Skulle inte kört – nu toppar Annervi mästerskapstabellen
24 juni 2026, 08:33
Planen var att Marcus Annervi skulle ta ett viloår från racingen. Nu, två deltävlingar in i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2026, toppar han mästerskapstabellen! Kommande helg väntar start på FDM Jyllandsringen och därefter ”sommarlov”. Men sedan? – Just nu vet jag att jag ska köra i Danmark, men vad som händer efter den tävlingen har jag faktiskt ingen aning om, säger Annervi och låter inte det minsta bekymrad.

Efter fyra intensiva och framgångsrika säsonger i Porsche Carrera Cup Scandinavia bestämde sig Marcus Annervi för att ta en paus från eget tävlande. Upplösningen på 2025 års säsong blev emellertid inte vad han hade hoppats på. På grund av borrelia tvingades han avstå de två sista deltävlingarna.

Det var inte den avslutningen Annervi hade tänkt sig och i ett samarbete med Mtech Competition anmälde han sig därför till Porsche Carrera World Cup i Barcelona 5-8 mars.

”Kul och spännande grej och ett roligt sätt att avsluta fjolårssäsongen på”, tyckte Annervi då.

Någon resa till Spanien blev det emellertid inte. World Cup ställdes in varpå Mtech och Annervi iscensatte plan B – Porsche Carrera Cup Middle East och deltävlingen i Bahrain 10-14 april. Men inte heller den blev av. På grund av oroligheterna i Mellanöstern ställdes nämligen de två avslutande deltävlingarna in.

Vad göra?

I ett sista försök att få till en bra avslutning på 2025 års säsong kom Annervi och Magnus Karlsson i Mtech Competition överens om en plan C – gemensam start i 2026 års Carrera Cup-premiär, Anderstorp 8-9 maj.

En tävling till

På Scandinavian Raceway gjorde Annervi succé med en seger och en fjärdeplats, och en tredjeplats totalt i tabellen.

”Han kör vidare, klart med Gelleråsloppet”, var Magnus Karlssons glasklara besked efter det lyckades inhoppet.

På Gelleråsen Arena följde Annervi upp fjärdeplatsen i det inledande heatet med en andraplats i det andra. Det var en insats som förde upp honom i mästerskapsledning och Karlsson kunde med glädje berätta att han förlängt ”kontraktet” med Annervi över deltävlingen på FDM Jyllandsringen 27-28 juni.

Där är vi nu.

Oklar framtid

Annervi trivs i den situation han just nu befinner sig i. Att det i dagsläget inte finns några garantier för att det blir en fortsättning i mästerskapet efter sommaruppehållet verkar inte bekymra honom.

– Det är så klart kul om man kan köra bil, det är ju det jag vill göra, men det finns en ekonomisk aspekt i det hela.

När det gäller ekonomin är inte Annervi så involverad, det är andra som hanterar den biten åt honom.

– Ambitionen från allas håll är att jag ska köra mer, men går det inte så går det inte. Just nu vet jag att jag ska köra i Danmark och sedan får vi se vad som händer.

I harmoni

Ett nytt positivt resultat på Jylland skapar självklart goda förutsättningar för en fortsättning. Direktiven från teamet är tydliga.

– Det gäller att försöka fortsätta där vi är i dag – vara med i toppen, försöka kvala bra, ta poäng och undvika plumparna. Det är det som är grejen. Kan vi lyckas med det ska jag väl kunna vara med där uppe fram till sommarlovet också, säger Annervi och ler.

Han verkar lugn och medger att förutsättningarna som gäller hittills den här säsongen skiljer sig mycket från de som gällt tidigare i karriären. Då har han haft betydligt större press på sig att leverera.

– Varje gång man är på banan vill man göra så bra ifrån sig som möjligt. I det avseendet är den här säsongen inget undantag. Men samtidigt tror jag att jag kör mer avslappnat. Samarbetet med gänget hos Mtech funkar bra, det känns harmoniskt på något vis, och är man i harmoni brukar det gå helt okej.

Gör tvärt om i år

Ett okej, eller allra helst bra, resultat hoppas den nyblivne 30-åringen från Halmstad kunna nå även på FDM Jyllandsringen kommande helg. Facit på fyra starter hittills på den danska banan har emellertid varit magert med Annervi-mått mätt: 8-DNF-7-4.

– Ja, på Jyllandsringen har det inte stämt riktigt för mig. Normalt sett brukar trixiga och knixiga banor passa mig bra, men hittills är det något som gjort att det inte lirat. Bilen och han bakom ratten har inte fått det att klaffa där ännu, men det kanske kommer. Vi får se till helgen.

Det här blir första gången Annervi åker till Danmark med Mtech Competition, ett team som i sina besök på FDM Jyllandsringen nått två andraplatser med Gustav Krogh.

– En kombination av vad Mtech vet och kan, och att jag i min körning kanske kommer till Jyllandsringen i bättre harmoni än tidigare, så kanske det blir en helt annan historia som utspelar sig på den danska banan i år, säger Annervi med ett leende och tillägger:

– I två år har jag åkt till Danmark med ganska negativa tankar om banan. Det har inte funkat så därför tänker jag tvärt om i år. Nu säger jag att det ska bli väldigt roligt att komma till Danmark och att jag ser fram emot att tävla på Jyllandsringen igen.

Känner ingen press

Annervi gör resan till Danmark i mästerskapsledning. Den är emellertid marginell. Han har regerande mästaren Daniel Ros bara en poäng bakom sig och efter honom skuggar Gustav Bergström.

– Att det är tufft och jämnt är självklart bra för mästerskapet, säger Annervi, som inte anser att pressen på honom ökat i takt med framgångarna hittills i år.

– Nej, det tycker jag inte. Det känns inte så i alla fall. Det är bonus att jag toppar mästerskapet, men det är ingenting jag går omkring och tänker på. Faktum är att jag knappt ens tittat i tabellen. Den med störst press på sig är alltid föraren i bilen med startnummer ett, den regerande mästaren.

Viktig support

Magnus Karlssons tydliga direktiv till Annervi i Danmark blir samma som i tävlingarna i Anderstorp och Karlskoga: ”Ta inga risker, ta poäng”.

Att köra efter det mottot har inte alltid varit vinnarskallen Annervis styrka.

– Nej, men då är det bra att jag har någon som säger det till mig. Man har en taktisk aspekt inbyggd i sig, men man tänker oftast inte på helheten. Kommer det en lucka är man inte sen med att försöka ta den, säger Annervi och hyllar det stöd han får av Mtech Competition och teamchefen Magnus Karlsson.

– Jag har fått bra support under racen, det har varit jättebra.