Mtech Competition-föraren Ola Nilsson åkte till Norrland i slutet på juni med en liten ledning i mästerskapet. Men efter fyra race på Drivecenter Arena hade han halkat ner till en tredjeplats (delad) i tabellen och var helt plötsligt 44 poäng bakom regerande mästaren Lukas Sundahl.
– Poängmässigt en jättedålig och tuff helg för min del. Det gick inte alls som vi hade förväntat oss, medger Nilsson.
Han kvalade bra båda tävlingsdagarna, men racemässigt gick mycket snett för den vanligtvis så säkre och pålitlige skåningen.
Fick låna bil
I det första heatet fick Nilsson motorstopp i starten och bröt sedan efter att ha kört på teamkompisen Thomas Karlsson. Skadorna på bilen var så omfattande att han inte ens kom till start i det andra heatet och hans medverkan i det tredje, där han tog målflagg som trea, räddades av en lånebil. Pallplatsen fick Nilsson emellertid inte behålla. På grund av en incident i loppet bestraffades han med ett tidstillägg och flyttades ner till sjunde plats.
Det sista och avslutande racet vann Nilsson från pole position och konstaterade efteråt:
– Äntligen fick vi lite utdelning på den fart vi haft hela helgen.
Hoppas på önskerepris
Farten har Nilsson, men nu krävs mer än så för att han på nytt ska kunna blanda sig i titelkampen i mästerskapet. Det är han väl medveten om. Med 44 poäng upp till Sundahl behöver Nilsson en önskerepris från i fjol då han bland annat vann fyra av de sju avslutande racen.
Sista segern kom i det första finalracet på Mantorp Park och innebar att Nilsson var i kapp Sundahl. Inför säsongens sista heat hade de exakt lika många poäng.
– Det kan gå igen, men det blir inte lätt, säger Nilsson som vet att det krävs både racesegrar och en hel del flyt för att han återigen ska kunna ikläda sig en av huvudrollerna i Porsche Carrera Cup Scandinavia, som i år avgörs för 20:e gången.
Tufft finaldrama
Fjolårets finalrace blev dramatiskt. Först i mål av Sundahl och Nilsson skulle bli mästare. Sundahl tog kommandot, men Nilsson skuggade honom och i en attack, som resulterade att Sundahl hamnade utanför banan, tog sig Nilsson förbi. Tävlingsledningen hade emellertid synpunkter på Mtech-förarens körning, bestraffade honom med fem platsers nedflyttning varpå han hamnade efter Sundahl i resultatlistan. Efter det stod Sundahl som mästare. Igen. Femte raka titeln, och mästerskapets första SM-guld, tog han emellertid med minsta möjliga marginal – en enda poäng!
Vill avgöra tidigt
Att titelstriden ska bli lika jämn i år är Lukas Sundahl, som kör för Linköpingsbaserade Micke Kågered Racing, självklart inte intresserad av. Han avgör gärna mästerskapet till sin fördel före finalen om det är möjligt.
– Men då gäller det bland annat att jag inte gör som på Gelleråsen förra året, säger Sundahl och minns tillbaka på det andra heatet då han från startruta fyra hamnade utanför banan redan på det första varvet och bara blev nionde man i mål.
– En bättre placering i det heatet och jag hade haft mer att gå på gentemot Ola när mästerskapet skulle avslutas, konstaterar smålänningen.
Precis som i fjol
Till Kanonloppet 2022 kom Lukas Sundahl med 138 poäng i bagaget och ledning i mästerskapet. Ola Nilsson var fyra med sina 94 pinnar. Mellan sig hade de Emil Persson (tvåa) och Hampus Ericsson (trea).
Läget inför årets upplaga av racingklassikern på banan utanför Karlskoga är kusligt likt fjolårets. Eller vad sägs om följande: Sundahl har 138 poäng och leder mästerskapet. Nilsson är delad trea (med Emil Persson) på 94 poäng. Tvåa är Hampus Ericsson, som har tolv poäng upp till den regerande, femfaldige mästaren.
– Att jag och Ola har exakt samma poäng nu som inför Kanonloppet förra året är konstigt, jäkligt konstigt, säger Sundahl, vars mål inför tävlingen är att lämna Värmland med i stort sett samma poängförsprång som han hade när han kom.
Länge sedan seger
– Då är jag nöjd, säger smålänningen som faktiskt inte vunnit något race på Gelleråsen Arena de två senaste säsongerna.
Senaste triumfen kom 2020 då han vann båda heaten. 2021 blev det en dubbelseger för Hampus Ericsson och i fjol delade Emil Persson och Marcus Annervi på platsen överst på pallen.
Både Persson och Annervi svarade för bra avslutningar i mästerskapet förra året. För Persson räckte det hela vägen till tredje plats i mästerskapet. Annervi slutade femma totalt, en bra prestation av ”Årets Roookie”.
Persson har ett bra utgångsläge för medalj även i år, delad trea som han är inför avslutningen. Annervi är femma, men har en bit upp efter den olyckliga avslutningen i Fällfors där han nollade i de två avslutande racen.
Ericsson skuggar
Persson, Nilsson och Annervi i all ära, men Lukas Sundahls främste titelutmanare med sju race kvar på jubileumssäsongen är Hampus Ericsson. Kumlasonen, som representerar M3G Motorsport, där han bland annat har Emil Persson som teamkompis, har kört till sig 126 poäng hittills och är bara tolv efter Sundahl i tabelltoppen.
Ericsson avslutade också fjolårssäsongen bra. Faktum är att han var den av toppförarna som erövrade flest pallplatser i de avslutande sju racen – fem stycken. Ericsson hade emellertid behövt några segrar för att ta medalj. Nu blev han ”bara” fyra, sex poäng efter Persson i sluttabellen och är självklart revanschsugen.