I fredagens kval delade Hampus Ericsson och Lukas Sundahl på förstaplatserna. När segrarna skulle fördelas under lördagen tog Hampus Ericsson båda. Bland annat tack vare bra starter.
I det första heatet tog han kommandot från pole position, fick hjälp av gästföraren Fredrik Ekblom att skapa en lucka ner till Sundahl och kunde vinna tämligen enkelt.
I det andra racet hade Sundahl fördel av pole position och det viktiga innerspåret. Men det hjälpte inte.
– Jag fick en så bra start och kunde utmana Lukas och när jag lyckades ta mig förbi honom ner mot första kurvan så stängde jag bara. Det blev perfekt, berättar han.
Utmanande uppgift
Efter det hade den unge närkingen den trefaldige Porsche Carrera Cup-mästaren i backspegeln i 29 gastkramande varv.
– Det var inte kul, skrattar Ericsson och fortsätter:
– En utmaning. Lukas är en jättesnabb förare och vet exakt vad han ska göra. Det är emellertid svårt att köra om på den här banan om föraren framför på rätt sätt och ställen stänger, sparar däck och sätter utgångarna. Det lyckades jag med i dag.
Men det var nära på slutet. Under de sista varven var Sundahl riktigt het.
– Jag gjorde några små misstag, det gör man ju, men jag försökte bara vara så koncentrerad som möjligt på körningen, inte kolla för mycket i backspeglarna och stressa mig själv till ett misstag. Jag lyckades och bilen var perfekt, säger han och hyllar personalen i Fragus Motorsport, teamet han representerar i mästerskapet.
Matchar storebror Marcus
• Bästa insatsen i racingkarriären?
– Det är svårt att säga, men jag är jättenöjd med min dubbelvinst här på Gelleråsen.
Innan deltävlingen i Falkenberg tidigare i somras hade Hampus Ericsson ingen seger i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Nu har han tagit tre raka! En prestation inte ens IndyCar-stjärnan, storebror Marcus Ericsson kan matcha.
– Tre segrar! Det känns jättebra, grymt. Jag ska försöka härma brorsan och det han gör borta i USA.
Nu har Hampus verkligen något att berätta nästa gång Marcus ringer.
Ledningen kvar
Bakom Hampus Ericsson var det mästerskapsledande Lukas Sundahl, Sundahl-Pampas Racing, som tog mest poäng i Karlskoga med dubbla andraplatser. I det första heatet dröjde det länge innan han kunde ta sig förbi Fredrik Ekblom, men då var avståndet upp till Ericsson för stort. I det andra racet blev starten avgörande.
– Den var dålig från min sida. Mot slutet kände jag att jag var snabbare än Hampus, men han stängde effektivt och gjorde inget misstag, sa Lukas, som kom till Karlskoga med en cupledning på 44 poäng till Emil Persson. Hem till Småland vände han med 43 poängs försprång till nya tvåan Ericsson.
– Och nästa deltävling avgörs i norska Rudskogen och där har varken Hampus eller Emil kört tidigare, konstaterar Sundahl, inte helt missnöjd med utgångsläget inför fortsättningen trots allt.
Olycklig kollision
Efter ett stabilt kval startade Emil Persson, teamkompis med Hampus Ericsson, båda racen från fjärde startruta. Det första tvingades Karlskogaföraren bryta med trasig kylare, ett resultat av den kontakt som uppstod mellan honom och Hugo Andersson i kampen om fjärdeplatsen.
I det andra gick det bättre för hemmaföraren. Han blev trea.
– En bra start, jag hängde med hyfsat i början, men sedan hade jag inte samma pace som Hampus och Lukas, sa Emil som alltså tappade ner till tredje plats i tabellen.
Förvånad Ekblom
Tredje plats blev det även för Fredrik Ekblom, som gjorde sitt andra inhopp i Porsche Sveriges gästbil med startnummer 911. Pallplatsen kom i det första heatet där han fick en kanonstart på yttern och avancerade från sjätte till andra plats. Den höll han långt in i racet, men till slut fick han ge sig.
– Men jag är förvånad att jag kunde hålla Lukas bakom mig så länge som jag gjorde, sa Ekblom, som självklart inte hade något emot att han med sin körning på sätt och vis hjälpte Hampus Ericsson till segern.
Båda är ju från Kumla.
I det andra racet slutade Ekblom på femte plats.
Okey facit
I deltävlingen i Falkenberg i juli månad vann Edvin Hellsten sitt första race i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Den prestationen följde han och Nova Racing upp med dubbla fjärdeplatser i Karlskoga.
– Okey, men inte mer än så, tyckte Edvin själv.
Teamet brottades med en del tekniska bekymmer (bland annat bytte de växellåda) och ett inte helt lyckat kval gjorde att utgångsläget i båda racen inte vara det bästa.
– Det är inte lätt att köra om här, men vi avancerade i båda racen och får väl ändå vara rätt nöjda med helgen.
Karlssons bästa
Nöjda var även Thomas Karlsson och Christoffer Bergström, vinnarna i Masters Cup, klassen för förare över 40 år. Karlsson var klassetta före prins Carl Philip och Bergström i det första heatet.
I det andra tog Bergström full pott före Karlsson och Krister Andero.
– Jag är jättenöjd med helgen. Jag kvalade bra och prestationen i det första heatet, där jag blev femma totalt, är min bästa hittills i mästerskapet. Jag var femma i ett race i Skövde 2015, men då var det många som bröt så det här var bättre, sa en nöjd Karlsson.
Bergström var minst lika belåten efteråt. Speciellt med det andra racet där han på nytt tog en seger i mästerskapet, och därmed också bidrog till att slå vakt om Sundahl-Pampas ledning i teammästerskapet.