Tommy Karlsson har valt Porsche Carrera Cup Scandinavia för sin racingcomeback

14 augusti 2021, 07:50

Oscar Löfquist blir inte ensam debutant i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena 20-21 augusti. Tommy Karlsson från Borås har nämligen valt samma mästerskap och tävling för sin racingcomeback. Precis som Löfquist ska Karlsson köra årets tre avslutande deltävlingar och även hans bil kommer att drivas av Mtech Competition.

I Tommy Karlsson får Porsche Carrera Cup Scandinavia och, inte minst, Masters Cup, en erfaren förare. I mitten på 1980-talet gjorde västgöten flera säsonger i Volvo Turbo Cup där han slutade tvåa 1988, året då han faktiskt körde professionellt.
– Då var jag tjänstledig från mitt jobb som testförare på Volvo lastvagnar för att vara delaktig i den privata Volvo Motorsport-satsning som följde efter att Volvo lade ner sin tävlingsverksamhet 1986. Vi hyrde ut och drev bilar i Europa samtidigt som jag, i team med Ingvar Carlsson, tävlade på hemmaplan. Jag var också med och drev en Grupp A-Volvo i det Italienska mästerskapet, berättar Karlsson.

Blev Carrera Cup i stället
Efter ett intensivt 1988 och cirka 50 tävlingar i Volvo Turbo Cup tog Karlsson en paus från racingen. Det blev ett långt uppehåll innan han, tillsammans med några kompisar, köpte en Porsche 911 GT3 Cup till säsongen 2003 och gjorde en flerårig satsning i Svenska långloppscupen, SLC.
Nu, efter ytterligare ett racinguppehåll, har den 61-årige åkeriägaren från Borås bestämt sig för att göra comeback. Igen.
– Jag har haft och drivit många företag och nu har jag kommit till en punkt där jag känner att det är ekonomiskt okey att göra den här satsningen, säger han.
– Fast egentligen var det Porsche Sprint Challenge Scandinavia jag ville åka i år, men jag var för långsam så det blev ingen bil kvar till mig helt enkelt, tillägger han med ett leende.
Det var så idén om Porsche Carrera Cup väcktes.
– Porsche 718 Cayman GT4 är ingen dålig bil, men… Ah, varför inte Carrera Cup tänkte jag – har man möjligheten så har man och det hade jag.

Mycket trackday
Senast Karlsson tävlade i racing var 2005, men han saknar inte färsk erfarenhet av att åka fort på bana i en Porsche. Har har ett stort intresse för trackday och sedan 2015 har han, tillsammans med hustrun Annica, trappat upp den hobbyverksamheten.
– Nästan alla semestrar blir det någon form av racing. Vi var i Belgien för några veckor sedan och då var vi naturligtvis på Spa i tre dagar. Just nu är vi på Gotland och där har vi varit med Ringrunners och kört på Gotland Ring, berättar Karlsson under ett telefonsamtal.
Det är också genom diverse trackdayaktiviteter som Tommy Karlsson och Oscar Löfquist lärt känna varandra.
Det faktum att båda debuterar i samma tävling, har engagerat Mtech Competition att driva sina bilar och dessutom siktar på att köra hela serien 2022 låter välplanerat.
– Man skulle kunna tro att vi snackat ihop oss, men det har vi inte. Jag tror inte ens att Oscar vet om att jag ska köra, säger Karlsson.

Hinner inte testa
Åldersskillnaden till trots – Karlsson är 61, Löfquist 32 – kan man ana att vi har en intern tackday-duell att vänta i säsongens tre avslutande tävlingar.
– Ja, det blir det, medger Karlsson, som dock hyser stor respekt för sin yngre kollega.
– Oscar är blixtsnabb. Jag ligger väl någon sekund efter honom, men han har haft en jäkligt bra bil att köra trackday med. Nu hamnar vi i likvärdiga bilar och det ska bli jäkligt spännande och se vad vi båda kommer att prestera i Cup-bilen.
Inför Kanonloppet i Karlskoga är det ändå fördel Löfquist, som har flera testdagar i kroppen inför debuten.
– Jag köpte nyss bilen och har bara kört den runt garaget hemma på gården. Någon test inför Karlskoga hinner dag inte med, jag får testa min i det här helt enkelt, säger Karlsson, som har tidigare erfarenhet av såväl slicks som att köra i trafik.
– Den stora utmaningen för mig blir att lära mig köra bilen. Det var länge sedan jag körde med den här typen av bromsar bland annat.

Äldst i klassen
Tommy Karlsson är född 1959 och blir äldst i mästerskapet. Han har dessutom tagit efter Lars-Bertil Rantzows idé om att välja startnummer efter ålder.
– Eftersom jag fyller 62 senare i år tog jag 62, Rantzow har 61.
Karlsson kallar sig lite skämtsamt för racingpensionär, men hur snabb ska vi förvänta att den snart 62-årige boråsaren är?
I sitt svar pratar Karlsson om sig själv i tredje person och säger med ett skratt:
– Han kanske tror att han är snabbare än vad han är. Självförtroendet är det i alla fall inget fel på.
Sedan tillägger han lite mer allvarsamt:
– Jag vågar inte svara på det, men jag vet att jag är rätt snabb i en GT3 RS, men när det kommer till en Carrera Cup-bil vet jag inte eftersom jag som sagt inte hunnit testa ännu. Så det är med stor spänning jag ser fram emot detta.

Fortsättning 2022
Årets avslutande deltävlingar är bara början på Tommy Karlssons resa i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– I år får jag en möjlighet att komma in i bilen inför nästa säsong då jag ska köra hela serien i Porsche Approved Cup med min 991 II. Jag hoppas att jag även då kommer att samarbeta med Mtech, men vi har inte bestämt färdigt för nästa säsong ännu.