När sexfaldige mästaren Lukas Sundahl valde att hoppa av i våras stod Micke Kågered Racing utan titelkandidat. Vad göra? Lösningen fanns i Karlskoga där Emil Persson med kort varsel, och med knappt en månad till premiären, fick hoppa in bakom ratten i teamets förstabil. Efter ett sabbatsår från racingen imponerade Persson direkt genom att klockas för näst bästa tid i mästerskapets Roll Out på Mantorp Park.
15 dagar senare, efter premiären på Scandinavian Raceway i Anderstorp, åkte han hem till Värmland med dubbla pallplatser i bagaget.
Redan då stod det klart att ”nödlösningen” skulle kunna vara med och utmana om mästerskapstiteln. Persson behöll sin topposition genom hela säsongen, trots att den präglades av såväl toppar som dalar. Topparna var segern och tredjeplatsen i Danmark samt dubbla fullpoängare på Rudskogen Motorsenter.
Lite stolpe ut
Dalarna var ett brutet race i Fällfors, kopplingsbytet inför kvalet i Karlskoga, samt diffproblemen i finalen på Mantorp där han förlorade titelchansen och dessutom tappade från andra till tredje plats i sluttabellen.
– Det gick lite upp och ner och jag hade lite stolpe ut, men det gick fort när det gick fort, säger Persson, ler och tillägger:
– Till kommande säsong skulle vi behöva hitta en jämnare nivå.
Och det är han övertygad om att teamet kan göra. Bara det faktum att man redan nu enats om en fortsättning innebär mycket i såväl det ekonomiska som materiella och sportsliga förberedelsearbetet.
Fortsatt samarbete
Ett omfattande testprogram planeras bland annat. Jämte besök på några av de aktuella tävlingsbanorna är det högst troligt att Persson dessutom drar utomlands.
– Vi kommer att fortsätta samarbetet med schweizaren Alex Fontana, som har sin akademi i Lugano. Planen är att vi ska till Cremona Circuit i norra Italien och där köra test med honom.
Fontana var engagerad som förarcoach vid flera tillfällen under den gångna säsongen. 2026 tar han med stor sannolikhet även över ingenjörsansvaret.
Höga krav
Micke Kågered Racing har varit det framgångsrikaste teamet i Porsche Carrera Cup de fyra senaste säsongerna. Med förare som Lukas Sundahl, Andreas Ahlberg, Mikael Karlsson, Kjelle Lejonkrans och Albin Wärnelöv har det Linköpingsbaserade teamet erövrat nio av tolv möjliga titlar.
2025 blev det emellertid ”bara” en – Wärnelövs triumf före teamkompisen Lejonkrans i Pro Am. Som regerande mästare fick Micke Kågered Racing nöja sig med tredje plats i teammästerskapet och samma placering blev det genom Emil Persson i Porsche Carrera Cup.
Nu är teamet återigen på guldjakt och teamchefen Micke Kågered är hur tydlig som helst när vi frågar om vilka förhoppningar han har på Emil.
– Att vinna mästerskapet, något annat finns inte, säger han.
Tuff konkurrens
Persson har samma mål, är revanschsugen och ser fram emot sin femte säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det är inte lätt att mäta sig med exempelvis Fragus Motorsport, som jämte mästerskapet här hemma även deltog i tävlingar i såväl Supercupen som i det tyska Carrera Cup-mästerskapet under säsongen. Dessutom testade de betydligt mer än vad vi gjorde, säger Persson och tillägger:
– Ändå var vi nära dem och det känns lite surt, men genom att bland annat putsa på kvaltiderna och få till en jämnare säsong rent resultatmässigt hoppas jag kunna göra Kågered glad och vinna mästerskapet 2026.
Fakta
Emil Persson
Född: 11 mars 1990
Hemort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga MF
Team: Micke Kågered Racing
Bil: Porsche 911 GT3 Cup (992)
Carrera Cup-historik
2025: 3 (1 seger)
2023: 4
2022: 3 (2 segrar)
2021: 4
2020: Gästförare