Ingenjör Fasth ser fram emot finalhelg med IndyCar-duo i Porsche Sveriges gästbilar

27 september 2022, 15:11

Felix Rosenqvist var först ut i det populära gästförarprogram Porsche Sverige drog igång i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017. Kommande helg är Rosenqvist tillbaka i mästerskapet. Den här gången tillsammans med sin IndyCar-kollega, årets Indy 500-segrare Marcus Ericsson! – Jag tycker det är otroligt roligt att två så duktiga förare och förebilder kommer hem, visar upp sig för den svenska publiken och antar den utmaning det är att köra Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Marcus Fasth, ingenjören som varit ansvarig för gästförarna ända sedan starten för fem år sedan.

Genom gästförarprogrammet i Porsche Carrera Cup Scandinavia har såväl blivande som redan etablerade stjärnor i olika motorsportgrenar tävlat på de svenska banorna. I flera fall har programmet bjudit på förare som publiken aldrig skulle få en chans att se om det inte vore för Porsche Sveriges unika satsning.
Jacques Villeneuve, Andreas Mikkelsen, Mads Østberg, Tom Blomqvist, Dennis Hauger, Jan Magnussen, Emil Öhman och Simona de Silvestro är exempel på internationella storheter inom rally, racing och snöskoter som alla deltagit i mästerskapet.
Lägg till dem förare som bland annat Stig Blomqvist, Björn Wirdheim, Pontus Tidemand, Johan Kristoffersson, Thed Björk, Linus Lundqvist och ovan nämnda Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson och listan är synnerligen imponerande läsning.
Faktum är att sedan 2017 har sex världsmästare kört gästbil i Porsche Carrera Cup Scandinavia:
• Stig Blomqvist, rally.
• Jacques Villeneuve, Formel 1 (även mästare i Indycar och segrare i Indy 500).
• Jan Magnussen, gokart (även tävlat i Formel 1)
• Emil Öhman, snöskotercross.
• Pontus Tidemand, rally (JVM, WRC2).
• Johan Kristoffersson, rallycross (världsmästare fyra gånger)
– Det är en imponerande lista förare vi fått se tävla inom Porsche Carrera Cup Scandinavia. Hade någon för sex-sju år sedan listat upp dessa förare som deltagare i vårt mästerskap hade det låtit som rena fantasier, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.
Det har fyllt flera syften att ta in dessa gästförare. Bland annat har det byggt upp ett bredare medialt intresse för mästerskapet. Porsche Sverige kan sprida speciella nyheter inför respektive racinghelg och förarna har många egna fans som får upp ögonen för mästerskapet.
För ordinarie förare blir det en intressant värdemätare att få mäta sin prestation på samma banor som dessa superstjärnor, och för publiken blir det tydligt att toppen i Porsche Carrera Cup Scandinavia håller en väldigt hög nivå då förare på absolut elitnivå har en uppenbar utmaning att hänga med exempelvis Lukas Sundahl, Ola Nilsson och Hampus Ericsson.

Slutet på en era
Med helgens final på Mantorp Park avslutar Porsche Sverige den här satsningen, i alla fall för de närmaste åren. Med det ökade intresset för mästerskapet finns inte behovet kvar på samma sätt längre. Det innebär en omfattande komplexitet kring både kalendrar och befintliga föraravtal att lösa alla parametrar kring att boka in förare på den här nivån. Konkurrensen i toppen av Porsche Carrera Cup Scandinavia innebär också att många som bjudits in som gästförare varit tveksamma att komma till start då det kan påverka deras eget varumärke på den internationella förarmarknaden.
– För hela racing-Sverige blir det en fantastisk avslutning på det här programmet. Vi drog igång allt en majhelg på Ring Knutstorp 2017 med dåvarande Formula E-stjärnan Felix Rosenqvist i bil #911. Att få avsluta denna era med Marcus Ericsson, årets vinnare i Indy 500, samt numer etablerade IndyCar-föraren Felix Rosenqvist i samma lopp blir en värdig avslutning på ett väldigt lyckosamt projekt, avslutar Raine Wermelin.

Lyckad satsning
Västgöten Marcus Fasth har varit ingenjör och coach för alla förare som deltagit i Porsches gästförarprogram genom etablerade teamet och mästerskapets tekniska samarbetspartner Mtech Competition. Det var Fasth som tog emot Felix Rosenqvist på Ring Knutstorp i premiären 2017. En lyckad debut för såväl Rosenqvist som programmet i sig eftersom Värnamosonen vann båda racen.
Efter det har det rullat på. Förare efter förare har gjort inhopp med lyckat resultat i mästerskapet och deras medverkan har uppmärksammats i media och uppskattats på läktarplats.
Alla har tackat för chansen och värdesatt att vara en del av Porsche Carrera Cup Scandinavia. De flesta utav dem har till och med, direkt efter sin racehelg, uttryckt önskemål om att få komma tillbaka.
– Det första jag säger till en gästförare som kommer till vårt team är att vi inte har några krav på resultat. Vår enda förhoppning och ambition är att gästförarna efter helgen säger ”det här vill jag göra igen”. För då har vi lyckats och vi har fått ett kvitto på att mästerskapet är riktigt bra. Det finns ännu ingen gästförare som sagt att de inte vill komma tillbaka. Det är snarare så att de skickar förfrågningar och undrar om det finns möjlighet för dem att få köra igen nästa år. Det är ett bevis på att de känt sig välkomna och uppskattade, säger Fasth.

Professionellt samarbete
Arbetet med att förbereda gästförarna för sin medverkan i Porsche Carrera Cup Scandinavia är synnerligen professionellt. Cirka två veckor innan tävling välkomnas de och får bland annat data, manualer och bilder på hur förarmiljön ser ut etc.
– De får även lite jämförelsedata som de kan titta på så de kan se karaktäristiken på hur bilen uppför sig och sådana saker. När vi sedan möts på banan väntar bland annat driver seating och vi har ett första möte där vi går igenom vilka mål vi kommer att ha för varje pass. För en förare utan tidigare erfarenhet av den här biltypen så kan till exempel bromsteknik vara nytt för Porsche 911 GT3 Cup och då ägnar vi första passet åt det.

Noggrann plan
På det viset jobbar sig förarna i nära samarbete med Fasth och mekanikerna igenom helgen.
– Hela teamet är involverat i den kedja av arbete som vi gör tillsammans. Ju bättre teamet är på det ju fortare kommer vi framåt, säger Fasth vars plan för Rosenqvist och Ericsson varit klar länge.
Så här kommer exempelvis torsdagens tre halvtimmeslånga testpass att se ut.
Pass 1: Bromsning och bromsteknik.
Pass 2: Balans i bilen.
Pass 3: Kval- och racesimulering.
– I min plan ingår att vi ska öka greppet allt mer under dagen, för det är ingen idé att börja med en bil som har maxgrepp. Det har också med det att göra att förarna ska bromsa in sig, de måste få låsa upp hjul och hitta sina bromspunkter. Båda kommer att åka nya däck under dagen, men vi kommer inte att göra det på det första passet, säger Fasth och fortsätter:
– I pass två ökar vi greppet för att se balansen i bilen och ge förarna möjlighet till sina mer personliga inställningar. Att känna trygghet och balans i bilen är något vi jobbar mycket med och som formelbilsförare generellt brukar vara duktiga på.
Marcus Fasth har lärt sig att se och förstå skillnaden i förarnas erfarenheter beroende på vilken motorsportgren de kommer ifrån.
– Tittar man på en WRC- eller RX-förare så är de otroligt starka när det är låg traction, det vill säga regnigt eller upptorkande. Då är de i sitt esse. Formelbilsförare jobbar mycket med aero, att hitta balans i bilen. Vissa förare har svårt att känna skillnad när man gör små justeringar på bakvingen, men formelbilsförarna är betydligt känsligare i det avseendet.

För över till de yngre
Alla lärdomar och erfarenheter Fasth skaffat sig har han tagit med sig in i Porsche Carrera Cup Scandinavias utvecklingsprogram för unga förare, Driver Development Programme, som drog igång 2019.
– Meningen, som jag ser det med gästförarprogrammet, är att även hjälpa våra ungdomar att utvecklas. Därför har jag som ingenjör och coach även i DDP tittat mycket på vad vi kan lära oss av gästförarna. Och då tänker jag inte bara på själva körningen utan även på saker som bland annat uppförande, fysik, mental fokusering. Hur kan de till exempel få ut allt ur ett kvalvarv, något som man kanske har svårt för när man är ung?

Tydlig grundsyn
Även för Marcus Fasth är det självklart lite speciellt att finalhelgens gästförare är två av svensk racings främsta förare någonsin, Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist.
– Naturligtvis, men grundsynen på alla gästförare är att när de kommer och kör för Porsche Experience Racing så kommer de som vilka förare som helst. Det gäller oavsett om de är lovande juniorer, Formel 1-världsmästare, eller IndyCar-stjärnor. För mig har vi en uppgift att utföra tillsammans, både förare, ingenjör och team. Om jag skulle gå omkring och tänka på förarnas bakgrund, framgångar och sådana saker så riskerar vi att glömma det som vi faktiskt ska göra. Sedan kan och ska man självklart inte bortse från förarnas erfarenheter.

Med och utan förare
I det civila jobbar Marcus Fasth som projektledare inom AI-utveckling för autonoma transporter. Han är med och utvecklar framtidens självkörande fordon.
– Jag brukar lite skämtsamt säga att med Porsche Carrera Cup är målet att ta fram den snabbaste föraren medan jag med autonoma transporter ska hjälpa till att ersätta den bästa föraren. Erfarenheten från dessa båda världar har gett mig perspektiv och tankesätt som man kanske annars inte har inom motorsport och vice versa.