Lukas Sundahl var snabbast i ett struligt kval och från pole position vann han båda racen i Anderstorp. I det första bjöds han inledningsvis på tufft motstånd både av helgens gästförare, formelbilsstjärnan Linus Lundqvist, och den då mästerskapsledande Robin Hansson. Men Sundahl stod pall för attackerna bakifrån och fick dessutom lucka när både Lundqvist och Hansson hamnade lite utanför banan i kampen om andraplatsen.
Det andra racet var mindre dramatiskt för Sundahl som var stabil i ledningen och som efteråt kunde njuta över en ny fullpoängare.
– Bra race, en bra helg, sa Sundahl som efter de inledande tre deltävlingarna i mästerskapet konstaterar:
– Toppen på mästerskapet är nog jämnare i år än den var förra året. Bland annat är Robin Hansson jäkligt vass, snabb och het. Men det är fler som har bra fart. I dag höll bland annat Magnus Öhman ett grymt tempo.
Bästa någonsin
Stockholmaren Magnus Öhman, som gjort många säsonger i Porsche Carrera Cup Scandinavia, hade två tredjeplatser som bästa resultat när han kom till Anderstorp. Hem åkte han med dubbla pallplatser efter att ha blivit trea i det första heatet och tvåa i det andra. I båda racen vann han dessutom Masters Cup för förare över 40 år.
– Det här var min bästa sprinttävling i karriären. Skitkul verkligen, sa Öhman och hyllade sitt team, Mtech Competition, för en perfekt inställd bil.
Efter den fina helgen i Småland siktar nu Öhman ännu högre. På frågan om när första segern kommer svarar han leende:
– Jag gillar Mantorp Park, höstens finalarena, men första segern kanske kommer tidigare är så.
Pallen för Fragus
Bakom Sundahl och Öhman var det teamkompisarna i Fragus Motorsport, Pontus Fredricsson och Robin Hansson, som erövrade övriga två pallplatser. Pontus var tvåa i det första heatet och slutade precis utanför pallen i det andra. Hansson nådde femte position i race ett och blev trea i det andra.
– Tredjeplatsen var bra, den är jag nöjd med, sa Hansson, som självklart hade hoppats på mer under racehelgen i Småland.
Mäktig uppkörning
En prestation värd att hyllas var även Hugo Nermans i det första racet. Från startruta 18 avancerade WestCoast Racing-föraren från Helsingborg ända till fjärde plats. Från samma startposition i det andra racet klättrade han också, men tyvärr blev han påkörd och tvingades bryta. Den sammanstötningen gjorde dessutom att racet avslutades bakom säkerhetsbil.
– De första omkörningarna gick bra. Förarna framför lämnade gott om plats, men desto längre upp jag kom ju mer ville de jag åkte ikapp försvara sina positioner. Jag hade inte en enda kontakt med någon på hela racet, sa Nerman efter det lyckade förstaheatet.
Fina uppkörningar från startpositioner längre bak svarade även herrar som Christoffer Bergström och Roar Lindland för. Bergström var vassast genom att avancera till sjunde respektive tolfte plats från startruta 22. Lindland blev dubbelåtta från startposition 21.
Edvin och Hugo
I Porsche Approved Cup, för Porsche 911 GT3 Cup (991 I), tog Edvin Hellsten från Nova Racing sin första klasseger i det första heatet. Hellsten hade den bensinmängd som krävdes för att hålla bra fart ända till mål. Det hade inte Hugo Andersson som såg ut att bli fyra och överlägsen vinnare. Med nöd och näppe tog han sig visserligen i mål, men med minimalt med bränsle i tanken på det sista varvet tappade han till tionde plats.
I race två tog 17-årige Andersson skön revansch då han blev sjua totalt och främste förare i Approved Cup.
Hade hoppats på mer
Formelbilsstjärnan Linus Lundqvist körde Porsche Sveriges gästbil i Anderstorp. Efter ett bra kval som innebar att han fick starta båda heaten från andra startruta fick han nöja sig med placeringarna 13 och 5 i racen.
– Extremt roligt att vara tillbaka i svensk racing och i gästbilen, som jag även körde i Karlskoga förra året, men självklart hade jag önskat mig bättre raceresultat, sa han bland annat.
Farten för bättre resultat fanns där, men omständigheterna var inte riktigt på Lundqvist sida den här gången.
Nästa deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgörs på Drivecenter Arena i Fällfors 14-15 juni.