Norge nästa för Robin Hansson & Co i Porsche Carrera Cup Scandinavia

16 maj 2019, 14:03

Robin Hansson gjorde succé och vann båda racen i Porsche Carrera Cup-premiären på Ring Knutstorp för två veckor sedan. Ändå är han ingen given favorit inför deltävling på Rudskogen Motorsenter 18-19 maj. – Jag har inte så mycket erfarenhet av den norska banan. Tyvärr. Första, och hittills enda gången jag tävlat där var 2017. Då bröt jag det första heatet och kom aldrig till start i det andra. Så jag är pank på den banan, säger Robin.

Kommande helgs besök på Rudskogen Motorsenter är Porsche Carrera Cup Scandinavias fjärde på tre säsonger. Regerande mästaren Lukas Sundahl har startat och fullföljt alla hittills. Det ska jämföras med Robin Hansson facit från 2017. I fjol tog göteborgaren ett sabbatsår från racingen och var inte med alls.
– Klart att det är en nackdel, det är alltid en nackdel att ha kört mindre än alla andra, konstaterar den 22-årige göteborgaren.

Står över test?
Vad detta kommer att betyda när det väl drar ihop sig till race i Rakkestad på söndag återstår att se. Helgen inleds med tre långa testpass innan lördagen avslutas med officiellt test och kval.
– Vi har många testpass, men jag tror faktiskt inte att jag kommer att köra alla, säger Robin något förvånande.
# Varför?
– Jag vet inte, känner inte för det (skratt). Jag kan inte berätta det. Det är en teamhemlighet.

Fragus i topp
Robin Hansson och Fragus Motorsport fick en perfekt start på mästerskapet. Förutom att Robin vann båda premiärracen var hans teamkompis, jämngamle Pontus Fredricsson, tvåa i båda heaten. Firma Hansson & Fredricsson toppar också mästerskapstabellen inför deltävlingen i Norge. Robin är etta, fem poäng före Pontus.
– Det var bra race på Knutstorp, det gick bra för oss och nu tar vi nya tag. Jag ser fram emot tävlingen, det ska bli kul.

Många frågor
Hur kul? Kan Robin Hansson följa upp succén från premiären och slå till med en ny dubbelseger för Fragus Motorsport?
Det är en av många frågor inför helgens övningar på banan med fantasieggande och respektingivande kurvnamn som Angsten och Slaktar´n.
Andra intressanta frågeställningar är:
• Har Roar Lindland turen på sin sida, slipper han kollisioner och kan upprepa fjolårets starka insats på hemmabanan: en seger och ytterligare tre pallplatser?
• Får regerande mästaren Lukas Sundahl allt att fungera i kvalet den här gången och går mot säsongens första fullpoängare?
• Kan Pontus Fredricsson rida vidare på framgångsvågen från premiären då han tog sin första kvalseger och följde upp den med dubbla andraplatser i racen?
• Blir det nytt personligt rekord för formstarke Anton Marklund som gjorde sin bästa PCCS-tävling någonsin på Ring Knutstorp där han bland annat stod på pallen som trea efter det andra heatet?

Tätt i toppen
I Porsche Approved Cup – Porsche 911 GT3 Cup (991 I) – var det många förare som delade på huvudrollen genom premiärtävlingen. Nykomlingen Edvin Hellsten var kvalets stora stjärna med bästa varvtid och dubbla bonuspoäng. Han hade även snabbaste varv (vilket också gav extrapoäng) i det inledande heatet, men tjuvstart och fortkörning i depån grusade hans möjligheter till en framskjuten placering. I stället övertog Hugo Andersson huvudrollen då hans tiondeplats totalt också innebar seger i klassen.
Det andra heatet, som avgjordes i regn, såg tidigare PCCS-mästaren Fredrik Ros som segrare. Triumfen i Porsche Approved Cup erövrade han med en imponerande stark åttondeplats totalt. Men snabbast på banan var han inte. Bonuspoängen för bästa varvtid i klassen gick nämligen till Patrik Skoog, som med den extra pinnen och en andra- och en tredjeplats också toppar tabellen inför deltävlingen på Rudskogen.
Samma placeringsfacit, trea och tvåa, nådde unge norrmannen Emil Heyerdahl, som därmed delar andraplats med Ros. Båda är bara en enda poäng bakom Skoog.
Fyra, bara fem poäng från täten är Hugo Andersson, som i sin tur har Hellsten bara tre poäng bakom sig.

Rantzow i ledning
I Masters Cup för förare över 40 år och tävlande i Porsche 911 GT3 Cup (991 II) inledde Magnus Öhman premiären bäst med en åttondeplats i kvalet. Som ende Masters-förare avancerade han därmed till Q2 där han blev sjua. Från åttonde startposition inledde Öhman det första heatet strålande, men i första kurvan blev det trångt och teamkompisen och favoriten i Masters Cup, skåningen Lars-Bertil Rantzow, kunde ta sig förbi och behöll tätpositionen hela vägen in i mål.
I det andra racet laddade Öhman för revansch när han snurrade olyckligt på utvarvet bakom säkerhetsbil och halkade ner till näst sista plats i det 22 bilar stora startfältet. Från det utgångsläget hade han självklart ingen chans till någon topposition. Men Öhman körde upp sig till 13:e plats totalt och trea i klassen.
Rantzow tog andra raka segern på hemmabanan och hade Christoffer Bergström, – trea i det första racet – närmast efter sig över mållinjen. Inför deltävlingen i Norge toppar Rantzow tabellen på maximala 40 poäng, sex fler än både Bergström och Öhman.

Live timing
Deltävlingen på Rudskogen Motorsenter 18-19 maj är den enda i kalendern som inte direktsänds eller eftersänds i Viasat Motor eller Viaplay.
För dig som inte kan se tävlingen på plats finns det ändå en chans att följa händelseutvecklingen på den häftiga banan i Rakkestad. Gå in på www.carreracup.se och tryck på ”Livetiming”. Där serveras alla resultat och såväl tester som kval och race redovisas live varv för varv.

Porsche Carrara Cup
Tidsschema Rudskogen Motorsenter 18-19 maj 2019
Lördag 18 maj

Kl 08.00: Test 1 (50 min)
Kl 10.00: Test 2 (50 min)
Kl 12.00: Test 3 (50 min)
Kl 16.45: Officiellt test (25 min)
Kl 19.10: Kval, Q1 och Q2 (30 min)

Söndag 19 maj
Kl 09.30: Race 1 (20 min)
Kl 14.40: Race 2 (20 min)