Prins Carl Philip är en av 15 förare på startlinjen när Porsche Carrera Cup Scandinavia inleder säsongen i Falkenberg. I dag, den 17 juli, väntar test och kval. I morgon avgörs säsongens två första race.
Senast Prins Carl Philip tävlade i Porsche Carrera Cup Scandinavia var 2011. Debuten i klassen skedde på Ring Knutstorp fyra år tidigare.
– Det är några år sedan. Jag var förväntansfull, lite nervös tror jag, men tyckte att det skulle bli jättekul. Det var första gången jag satt i en ordentlig racerbil i tävlingssammanhang, berättar han.
Mästare i långloppscup
Trots lite racingerfarenhet klarade sig Prins Carl Philip mycket bra i den tuffa konkurrensen. Han tog poäng redan i sin tredje tävling, nådde tionde plats eller bättre i 18 race och slutade på elfte plats totalt i mästerskapet både 2010 och 2011.
¬– Att lyfta fram en specifik prestation är svårt, men kanske är femteplatsen på Mantorp Park 2011 den jag rankar främst.
2010 hade Prinsen även en hel del framgångar i Porsche GT3 Endurance Scandinavia, en långloppscup som avgjordes lite i skuggan av PCCS och Porsche GT3 Cup Challenge. Prins Carl Philip vann ett av tre race, stod på pallen i de övriga två och segrade totalt!
– Visserligen var vi betydligt färre som körde långloppscupen, där racen avgjordes över 60 minuter, men det var en tävlingsform jag tyckte var spännande. Att hålla en hög, jämn hastighet över så lång tid passade mig. Och det gick ju bra också.
Häftig och tuff utmaning
Om Prins Carl Philip har svårt att lyfta ut en enskild prestation från Porsche-åren 2008-2011 råder det ingen tvekan om vilken han tycker var den största upplevelsen.
– Det var när Porsche arrangerade Porsche Carrera World Cup med över hundra cupbilar på Nürburgrings nordslinga i Tyskland. Det var en häftig, märklig och enormt cool känsla, intygar Prinsen, som dessvärre inte tog sig i mål.
– Nej, det kunde ha gått bättre (skratt).
Det regnade kraftig innan start så när bilarna släpptes iväg blev sikten minimal för de en bit ner i fältet.
– I starten såg jag noll och ingenting. Sedan lyckades jag få imma på vindrutan. Genom att sträcka mig så långt jag förmådde kunde jag med fingertopparnas hjälp skapa en liten, liten glugg, säger han och måttar en yta stor som en tändsticksask med höger hands tumme och pekfinger.
– Den körde jag på.
Västkustloppet väcker minnen
Sedan 2011 har Prins Carl Philip tävlat i såväl Swedish GT (2012, 2017-2018) som STCC (2014-2016). Självklart har han många roliga minnen från de åren, men det alla svenska racingfans främst kommer ihåg är Västkustloppet 2015.
– Jag med av någon konstig anledning, säger han och ler gott.
Det var då Prins Carl Philip fick kliva upp överst på prispallen i STCC efter ett händelserikt race och en dramatisk avslutning där Fredrik Larsson, som tagit målflagg som etta, fick en bestraffning.
– Larsson körde om mig 2-3 varv innan målgång. Då var jag lite sur, eller sur, men jag tyckte det var tråkigt att jag inte fick korsa mållinjen som etta. Men jag fick bli tvåa och det var ju fantastiskt bra det. Men så fick Larsson som sagt en bestraffning för en kollision tidigare i racet så när jag stannade bilen och öppnade dörren så ropade killarna i teamet ”du har vunnit, du har vunnit!” Det var en otroligt märklig upplevelse fylld av glädje och eufori.
”Svårt att tacka nej”
Nu återvänder Prins Carl Philip till Falkenbergs Motorbana och Västkustloppet. Den här gången tillsammans med Porsche Carrera Cup Scandinavia som återigen får nöjet att ha honom som en av förarna i startfältet. körde PCCS även förra året, men då bara som gästförare i deltävlingen på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga. Egentligen hade han ett sabbatsår från racingen.
– Förra året ville jag ha mer tid med familjen och pojkarna, vilket jag hade och vilket var jättehärligt. I år funkar det att köra igen och det var fantastiskt kul att få frågan att köra med Porsche. Svårt att tack nej, intygar han.
Fjolårets tävlingsinhopp – och medverkan på vårens officiella test – var viktigt för Prins Carl Philips beslut att köra hela mästerskapet 2020.
– Ja, absolut. Det var viktigt för mig att få känna att allt funkade och att jag hade speeden. Det var några år sedan jag körde Porsche, men inhoppen gav mersmak.
Tillbaka för att stanna?
• Det har gått nio år sedan Prinsen senast körde en hel säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Vad tycker Prinsen är sig likt jämfört med då och vad är/känns annorlunda?
– Jag tycker det finns många likheter. Porsche Carrera Cup Scandinavia är fortfarande en enhetsklass med en stark sammanhållande känsla. Bilen är ny och helt annorlunda jämfört med den Porsche 911 GT3 Cup (997) jag körde 2011. Nya 991 är enklare att köra och känns bättre och stabilare. Men det är fortfarande en Porsche med mycket tryck och allt ligger där bak liksom.
Bra konkurrens
2019 fyllde Prinsen 40 år vilket innebär att han, förutom huvudklassen, även kommer att tävla i Masters Cup, mästerskapet i mästerskapet för förare som är 40 år eller äldre.
• Hur ser Prinsen på sina chanser i Masters Cup? Är målet att vinna?
– Jag tycker det är jättekul och väldigt bra för racingen på olika sätt att Porsche öppnat upp Masters Cup och Porsche Approved Cup, cupen för den första generationen av 991. Men det finns många i startfältet som kört Carrera Cup i många år och som har betydligt mer erfarenhet av bilen än vad jag har.
• Så Prinsen känner inget favorittryck?
– Jo åldersmässigt eftersom jag är yngst i kategorin, men jag vet att det finns några, inte minst i mitt team Mtech Competition (Magnus Öhman och Thomas Karlsson = reds. anm.) som är starka. Där är det bra konkurrens.
• Följs 2020 års comebacksäsong av fler? Får vi se Prinsen som ordinarie förare i Porsche Carrera Cup Scandinavia en lång tid framöver?
– Det får vi se, det hoppas jag. Det är mycket som ska till, men det klart att det hade varit jättekul.