Fjolårssäsongen blev ett lyft för Krister Andero. Ett gästspel i Porsche Sprint Challenge Middle East i Dubai i januari månad lade grunden till hans bästa Carrera Cup-säsong hittills.
– Det var min Dubaitripp som gjorde skillnaden. För första gången fick jag jobba med en raceingenjör och av honom fick jag helt andra inställningar på bilen än vad vi kört på här hemma. Helt plötsligt levererade bilen det jag hade hoppats att den skulle kunna göra. Jag hade inte varit nöjd med den på två år, tyckte att den varit en trög jäkla bock att ta runt i kurvorna. Nu gick det smidigt och lätt.
Totalsågad av Pereira
Krister var hundraprocentig på Dubai Autodrome. Han klassvann alla tre race och var även snabbaste AM-förare i de båda kval som kördes. Ändå inleddes helgen med att han sågades av sin förarcoach, Lechner Racing-föraren och fjolårets mästerskapstvåa i Porsche Mobil 1 Supercup, Dylan Pereira!
– Så kan du inte göra, du måste ligga där, du måste bromsa där… Jag blev totalsågad av honom efter det första passet där nere, minns Krister, skrattar gott och fortsätter:
– Så det var bara att börja bygga upp Dubai-banan från grunden så att säga – hur han tyckte att jag skulle köra den. Så vi tog kurva för kurva. Det blev mycket körning och efter första dagen var jag helt slut.
Men det intensiva arbetet gav resultat. Från torsdagens första träningsvarv på banan sänkte han sina varvtider med fem sekunder innan han tog målflafg i det tredje och avslutande heatet.
Borde skett tidigare
Resan till Bahrain var värdefull för Krister Andero och ändrade hans inställning till att ta hjälp utifrån. Tidigare hade han varit sin egen ingenjör och förarcoach.
– Med facit på hand skulle jag gjort det här tidigare. Absolut, medger han.
# Så själv är inte alltid bästa dräng?
– Nej, inte alltid även om man tror det ibland. Ibland får man inse att det finns andra som kan något också, säger Krister och skrattar.
Med sig hem från Dubai hade han, förutom en veckolång träningsvärk, helt nya inställningar på bilen och ett helt nytt sätt att angripa kurvorna på.
– När jag började tillämpa den nya körtekniken på de svenska banorna så kände jag att det var rätt och det gjorde att jag lyfte mig här hemma, konstaterar han.
Första segern i Masters Cup
Det blev pallplatser i Masters Cup både i premiären i Falkenberg och i den tredje deltävlingen som avgjordes i Karlskoga. Resan till Fällfors tvingades han stå över.
Till tävlingen i Anderstorp i september åkte Krister Andero och Prido Racing med bra självförtroende.
– Jag trivs i Anderstorp, banan har alltid passat mig och känslan inför tävlingen var att det borde kunna gå bra.
Det var precis vad det gjorde. Till att börja med tog sig Krister vidare till Q2 för första gången och i det inledande racet slutade han fyra totalt – och etta i Masters Cup! Han första seger i kategorin för förare över 40 år.
Den starka prestationen följde han upp med en andraplats i det andra heatet och en fjärdeplats i det tredje.
Att efterföljande deltävling på Mantorp Park inte blev någon succé bland annat på grund av tekniska bekymmer, eller att han fick lämna återbud till finalen på Ring Knutstorp, spelade mindre roll. Säsongen 2020 är Krister Anderos bästa i karriären. Hittills.
En sekund kvar
Nu tar han nya tag. Även om Corona just nu sätter stopp för ett fortsatt samarbete med Lechner Racings ingenjör och stjärnförare så känner Krister att han kommer väl förberedd till säsongen 2021, som tar sin början med en roll out på Mantorp Park 15-16 april. Han har bättre självförtroende än någonsin och det finns många skäl till det.
– Jämför man 2020 med 2019 så var jag ungefär sekunden närmare täten. Det var ett stort steg i rätt riktning, men jag behöver hitta en sekund till för att riktigt vara med i matchen, säger han och inleder så här när han får frågan om tävlingsmässig ambition 2021:
– Målsättningen är att plocka lite pallplatser i Masters Cup och jag hoppas dessutom kunna försvara min seger i Anderstorp.
Sedan tillägger han mer kaxigt.
– Jag tror faktiskt att jag ska kunna göra det i något av racen och att ge mig in i matchen där, vara med och fightas och kanske rent av vara lite hotande mot en totalseger i Masters Cup. Jag tror inte att jag behöver vara så jäkla långt efter i alla fall. Det bör vara möjligt att nå dit tror jag.
Öppnar för samarbete
I väntan på en förhoppningsvis avtagande pandemi och möjlighet till internationellt samarbete är Krister Andero inte främmande för att göra gemensam sak med något av de andra teamen i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Som Sundahl Racing och Team Pampas med trefaldige mästaren Lukas Sundahl och titelutmanaren i Masters Cup, Christoffer Bergström. Under namnet Sundahl Pampas Racing siktar duon på att vinna allt i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2021.
– Sundahl och Bergström gör en intressant sak som säkert kommer att gynna Bergström. Det är jag övertygad om, säger Krister och medger att han faktiskt haft tankar åt samma håll.
– Det hade varit spännande faktiskt. Absolut, men jag har inte tagit tag i det. Kanske blir det något sådant till 2022.
Varför vänta? Att addera en toppchans i titelmästerskapet till den individuella satsningen medger Krister känns lite lockande. Dessutom är det så att för alla team med ambitioner att vara med och konkurrera om titeln och prispengarna i teammästerskapet kan en toppförare med stora poängchanser i Masters Cup vara guld värd.
Fakta
#10 Krister Andero
Född: 8 februari 1967
Hemort: Falköping
Klubb: SSK
Team: Prido Racing
Bil: Porsche 911 GT3 Cup (991 II)
Carrera Cup-historik
2020: 12/5 Masters Cup (1 seger)
2019: 20/5 Masters Cup
2018: 17