26-årige Lukas Sundahl från Kalvsvik söder om Växjö har varit Porsche Carrera Cup Scandinavias stora dominant de fem senaste säsongerna. Han har staplat racesegrar och mästerskapstitlar på rad. I fjol kompletterade han dessutom sitt femte raka Carrera Cup-guld med att bli svensk GT-mästare.
Mot den bakgrunden är smålänningen, som tävlar för Linköpingsbaserade Micke Kågered Racing, självklar favorit till ännu en titel när den 20:e säsongen av det skandinaviska Porsche-mästerskapet drar igång på Scandinavian Raceway 12-13 maj.
– Målsättningen är givetvis att segra igen, men det blir tufft. Det är väldigt många som är kapabla att vinna race och vara med och konkurrera om de främsta platserna i mästerskapet. Det känns som om det är större och bredare topp i år. Kanske är det här det tuffaste motståndet jag någonsin haft i Porsche Carrera Cup, säger Sundahl och låter ganska nöjd över detta faktum.
– Hög konkurrens höjer nivån på samtliga. Alla får ta i och kämpa hårt, men det är bara roligt.
Startfältet på totalt 19 förare innehåller bland annat de fem främsta i fjolårets mästerskap.
– Nivån är minst lika hög som 2022 och av försäsongstesterna att döma kan det här vara det tidsmässigt tightaste startfältet någonsin, säger Thomas Johansson, mästerskapets Sporting Director.
Grymt facit i Anderstorp
Att jubileumssäsongen startar i Anderstorp har Lukas Sundahl definitivt inget emot. Banan är visserligen inte hans favorit i kalendern, men den är likväl den han varit framgångsrikast på de senaste åren.
Faktum är att Sundahl bara missat pallen vid ett enda tillfälle i sina 17 senaste starter på Scandinavian Raceway. Det var i fjolårets premiär där han gjorde sig skyldig till något så ovanligt som ett förarmisstag i det inledande heatet. Som tvåa bakom Pontus Fredricsson bromsade Sundahl på sig, åkte av och blev fast i en sandfålla.
– Den ska vi inte göra någon repris på i år, säger den regerande mästaren och ler.
Sundahl tog emellertid snabb revansch med seger redan i det efterföljande racet och totalt har han triumferat tolv gånger på Scandinavian Raceway.
Trio med pallplatser
Hampus Ericsson är den i årets startfält som har näst bäst facit i Anderstorp. Kumlasonen, som till den här säsongen bytt till M3G Motorsport, har nått fem pallplatser i sina åtta senaste starter på den tidigare Formel 1-banan.
Pallplatser i Anderstorp har även Ericssons teamkompis, fjolårstrean Emil Persson (två andraplatser 2021–2022) liksom Ola Nilsson, Mtech Competition. Nilsson nådde två tredjeplatser i 2022 års andra besök i Anderstorp. Efter det spurtade skåningen, vann fyra av fem race i de två avslutande deltävlingarna, och var på vippen att snuva Sundahl på titeln. Bara en enda poäng skiljde dem åt i sluttabellen.
Fler utmanare
Utöver Sundahl, Ericsson, Persson och Nilsson räknas även fjolårets nykomling, Marcus Annervi från Halmstad, till gruppen förare med kapacitet att kunna nå hela vägen. Annervi, som representerar Race Team Gelleråsen – By AFR, inledde fjolårssäsongen starkt med fem fjärdeplatser i de tre inledande deltävlingarna. Sedan avrundade han mästerskapet med två segrar och ytterligare två pallplatser och slutade femma totalt.
En titelutmanare sitter även Fragus Motorsport på. Rutinerade nykomlingen, 34-årige Daniel Roos från Njurunda, har en lång och framgångsrik karriär både i formel- och GT-bil bakom sig. Helt obekant med Porsche 911 GT3 Cup (992) är han heller inte. Roos körde bilen i GT-sammanhang förra året, då med ABS-system.
– Jag har tävlat med ABS de senaste 13 åren och att vänja sig av vid det är väl den största omställningen. Totalt har jag nog kört motsvarande en säsong i 992:an, men det är ändå helt annorlunda när man plockar bort ABS och kör på Michelindäck. Då blir det en helt annan bil, säger Roos, som imponerade stort med en andraplats i mästerskapets roll out på Mantorp Park för tre veckor sedan.
Högt tempo
I årets Porsche Carrera Cup Scandinavia är det den senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup, 992, som gäller. Många av startfältets förare tävlade med bilen redan i fjol. Det märktes på genrepet i Östergötland där en trio, Hampus Ericsson, Ola Nilsson och Daniel Roos, var under 1.15 min på varvet.
Fort gick det även bland de förare som, jämte Porsche Carrera Cup Scandinavia, ska göra upp i Pro Am, klassen i mästerskapet för de lite äldre deltagarna. Av dem var Mikael Karlsson snabbast före Oscar Löfquist och Thomas Karlsson.
Pro Am-klassen kommer att innehålla nio förare varav en är nykomlingen, alpinikonen Aksel Lund Svindal. Norrmannen racingdebuterade med mycket bra resultat i Porsche Sprint Challenge Scandinavia förra året, men har till den här säsongen tagit klivet till Porsche Carrera Cup.
Live i Viaplay
Porsche Carrera Cup Scandinavia livesänds återigen i Viaplay. Från premiären i Småland, där Robin Nilsson och Björn Wirdheim sköter kommenterandet, är sändningstiderna följande lördag 13 maj:
Kl 10.00-10.30: Race 1 Porsche Sprint Challenge.
Kl 11.00-11.50: Race 1 Porsche Carrera Cup.
Kl 13.30-14.05: Race 2 Porsche Sprint Challenge.
Kl 14.30-15.30: Race 2 Porsche Carrera Cup.
Tidsschema Porsche Carrera Cup Scandinavia/Porsche Sprint Challenge Scandinavia 11-13 maj.
Torsdag 11 maj
Kl 10.00: Test 1, Porsche Sprint Challenge (30 min)
Kl 10.40: Test 1, Porsche Carrera Cup (30 min)
Kl 12.20: Test 2, Porsche Sprint Challenge (30 min)
Kl 13.00: Test 2, Porsche Carrera Cup (30 min)
Kl 14.40: Test 3, Porsche Sprint Challenge (30 min)
Kl 15.20: Test 3, Porsche Carrera Cup (30 min)
Fredag 12 maj
Kl 09.40: Practice 1, Porsche Carrera Cup (30 min)
Kl 11.00: Practice 1, Porsche Sprint Challenge (20 min)
Kl 12.10: Practice 2, Porsche Carrera Cup (30 min)
Kl 12.50: Practice 2, Porsche Sprint Challenge (20 min)
Kl 15.10: Kval, Porsche Sprint Challenge (20 min)
Kl 16.20: Kval, Q1, Porsche Carrera Cup (17 min)
Kl 16.42: Kval, Q2, Porsche Carrera Cup (8 min)
Lördag 13 maj
Kl 10.05: Race 1, Porsche Sprint Challenge (18 min + 1 varv)
Kl 11.15: Race 1, Porsche Carrera Cup (20 min + 1 varv)
Kl 13.35: Race 2, Porsche Sprint Challenge (18 min + 1 varv)
Kl 14.50: Race 2, Porsche Carrera Cup (30 min + 1 varv)