Gelleråsen, Rudskogen och Mantorp Park. Mästerskapets nya team är klart för start i de resterande tre deltävlingarna. Bilen ska drivas av etablerade Mtech Competition, men redan nästa år är det meningen att teamet ska stå på egna ben. Troligtvis med bas i Örebro. Skotercrossen drivs sedan många år tillbaka från Boden där teamägaren Mattias Kjellin också har sitt företag Team Kjellin Mining & Entreprenad med 150 anställda.
Företagets mål är att ”vara bäst på allt vi gör” och Kjellin har höga ambitioner även med sitt engagemang i racing.
– Det här är ingen halvhjärtad satsning, absolut inte. När jag går in för något gör jag det fullt ut. Det finns inget annat. Inom en femårsperiod, kanske till och med inom tre år, vill vi starta i Porsche Mobil 1 Supercup, slår Kjellin fast.
Tvåbilsteam 2022
Innan teamet kommit så långt är planen alltså att först köra en bil i Porsche Carrera Cup Scandinavia i årets tre avslutande deltävlingar. 2022 blir det satsning på hela mästerskapet, troligtvis med två bilar. En för Löfquist och en för Kjellin själv.
– Oscar ska köra nya 911 GT3 Cup (992). Om det blir en 992:a även för mig, eller om jag kör vidare med den bil vi har i Porsche Approved Cup är inte klart. Vi får se hur det utvecklar sig.
Mattias Kjellin har alltid haft ett stort motorsportintresse. Han började som mekaniker i skotercross, rally, rallycross och dragracing innan han på allvar började skotercrosskarriären 2004. Under flera säsonger tillhörde han landslaget och tävlade internationellt i såväl Europa som USA. Men efter att ha insjuknat i twar – en lunginflammation orsakad av en bakterie – tvingades han lägga den egna karriären på hyllan 2013.
Kjellin Motorsports har emellertid levt vidare med en satsning på skotercrossföraren Emil Hansson, som togs in i teamet redan som 13-åring. I dag är han 24 år och i vintras erövrade han, trots en skadefylld försäsong, brons i VM!
Satsningen på skotercrossen kompletteras nu med ett seriöst menat försök att nå internationell toppnivå inom racingen.
– För ett par år sedan sa en person till mig att topp tio i Supercupen kan räkna sig som riktiga racerchaufförer och då tänkte jag att då ska jag bli topp tio där. Det har jag satt som mål, säger Oscar Löfquist.
Trackdaystjärna med varvrekord
Kjellin och Löfquist träffade varandra för första gången på en trackday. I februari började de prata om en racingsatsning och den 20-21 augusti debuterar alltså Kjellin Motorsports i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det har gått sjukt fort, konstaterar Löfquist som bortsett från några enstaka starter i Ginetta GT5 Challenge och Porsche Sports Cup är helt oprövad, och relativt okänd, i traditionell racing.
I trackdaykrestar däremot är han en stjärna med lite legendstatus efter alla sina topptider och inofficiella varvrekord på banor både utomlands och här hemma.
– Det har alltid gått rätt fort och jag har väl kört mellan 50 och 60 trackdays de senaste två åren, säger han.
Löfquist började med trackday – och time attack – i en Nissan GTR, men det är i sin gröna Porsche 911 GT3 RS han nått sina bästa resultat.
– Det har gått bra, men man kan aldrig riktigt veta hur snabb man är förrän man sitter i en enhetsbil. Det är därför jag vill göra det här, för att få reda på var jag står. Att komma in som rookie i ett mästerskap där många av konkurrenterna tävlat flera säsonger blir givetvis inte lätt. Men nästa år, när det kommer en ny bil, får alla börja om lite från noll och då tror jag det blir lättare för mig.
Räknar med tufft motstånd
Till premiären på Gelleråsen Arena kommer Löfquist med fyra, fem dagars test i teamets Porsche 911 GT3 Cup (992). Frågan är given:
• Med vilken ambition och målsättning kliver du in i mästerskapet?
Efter en stunds tystnad svarar Löfquist med ett leende på läpparna:
– Det är klart att man vill ta pole på Karlskoga.
Efter en konstpaus tillägger han:
– Men man måste ju vara lite realist också. Det är väl mittfältet någonstans, det får man väl vara nöjd med. Topp sex är jäkligt snabba och så brukar det vara med en gästförare som också brukar åka fort. Och så får man inte glömma bort Masters Cup-grabbarna, de är heller inte att leka med. Det kommer att bli tufft.
Nya utmaningar
Oscar Löfquist är medveten om att han kommer att ställas inför många nya utmaningar i de deltävlingar som väntar i höst. Bland annat ska han tävla på slicks, vilket han inte har så stor erfarenhet av. Och i trafik.
– Mycket handlar om att bygga upp tempen i däcken vilket är svårt. Hittills har det gått hyggligt, jag börjar få lite känsla för det.
Det visade Löfquist bland annat i Porsche Sports Cup på Gelleråsen Arena i juli månad där han kastade sig med i ”slicksklassen” och vann båda racen.
Även Kjellin deltog. Med färsk förarlicens slutade han tvåa i det inledande racet och vann det andra i sin klass.
Den stora utmaningen för Löfquist i Porsche Carrera Cup-premiären blir att köra i trafik i tuff konkurrens.
– Det blir ett helt annat adrenalinpåslag än när man åker runt själv på banan. Det blir så mycket mer att hålla koll på. Kanske hade det inte skadat att åka i en lägre serie några säsonger innan man tar klivet upp, men det är i den här bilen jag vill tävla. Den är brutal och jag gillar sättet man måste köra den på.
”Det ska bara bli roligt”
I ingressen pratade Löfquist om att det är en dröm för honom att få köra en Porsche 911 GT3 Cup (992) i tävlingssammanhang.
– Men det är en dröm som aldrig kunnat bli verklighet utan Kjellin Motorsports. Det här är ett stort steg, ett steg med en bil som man inte kan äga privat egentligen. Klart att det är en dröm att få den här chansen, att ha all support och erfarenhet bakom sig och ett det är någon mer än jag själv som tror på mig.
De första dagarna efter att anmälan skickats in tyckte Löfquist kändes overkliga.
– Då var det som att gå på moln. Sen började jag fundera och kom fram till att det nog kommer att bli lite nervöst att släppa upp kopplingen i den första starten på Gelleråsen. Då hade jag lite ågren, men nu när jag kört bilen några gånger så känns det lugnt. Det ska bara bli roligt.