I fjol blev det ingen start i Porsche Carrera Cup Scandinavia för VM-satsande rallycrossföraren Anton Marklund.
– Jag saknade att tävla med Porschen, medger han.
För Anton är rallycrossen nummer ett, men Porsche Carrera Cup Scandinavia har varit god tvåa i många år. Och är det fortfarande.
– För mig känns det som om Carrera Cup är en grej som jag alltid vill hålla på med. Det är ett härligt gäng och ett roligt mästerskap att tävla i. Det är kul, lättsamt och lagom eller vad man ska säga. Rallycrossen är en så himla stor apparat med resor över hela världen. Att åka till tävlingarna i Porsche Carrera Cup ger en helt annan känsla i kroppen – det ska bli så kul på något vis. Det är jätteroligt med rallycross också såklart, men på ett annat sätt, säger Anton.
Pallen i premiären
Senast norrlänningen tävlade i Porsche Carrera Cup Scandinavia var säsongen 2019. Som regerande mästare i Porsche Approved Cup bytte han till en Porsche 911 GT3 Cup (991 II) och gav sin in i striden i huvudklassen. Starten blev bästa tänkbara. I premiären på Ring Knutstorp tog Anton nämligen sin första pallplats i mästerskapet genom att bli trea bakom Robin Hansson och Pontus Fredricsson i det andra heatet.
Totalt blev det fyra deltävlingar för Anton den säsongen. Bland annat missade han de två sista, Rudskogen och Mantorp Park. Då hade han viktigare saker för sig – han och sambon Beatrice Karlson fick sitt första barn, dottern Alma.
Marklund Motorsport fullföljde emellertid mästerskapet. Oscar Palm gjorde inhopp och representerade teamet. Och vilken avslutning det blev! Eller vad sägs om två segrar och en andraplats för smålänningen i de fyra sista heaten!?
Banor i kalendern lockar
Även i fjol hade Anton Marklund för avsikt att, om det var möjligt, komplettera VM-satsningen i rallycross med några inhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Men Corona och ständiga kalenderändringar i båda mästerskapen satte stopp för tävlande på hemmaplan. I år gör Anton ett nytt försök.
– Jag tycker i alla fall att vi kan hoppas, men jag vill inte säga för mycket för det var som sagt lika dant förra året då tanken också var att jag skulle ta mig ut och köra några tävlingar. Så blev det som sagt inte så jag ska absolut inte lova något, men jag har sett en kalender där det finns lite banor som jag tycker är ganska roliga, säger han, ler och tillägger:
– Stora snabba banor har självklart sin charm, men jag brukar säga att jag inte behöver upp på högsta växeln. Så länge det är hektiskt och fullt upp bakom ratten, som det verkligen blir på banor som Knutstorp, Falkenberg och Karlskoga, så trivs jag.
Fyra chanser
Enligt de preliminära kalendrarna för båda mästerskapen finns det, rent teoretiskt, en chans för Anton att köra fyra av deltävlingarna i PCCS 2021: premiären på Ring Knutstorp, Västkustloppet i Falkenberg samt avslutande Rudskogen och Mantorp Park.
Om vi får se Anton Marklund delta i någon av dessa återstår att se, men att han är sugen på en 40:e racestart i mästerskapet, och kanske mer därtill, råder det ingen som helst tvekan om.
– Jag får nog ta mig ut i garaget och slita bort klistermärkena på bilen. Det står fortfarande Morin på den (skratt).
Hannes Morin hyrde bilen och gjorde ett inhopp i PCCS på Drivecenter Arena i Fällfors i somras.