Nya bilen avgörande för mästerlige Sundahls fortsatta satsning i Porsche Carrera Cup Scandinavia

09 maj 2022, 13:34

Med Porsche 911 GT3 Cup (991 II) vann han fyra raka titlar. Med nya 992 hoppas Lukas Sundahl förlänga sin segersvit i Porsche Carrera Cup Scandinavia. – Nya bilen var en av anledningarna till att jag bestämde mig för att köra vidare i mästerskapet. Bilbytet är starten på något nytt, alla börjar om på noll, säger den 26-årige smålänningen inför årets premiärtävling på Scandinavian Raceway i Anderstorp 13-14 maj.

Efter sju säsonger, fyra raka förartitlar, ett teamguld och 32 racesegrar hade kanske ingen blivit förvånad om Lukas Sundahl valt en annan inriktning än Porsche Carrera Cup Scandinavia på sin fortsatta motorsportkarriär.
Funderingar fanns där, liksom erbjudanden. Ändå valde mästaren från Växjö att bli det skandinaviska Carrera Cup-mästerskapet trogen. Nyfikenheten på den nya bilen var en av anledningarna. Samarbetet med, och övergången till, Micke Kågered Racing en annan.
– Än så länga känns allt bra, säger Sundahl som inte precis gjort sig känd för långa, verbala utläggningar.
Han låter hellre resultaten på banan tala.

Fyrfaldig mästare
Och det har han gjort på ett lysande sätt sedan han som 19-åring gjorde entré i Porsche Carrera Cup Scandinavia säsongen 2015. Han erövrade pallplatser redan under debutsäsongen och år tre vann han race och blev dessutom tvåa totalt bakom Jocke Mangs. Sedan dess har Lukas Sundahl prenumererat på titeln. Fyra guld, det är han ensam om i mästerskapets snart 20-åriga historia.
Sundahls mål är självklart att segra igen och även bli den förste mästaren i 992-versionen av Porsche 911 GT3 Cup.

Viktigt testarbete
Under våren har det testats som aldrig förr bland teamen i mästerskapet. Lukas Sundahl, som normalt sett brukar nöja sig med den officiella roll-outen, har också nött varv på flera av banorna i kalendern.
– Vi har ny bil och vill såklart få den att funka optimalt. Därför har vi testat mer än tidigare år. För oss har det arbetet varit viktigt i vår strävan sortera ut saker och ting, hitta en grundinställning på bilen, säger Sundahl.

Starkare och snabbare
Nya Porsche 911 GT3 Cup (992) skiljer sig på många punkter jämfört med föregångaren, 991 II. Fler hästkrafter, bred turbospecifik kaross, bredare fram- och bakaxel, optimerad aerodynamik, större bakvinge, helt ny framvagn, bredare spårvidd, elektrisk servostyrning mm mm.
I sin summerande beskrivning av den nya bilen skriver Porsche Motorsport: Starkare, snabbare och mer spektakulär.
Lukas Sundahl tycker att den nya bilen är häftig, men säger samtidigt:
– Skillnaden mellan den här och 991 II är inte så himla stor. Det är en Porsche det här också. Motorn sitter bak, tanken fram och bilen är bakhjulsdriven, säger han och tillägger:
– Det går att åka den lite hårdare tack vara framvagnen, man kan bära med sig mer fart in i svängarna och dessutom märker man att den är lite bättre aerodynamiskt, speciellt när det går fort.
– När det kommer till inställningar finns det grejer som skiljer, men i grunden är det ganska lika. Däremot håller jag med de som tycker att 992:an är mer lättkörd än 991 II. Med nya bilen är det lättare att komma upp i en snabb nivå, men det är fortfarande jobbigt att åka riktigt fort i den. Så det kommer nog att bli jämnt i år.

Flaggar för Fragus-trio
I kraft av regerande mästare får Lukas Sundahl naturligtvis gälla som favorit i år också. Det håller han inte med om och lägger gärna över favoritkapet på Fragus Motorsports topptrio Hampus Ericsson, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson.
– Men jag tror också att Emil Persson, Ola Nilsson och Jan Magnussen kommer att bli vassa, de är alla jämna och bra, säger Sundahl, som kommer att sakna en fördel som flera av hans konkurrenter har; ytterligare en 992:a i teamet.
Sundahls förarkollegor i Micke Kågered Racing, Andreas Ahlberg och Albin Wärnelöv, kör båda fjolårets huvudmodell i mästerskapet, Porsche 911 GT3 Cup (991 II). Ahlberg tävlar för övrigt i Sundahls tidigare vinnarbil.
– Det hade väl inte varit fel att ha ytterligare en 992:a i teamet. Titta på Fragus, de har fyra nya bilar som de kan testa olika saker på och jämföra med varandra. Jag är själv, men också van vid det. Vi har jobbat så här i många säsonger och gör det i år också, säger han.

Grymt facit
Tävlingssäsongen börjar på Scandinavian Raceway i Anderstorp 13-14 maj. Det är faktiskt inte smålänningens favoritbana i kalendern, men trots det är det just på ”Mossen” han varit allra framgångsrikast. Sedan 2017 har Sundahl varit helt outstanding på den tidigare Formel 1-banan. Eller vad sägs om följande, makalösa facit: på elva race har Lukas Sundahl vunnit åtta och slutat tvåa i tre!
Något för konkurrenterna att bita i.

Fakta
Porsche 911 GT3 Cup (992)

Motor: Vattenkyld bakmonterad Boxer-6.
Cylindervolym: 3,996 cm3
Max. effekt: 375 kW (510 hk) vid 8,400 varv/min
Max. vridmoment: 470 Nm vid 6,150 varv/min
Transmission: Sexväxlad, sekventiell dog-box. Bakhjulsdrift med mekanisk diffbroms.
Chassi & bromsar: Dubbla A-armar fram, multilänk bak, justerbar fjäderhöjd, justerbar camber och toe. 380 mm ventilerade stålskivor runt om med 6-kolvs (fram) och 4-kolvs (bak) monobloc-ok i aluminium
Fälgar & däck: Fram 12J x 18; Bak 13J x 18
Längd: 4,585 mm
Bredd (framaxel): 1,920 mm
Bredd (bakaxel): 1,902 mm
Hjulbas: 2,459 mm
Totalvikt: 1.260 kg