Två deltävlingar och fem race återstår i Porsche Carrera Cup Scandinavia, som i år avgörs för 20:e gången. 8-9 september väntar Porsche Festival på Rudskogen Motorsenter i Norge och tre mycket viktiga, och kanske helt avgörande, heat.
Senast på Gelleråsen Arena i Karlskoga övertog Hampus Ericsson i M3G Motorsport förstaplatsen i tabellen. Med en seger och en andraplats tog han sig i kapp och förbi Lukas Sundahl, som fick nöja sig med dubbla tredjeplatser.
– Jag har varit i ledning i mästerskapet några gånger tidigare de senaste åren, men ofta tappat den inför sommaruppehållet. Det här är första gången jag lyckas ta tillbaka ledningen så här långt in i säsongen och det tycker jag är ett styrkebesked, säger Ericsson.
Duo har ryckt
21-åringen från Kumla inledde säsongen bäst. Med seger och en andraplats i premiären i Anderstorp tog han ledningen i mästerskapet – två poäng före smålänningen Lukas Sundahl, som gör sin andra säsong i Micke Kågered Racing.
Efter det har först Ola Nilsson och därefter Sundahl toppat tabellen. Men i Karlskoga tog alltså Ericsson tillbaka kommandot med den regerande mästaren närmast bakom sig.
Ericsson och Sundahl har ryckt åt sig en lucka. Tredjeplacerade Ola Nilsson, Mtech Competition, är 42 poäng från täten, men med tanke på att det är 135 poäng kvar att köra om kan mycket fortfarande hända. Med ett liknande utgångsläge i fjol vann Nilsson samtliga race i Norge och blandade sig i titelkampen.
– Ola har kapacitet att göra om den bedriften så att räkna bort honom vore dumt, konstaterade Ericsson redan innan han lämnade Gelleråsen Arena.
Inför deltävlingen på Rudskogen Motorsenter är Emil Persson fyra, 18 poäng bakom Nilsson men 13 före femteplacerade Marcus Annervi.
Tagit lärdom
Faktum kvarstår emellertid. Det är Hampus Ericsson och Lukas Sundahl som har klart bäst utgångsläge inför tävlingen i Norge. Duon har det tack vare leverans på hög nivå.
Att Lukas Sundahl är en utpräglad mästerskapsförare är hans fem raka Carrera Cup-titlar ett tydligt bevis på. Hampus Ericssons jämna och stabila nivå är mer överraskande. Misstagen är få, han förivrar sig inte och är dessutom beredd att ta en tredjeplats i stället för att ge bort något i ett riskabelt omkörningsförsök i jakt på fler poäng.
– Jag håller med och det här är något jag verkligen lärt mig de senaste två åren. Man gynnas av att tänka långsiktigt, särskilt nu när det är så jämnt mellan oss i toppen. Det är så viktigt att skrapa ihop varenda liten poäng och inte värt att riskera en nolla i en osäker omkörning, säger Ericsson.
Det var med exakt den inställningen Ericsson genomförde det andra heatet i Karlskoga. Där blev han tvåa bakom Ola Nilsson och med Lukas Sundahl närmast efter sig.
Efteråt fick Ericsson frågan om han inte kunde nå Ola? Vad svaret blev?
– Grejen är den att det inte var värt att försöka köra i kapp Ola och riskera att göra ett misstag på vägen. Då hade jag kanske tvingats släppa Lukas förbi mig. Det var bättre att bara ligga kvar, vara kall, hålla mig på banan och köra så snabbt som möjligt.
Så resonerade inte Hampus Ericsson för några säsonger sedan.
– Nej, då hade jag gått för det, medger han och ler.
Otur i Frankrike
Under ledning av Ronnie Bergström i M3G Motorsport har Hampus Ericsson tagit kliv i sin utveckling i år. I sin fjärde säsong i mästerskapet har han på allvar vuxit in i rollen som het titelutmanare.
– Det är väldigt många duktiga och snabba förare i Porsche Carrera Cup, men det är en sak att vara snabb, en annan att vara konkurrenskraftig i ett mästerskap under en hel säsong. Alla kan köra bil snabbt här, men att göra det på högsta nivå i varje race är svårare. Då får man inte göra bort sig eller göra sig skyldig ens till små misstag, konstaterar Ericsson vars säsong hittills innehållet tre segrar och ytterligare fyra pallplatser.
Enda lilla plumpen är trepoängaren i årets andra deltävling, Porsche Carrera Cup Le Mans. Men där hade närkingen otur. Ericsson blev påkörd, fick punktering och tvingades i depå för hjulbyte. Efter det var hans chanser till en topplacering helt borta och han fick nöja sig med 13:e plats i det skandinaviska startfältet.
Senast i Karlskoga hade Ericsson lite stolpe in i stället. Något oväntat körde Ola Nilsson av i ledning med bara några varv kvar av det första heatet.
– Den segern fick jag lite till skänks, men det tycker jag att jag förtjänade sett till vad som hände i Frankrike, säger Ericsson.
Värt att chansa?
Ericssons och Sundahls mästerskapsstrategi har varit framgångsrik hittills. De har tagit sig i mål i alla race, stått på pallen sju gånger var och tagit mer poäng än konkurrenterna. Och inte gjort sig skyldiga till några avgörande misstag.
Nu, med bara två deltävlingar kvar, kan det vara läge att frångå den ursprungliga planen.
– Det är nu man kanske kommer att behöva ta lite fler risker. Nu får man värdera varje läge på ett annat sätt.
För att avsluta säsongen som vinnare av Porsche Carrera Cup Scandinavia och som svensk mästare i GT-racing kommer det krävas segrar. Sundahl var dubbeltrea på Gelleråsen Arena senast, men det hjälpte honom inte att behålla ledningen i mästerskapet.
I fjol stod Ericsson på pallen i fyra av de fem avslutande racen. Ändå fick han nöja sig med fjärde plats i mästerskapet, sex poäng från bronset.
– För att bli mästare måste man ta det där sista steget. Det gör skillnad, medger Ericsson.
Men det kan som sagt också vara förenat med risker att utmana om racesegrarna.
– Är det värt en chansning för att nå en fullpoängare eller inte? Det vet man inte förrän efteråt, konstaterar han.