Årets första deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia var i många avseenden mycket lyckad. Stort och högklassigt startfält, många gäster i Porsche Race Lounge, mycket publik och en speciell trackday med cirka 100 bilar, körda av kunder från de flesta Porsche Center i Sverige.
– En helt fantastisk premiär egentligen, men genom en rad olyckliga omständigheter blev det alldeles för få racevarv, konstaterar Thomas Johansson.
Utökad reservtid
I det första heatet skadades en säkerhetsmur i samband med en avåkning. Reparationsarbetet tog tid vilket innebar att loppets totala längd bara blev fyra varv.
– Tillsammans med banorna och Viaplay, som livesänder samtliga race, har vi tittat på att utöka vår reservtid vilket skulle innebära att vi kan stoppa klockan och starta om racen. På vissa banor är det inga konstigheter, men på andra är utmaningen större med tanke på att tidsschemat är tight. Men där vi har möjlighet kommer vi att använda oss av den utökade reservtiden och till nästa år ska vi ha det på samtliga banor, säger Johansson och tillägger:
– Självklart kan vi inte ha hur lång reservtid som helst, det har inte ens Formel 1, men med 15-20 minuter får vi en chans att reparera, flytta undan skadade bilar och sedan starta om racen.
Tätar kryphål
Att det inledande heatet i Anderstorp rödflaggades innan två fullföljda varv innebar, helt enligt reglementet, att bestraffningar för felaktiga starter annullerades.
– Det finns inga reglementen, i någon racingserie i hela världen, som är vattentäta. Det dyker upp nyheter och situationer hela tiden som eventuellt kan påverka. Så var det i Anderstorp, men nu tätar vi det kryphålet. I fortsättningen kommer eventuella bestraffningar att gälla även om det skulle bli rödflagg innan två varv efter starten.
Även Porsche Mobil 1 Supercup kommer att justera samma regel.
Kortare startprocess
I det andra premiärracet på Scandinavian Raceway försvann flera bilar i en omfattande startkrasch.
– Under alla mina år i Porsche Carrera Cup Scandinavia har jag aldrig varit med om något liknande. Visst har vi haft bilar som fått tjuvstopp, men vi har inte fått de här kedjereaktionerna. En av förklaringarna är såklart det stora startfältet. Får man stopp på ruta åtta och det är tolv startande så blir det sällan någon stor smäll, men när det är 25 bilar är det skillnad. Då kan det bli betydligt stökigare och det var exakt vad det blev i premiären.
Det var inget fel på startproceduren i Anderstorp. Den var perfekt utförd och helt enligt regelboken.
– Men för att minska risken för att kopplingen ska överhettas och vi får felaktiga starter så har vi enats om att korta maxtiden från fem till tre sekunder på själva startprocessen.
Fler bärgningsfordon
Om olyckan ändå skulle vara framme finns det en tydlig ambition att ha fler bärgningsfordon och lyftok för att påskynda det arbetet.
– Snabbare bärgningar och möjligheten att kunna rödflagga och stoppa klockan kommer att rädda racen om en sådan här situation skulle uppstå igen, säger Johansson, som även kan rapportera om en förändring för den som är kvalsnabbast och tar pole position.
– I Anderstorp och på flera andra banor i vår kalender är inte pole position i raceline, vilket innebär att det kan vara en fördel att starta i ruta två. Det finns såklart ingen sportslig rättvisa i det och därför kommer vi, i samarbete med Svenska Bilsportförbundets racingutskott, att besikta banorna och flytta pole position på de banor där förutsättningarna är de samma som i exempelvis Anderstorp, säger Johansson.
Samtliga aktuella förändringar kommer Porsche Carrera Cup Scandinavia att i detalj informera team och förare om i samband med säsongens andra deltävling, Midnattssolsloppet på Drivecenter Arena i Fällfors 17-18 juni.