Nytt läge för både Annervi och Sundahl inför andra ronden i Porsche Carrera Cup Scandinavia

29 maj 2024, 11:45

Drömpremiär för Marcus Annervi, sämsta starten på åtta år för Lukas Sundahl. Nu går Porsche Carrera Cup Scandinavia 2024 vidare med rond två på Gelleråsen Arena 31 maj-2 juni. Från sin fjärdeplats i tabellen är Sundahl 25 poäng efter mästerskapsledande Annervi. – Vi får se vad vi har för fart i Karlskoga och hur situationen ser ut, men det klart att vi helst måste plocka in lite poäng på honom, säger Sundahl.

Marcus Annervi och Lukas Sundahl spelade huvudrollerna i premiären på Scandinavian Raceway 4 maj. Annervi, som i år tävlar för M3G Motorsport, vann det första heatet före Sundahl. I det andra talade mycket för att Sundahl skulle få revansch när han gav sig ut i ledning, just före Annervi, på det sista varvet. Ställningen höll sig ända till Hansen-kurvan. Där gjorde Annervi en attack på innern. Kontakt uppstod och resulterade i att Sundahl tvingades bryta med trasigt styrstag.

Efter lång handläggning av situationen valde tävlingsledningen att inte vidta några åtgärder. Ett beslut som varken Sundahl eller hans teamledning i Micke Kågered Racing höll med om.

– Men nu är det som det är och tyvärr inget man kan göra något åt, konstaterar Sundahl.

Marcus Annervi är inte förvånad över att den femfaldige mästaren ser på situationen med andra ögon än han själv.

– Jag köper det och jag köper att händelser som den här skapar två läger. Det är fine, man får tycka och tänka exakt vad man vill, men vi har faktiskt varit uppe hos tävlingsledningen, utrett detta och de har sagt sitt, säger Annervi och tillägger:

– Sedan beklagar jag att Lukas tvingades bryta. Jag har själv varit i samma situation och vet hur surt och tråkigt det är, säger han.

Nytt läge

Nu går mästerskapet vidare till Gelleråsen Arena utanför Karlskoga. Med Marcus Annervi i tabelltoppen för första gången i Carrera Cup-karriären.

– Ett nytt läge för mig, absolut. Där har jag inte varit på några år, säger han och konstaterar samtidigt att positionen i tabellen inte förändrar något i hans inställning till fortsättningen.

– I ärlighetens namn tittar jag inte på mästerskapsställningen i det här skedet utan det enda som räknas är att fortsätta samla så mycket poäng som möjligt.

Att samla poäng – så många som möjligt – är givetvis även Lukas Sundahls mål inför Gelleråsloppet. På grund av incidenten i Anderstorp fick han bara med sig 26 poäng och har därför 25 upp till ledande Annervi. Faktum är att Sundahl inte fått en sämre start sedan 2016 då han stod på 24 poäng efter den första tävlingshelgen. Men då hade mästerskapet ett annat poängsystem.

Två av sina fem Carrera Cup-titlar har Lukas Sundahl vunnit från underläge efter premiären, men aldrig tidigare har han varit så långt efter poängmässigt. 2022 var han tolv poäng efter, 2019 elva. Nu är det alltså 25 som ska köras in.

– Ja, han lyckades skapa sig det försprånget och det är klart att vi helst måste plocka in lite poäng på honom i Karlskoga, säger Sundahl utan att låta det minsta stressad.

Men nio säsonger bakom sig i Porsche Carrera Cup Scandinavia vet han att mycket kan hända och att tålamod är en lika nödvändig som positiv egenskap för att nå sina uppsatta mål.

Tidigare framgångar

I vårens roll-out på Gelleråsen Arena var Lukas Sundahl snabbast före Fragus Motorsport-duon Daniel Roos och William Siverholm. Annervi hade fjärde bästa varvtid över de två testdagarna.

Mycket talar alltså för att Sundahl och Annervi kommer att vara med och fightas om de främsta positionerna även i årets andra deltävling. Båda har dessutom varit framgångsrika i Karlskoga tidigare. Lukas Sundahl har fyra segrar och elva pallplatser totalt. Annervi erövrade sin första seger i Porsche Carrera Cup på just Gelleråsen Arena 2022 och i fjol svarade han för en remarkabel insats. Efter en sammanstötning tidigt i det andra racet var Annervi nere på 16:e plats. Han tog målflagg som femma efter elva (!) omkörningar.

Ponera att Sundahl och Annervi hamnar i exakt samma läge på Gelleråsen Arena som i Anderstorp. Etta och tvåa med ett varv kvar på det avslutande racet.

– Blir det så åker jag ifrån honom bara, säger Sundahl och skrattar.

Sedan tillägger han:

– Karlskoga är en trång, smal bana där man inte behöver flytta bilen mycket i sidled för att blocka eller stänga.

Annervis svar på samma fråga:

– Om jag får samma läge kommer jag att agera på samma sätt. Jag är inte med i mästerskapet för att delta utan jag är med för att segra. Kommer det en lucka och en fantastisk möjlighet att vinna race kommer jag att ta den.