Mikael Karlsson klar för WestCoast Racing i Porsche Carrera Cup Scandinavia

03 december 2021, 11:58

Det blir Mikael Karlsson, tillsammans med Robin Knutsson, som ska försvara WestCoast Racings färger i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2022. Karlsson är välmeriterad och har höga ambitioner inför sin entré i mästerskapet. – Jag hoppas att vi kan vara med och fightas om det. Annars skulle jag inte vara med, säger 49-åringen från Karlskoga.

För ett par veckor sedan presenterade Halmstads-baserade WestCoast Racing sin satsning i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Samtidigt avslöjades att Robin Knutsson, 19 år, ska köra en av teamets nya Porsche 911 GT3 Cup (992).
Nu presenterar teamägaren och teamchefen Dick Jönsson Wigroth sin kompletta laguppställning.
– Mikael Karlsson är en riktig racer, en förare som vill vara bäst hela tiden. Han är dessutom en glad och trevlig kille som kommer att bli en bra spelare för WestCoast Racing. I Robin och Mikael får vi en bra mix av ungdom och erfarenhet på förarsidan, säger Jönsson Wigroth.

Avtal i rekordfart
De två senaste säsongerna har Mikael Karlsson kört STCC där han bland annat erövrat två heatsegrar och nått en sjundeplats totalt som bäst. 2021 var han teamkompis med Robin Knutsson. Nu kommer de att samarbeta igen, men den här gången i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det ska bli kul att göra den här satsningen tillsammans med Robin. Porsche Carrera Cup blir en utmaning såklart, men eftersom en ny bil introduceras i mästerskapet känns det som om alla börjar lite från scratch. Att dessutom få möjlighet att tävla för WestCoast Racing, som historiskt sett är ett av Sveriges bästa team, är en riktig morot, säger Karlsson, vars avtal med Dick Jönsson Wigroth blev klart i rekordfart.
– Efter att vi haft ett inledande möte gick det väl på 22 timmar eller vad det var, säger Karlsson och skrattar.

Comeback efter 17 år
Mikael Karlsson har sina rötter i Åtorp, en ort i Degerfors kommun i det sydöstra hörnet av Värmland. Där driver han, tillsammans med sin pappa Lenny, Allson Kyl- & fryslager, ett familjeföretag med mer än 40 års erfarenhet i branschen.
Allson är redan bekant i Porsche-kretsar. 2021 fanns företaget nämligen med som samarbetspartner till föraren Emil Persson, som blev fyra i mästerskapet.
Persson är indirekt även orsaken till att Mikael Karlsson hittade tillbaka till racingen som förare. När han 2018 gjorde comeback efter 17 års uppehåll började det nämligen med att han fick en förfrågan från Lennart Bohlin om Allson ville vara med och sponsra Perssons satsning i V8 Thunder Cars.
– Men så hade Bohlin Racing, teamet Emil kört och vunnit för i Legends, en ledig bil också…
Och på den vägen är det som det brukar heta.

Nära ”VM-titel”
2018 körde Mikael Karlsson alltså Legends, en comebacksäsong som var yttersta nära att sluta med en braksuccé. Karlsson ledde nämligen världsfinalen i Las Vegas, USA, fram till det sista varvet. Då blev han avpetad och missade den inofficiella världsmästartiteln.
2019 följde Karlsson efter Persson, som då hade fått en anställning på Allson, till V8 Thunder Cars där de båda tävlade för Bryntesson Motorsport. Emil tog sin andra raka titel och chef Karlsson blev stark tvåa efter två segrar och åtta pallplatser totalt.
Säsongen 2020 var Karlsson och Persson återigen teamkompisar. Den här gången i Micke Kågered Racing i STCC där de körde var sin Volkswagen Golf.
Återigen lyckades Persson bäst med en sjundeplats totalt. Karlsson blev tionde man, en placering han förbättrade till sjunde under årets säsong där han och ovan nämnde Knutsson representerade Lestrup Racing Team.

Blåst på kontrakt
Mikael Karlssons racingkarriär började med gokart 1983. Säsongen 1991 tog han steget till racing och körde Formel Opel Lotus där han blev trea i den skandinaviska serien.
– Vi gjorde även ett inhopp i Europaserien och körde deltävlingen i Anderstorp. Jag minns att jag kvalade nia och hade Kenny Bräck, som kvalat sjua, precis framför mig på gridden, säger Karlsson, som samma år körde tester för ett tyskt team på Hockenheim.
Avtal signerades, men tre veckor innan premiären meddelade teamchefen att en förare från Schweiz fått svenskens plats. Orsak. Schweizaren betalade tre gånger så mycket.

Dubbla F3-titlar
Utan styrning valde Mikael Karlsson att göra ett uppehåll med racingen. Det höll i sig ända till 1997 då Volvo satsade med S40-modellen i JTCC. I konkurrens med bland annat förare som Jens Edman, Patrik Ernstson och Pontus Mörth slutade Karlsson på femte plats efter att ha avslutat med en seger hemma på Gelleråsen.
Säsongen därpå var han för gammal för JTCC, gjorde ett nytt uppehåll för att vara tillbaka med eget team i Formel 3 1999. Efter ett läroår och byte till Monica Stråth Motorsport blev det succé säsongen därpå. 2000 vann Karlsson såväl SM som det nordiska mästerskapet, insatser som han raknar som sina bästa i karriären. Hittills.
Sista säsongen i formelbil blev 2001 då Mikael, i team med Patrik Ernstson, gav sig på Europaserien i Formula Renault 2.0.
– Jag skulle absolut inte vilja ha det ogjort, men satsningen skedde i privat regi och vi hade inte en chans att hävda oss i den stenhårda konkurrensen.

Gäller att göra hemläxan
I Porsche Carrera Cup Scandinavia tror och hoppas Mikael Karlsson att det blir något lättare.
– Vi börjar ju på noll poäng allihop, skojar han och fortsätter:
– Jag har respekt för de som kört Porsche tidigare, men samtidigt kommer nya 992:an och de som kört den och 991:an säger att det är stor skillnad på bilarna. Därför känns det som om alla börjar från scratch. Jag tror att det är den som gör hemläxan bäst som kommer att vinna mästerskapet till slut, så det gäller att vara på tå från början.

Fakta
Mikael Karlsson

Född: 25 maj 1972.
Hemort: Karlskoga.
Yrke: Ägare och affärsutvecklare på Allson Kyl- och fryslager.
Klubb: Karlskoga MF.
Främsta meriter: nordisk och svensk mästare i Formel 3 2000.
Aktuell: Kör Porsche Carrera Cup Scandinavia för WestCoast Racing 2022.