• Vad vet du om Rudskogen Motorsenter?
– Jag vet att den ligger i Norge, vilket är en bra start, och jag var faktiskt där i torsdags, inbjuden av Porsche Drive Experience. Där hade jag tur och fick åka något varv med Oscar Palm. Banan verkar både rolig och lite knepig så när man får till körningen tror jag det kommer att bli riktigt givande att tävla på den. Jag har även tittat på en del filmer från de senaste årens tävlingar och på det viset skaffat mig en del kunskap.
• När tävlade du i Sveriges senast?
– Säsongen 2017 när jag och Stig (Paul är son till 1984 års rallyvärldsmästare Stig Blomqvist = reds. anm.) delade en Porsche i Swedish GT på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Men det är ett tag sedan och även om jag kört cupbilen har jag inte testat den första generationen 991. Bilen jag körde för två år sedan var Porsche 911 GT3 Cup (991 II).
• Har du tävlat något sedan ditt inhopp i Swedish GT 2017?
– Nej, faktiskt inte, men jag har tillbringat mycket tid i Porschar hemma i Nya Zeeland. Men för det mesta har jag suttit i passagerarsätet som instruktör.
• Svensk motorsportpublik känner framförallt igen dig från åren 2013-2015 då du med framgång körde Formula Renault 1,6, som i dag heter Formula Nordic. I konkurrens med bland annat förare som Lukas Sundahl, Pontus Fredricsson och Robin Hansson, tog du en seger och erövrade sex pallplatser totalt i mästerskapet.
– Att tävla med Lukas, Pontus och Robin igen kommer att väcka härliga minnen till liv från de säsongerna. Alla tre har sedan dess utvecklats och övertygat i PCCS. Lukas är regerande mästare och både Pontus och Robin har vunnit race i mästerskapet.
• Vilka mål har du satt upp inför din medverkan i Porsche Carrera Cup Scandinavia?
– Ärligt talat har jag inga stora förväntningar på mig själv ännu. Jag vill bara ta mig igenom den första tävlingshelgen på Rudskogen utan bekymmer och lära mig så mycket som möjligt om bilen. Därifrån kommer jag att sätta upp vissa mål. Det här kommer att bli en utmaning men förhoppningsvis kommer jag att kunna vara med och slåss om pallplatser i Porsche Approved Cup i slutet på säsongen.
• Du kommer att köra en Ramudden-sponsrad Porsche 911 GT3 Cup (991 I) för Marklund Motorsport. Stig körde en liknande bil som gästförare i fyra race förra säsongen. Vad har han kunnat berätta för dig om bilen som du kan dra nytta av när du kör den för första gången i Norge den 18 maj?
– Det känns bra att vara en del av Marklund Motorsport. Anton Marklund körde bilen till seger i Porsche Approved Cup förra året och han kan allt om den. Själv hoppas jag att det inte är så stor skillnad på den jämfört med generation II-bilen jag körde 2017.
– Av Stig och Anton hoppas jag få alla svar jag behöver om bilen. Stig säger inte mycket om man inte frågar, men eftersom jag inte haft möjlighet att testa bilen har jag redan frågat honom en hel del. Men vad han berättat kan jag inte avslöja här. Någon kan ju läsa det och dra nytta av den informationen.
• Du missade såväl testdagen i Karlskoga den 13 april som premiären på Ring Knutstorp. Kommer du att köra resterande sex deltävlingar i mästerskapet?
– Jag visste redan från början att jag skulle missa båda testdagen och premiären. Därför kommer jag tämligen oförberedd till Rudskogen, men jag hoppas att vi kan få upp farten snabbt redan lördag morgon. När det gäller resten av mästerskapet kommer jag att köra fem av de återstående sex deltävlingarna. Tyvärr missar jag Kanonloppet i Karlskoga på grund av åtaganden hemma i Nya Zeeland.