

– Vi har samma förarcoach, delar ingenjör och data. Vi är tajta med ett tydligt samarbete över gränserna, säger Wärnelöv.

Så kommer det förbli säsongen ut. Några teamorder är inte aktuella. Wärnelöv och Lejonkrans lär få göra upp om det på banan.

– Kjelle är jättesnabb och vi har legat på tiondelen hela säsongen. Det kommer att bli en tight fight om titeln, men jag hoppas att jag kan ha ett försprång inför finalen så det inte blir för spännande på Mantorp Park, säger Wärnelöv och tillägger:

– Eller så leder Kjelle. Vi får se.