Porsches roll som samarbetspartner till Prins Carl Philips Racing Pokal var tydlig på GTR Motorpark. Vart man än vände sig i depån fanns det en läcker Porsche att vila ögonen på. Bland annat hade Prins Carl Philips Porsche 911 GT3 Cup (991 II) och Ingemar Stenmarks Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport parkerats under tälttaket vid en av mästerskapets trailers. De bilarna lockade många nyfikna. Inte minst de som konkurrerade i toppen i pokalklasserna Rotax Max Senior och Rotax Max DD2. För dem väntar nämligen en testdag i just en GT4-Porsche senare i höst.
I tävlingsledningen ingick både Mikael Carlsson och Thomas Johansson, Racing Director respektive Sporting Director i såväl Porsche Carrera Cup Scandinavia som Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Dessutom ansvarade MW Race Consulting, som Porsche anlitar för båda sina racingmästerskap, för tidtagning, resultat och livestreaming.
Men Porsche var i allra högsta grad även delaktigt i händelseutvecklingen på banan. En trio Porsche Carrera Cup-förare hade nämligen bytt sin cupbil mot en Rotax Max DD2-kart den här helgen. Prins Carl Philip var givetvis en av dem, men han hade sällskap av mästerskapskollegorna Emil Persson och Oscar Löfquist. Samtliga hejades fram av förarkollegorna Robin Hansson och Patrick Rundquist som var synliga i depån.
Sett till tävlingen lyckades Persson bäst. Efter ett elva års långt uppehåll blev han i sin kartingcomeback femma i Rotax Max DD2. Perssons inledning var magnifik. Eller vad sägs om snabbaste tid i kvalet och seger i det första heatet från pole.
Även om ingen i förartrion nådde pallen var Porsche representerat på prisutdelningen. Där var nämligen såväl prins Carl Philip som Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige, engagerade som prisutdelare.