Fjolårets gästspel fick Ericsson att välja Porsche Carrera Cup Scandinavia

12 mars 2020, 15:50

I fjol fick Hampus Ericsson chansen i Porsche Sveriges gästbil under deltävlingen på Drivecenter Arena. I år är han tillbaka – som en av nykomlingarna i mästerskapet! – Inhoppet i Fällfors var enormt och det var där beslutet att köra Porsche Carrera Cup Scandinavia 2020 grundades, säger den 17-årige talangen från Kumla.

I Hampus Ericsson får Porsche Carrera Cup en ung, talangfull och offensiv förare som gärna vill blanda sig i toppen.
– Vi vet sedan innan att det är ett bra mästerskap och sett till vilka förare som kommer till start ser det ut att bli tuff konkurrens även i år. Eftersom det här är min första säsong i serien är målet att jag ska lära mig så mycket som möjligt och komma i mål i alla race helt enkelt. Sedan får vi se hur snabba vi är. Kanske topp fem? Vi får se, men jag skulle gärna vilja avsluta på toppen där någon stans i alla fall, säger den pratglade och sociale nykomlingen som jämte racingkarriären med framgång spelar högerback i Kumla Hockey.
Hampus Ericsson lirar i klubbens J20- och J18-lag. Det sistnämnda är speciellt framgångsrikt och ska under mars månad försöka kvala till högsta divisionen.
Ishockeyn i all ära, men racingen är ändå nummer ett för Hampus.
– Det är den jag vill leva på, det är i alla fall planen, men jag har spelat hockey i hela mitt liv och har fortsatt med det efter som det är väldigt kul, ger mig bra träning och är ganska olikt racingen. Racing och hockey – det är en bra blandning.

”Nertvingad i en gokart”
Det är lätt och tro att valet att satsa på racing föll sig naturligt för Hampus med tanke på att han är yngre bror till tidigare Formel 1- och numera IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson.
– Men det var det faktiskt inte. Det är väl tio år sedan ungefär som jag blev nertvingad i en gokart av Marcus och farsan. Precis som Marcus fastnade jag för sporten. Efter något år började jag tävla här hemma och senare körde jag internationellt i de stora klasserna.
Det gick bra för Hampus. I gokart erövrade han två SM-medaljer och utlandskarriären innehöll såväl VM- som EM-starter. På VM i Bahrain 2016 noterades han bland annat för banrekord när han kom trea i förfinalen.
2017 inledde Hampus en tre säsonger lång formelbilssatsning i Storbritannien där han bland annat blev bästa nykomling i F4 säsongen 2017 och noterades för en raceseger under sin debutsäsong i F3 året därpå.
– Det är lite tufft att lämna formelbilskörningen och jag kommer att sakna downforcen i kurvorna. Men Porsche 911 GT3 Cup är också väldigt rolig att köra och båda bilarna går snabbt rakt fram och det är väl det som räknas.

Inhopp som gjorde intryck
Smak på Porsche Carrera Cup Scandinavia fick alltså Hampus under sitt gästspel på Drivecenter Arena förra året. Under en magisk helg i Fällfors med perfekt svenskt sommarväder och säsongens överlägset största publik fick han möjlighet att göra ett inhopp i Porsche Sveriges gästbil. På grund av en punktering i kvalet tvingades han starta båda racen från 17:e plats. I det första blev han tolva medan han lyckades avancera ända till sjätte plats i det andra.
Hampus lämnade Västerbotten med många positiva intryck av mästerskapet.
– Det var enormt roligt och på en nivå som faktiskt förvånade mig. Porsche har verkligen fått till det. Så professionellt och perfekt, säger Hampus och tillägger:
– 911 GT3 Cup var otroligt rolig att köra, jag kände människor i och i anslutning till mästerskapet så det vara bara plus i kanten överallt. Efter det var det, under förutsättning att vi fick ihop budgeten, ganska självklart för oss att välja Carrera Cup 2020.

Lyckad ”tjuvstart” i Åre
Och där är han nu – i startblocken inför sin första säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia där han kommer att tävla för Mtech Competition. Även om premiären inte körs förrän i mitten på maj så har säsongen på sätt och vis redan börjat. Nyligen var nämligen Hampus på kick off i Åre med övriga förare i PCCS Driver Development Programme, utvecklingsprogrammet i vilket sex av seriens unga, talangfulla och snabba förare ingår.
– Att tacka ja till DDP var en självklarhet när jag fick chansen. Jag är rookie i serien, har aldrig kört på banorna i Sverige och bilen är, bortsett från inhoppet i fjol, i stort sett helt ny för mig. Programmet ger mig bland annat en möjlighet att få ta del av de andra förarnas erfarenheter och all den kunskap som coacherna sitter på. Bara under dagarna i Åre tyckte jag att jag utvecklades mycket.

Van att bli jämförd
Som en av förarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia får svenska racingfans för första gången möjlighet att följa Hampus på nära håll. Många kommer säkert att jämföra honom med storebror Marcus.
– Det är jag van vid. Jag jämfördes med honom redan i gokart och i de brittiska mästerskapen där Marcus också körde i början på sin karriär. Men jag har inga problem att bli jämförd med honom och jag skulle säkert göra samma sak om det inte handlat om mig utan om någon annan förare i en liknande situation, säger Hampus och fortsätter:
– Men jag vill fortfarande vara Hampus Ericsson, inte Marcus Ericssons lillebror, vilket i och för sig är väldigt positivt. Marcus hjälper mig bland annat med sponsorer och tips om banorna. Det är extremt mycket jag kan tacka honom för och mestadels är det givetvis ett stort plus att jag har honom.
Men det finns ett litet minus också medger Hampus.
– Det kan vara press, alltså från min sida, att jag ställer för höga krav på mig själv. Många tror att jag ska vara hur bra som helst eftersom Marcus var det. Sådana grejer kan spöka lite i huvudet, men det gäller att övervinna det och tänka positivt.

Offensiv och aggressiv
En positiv grundsyn är också vad som kännetecknar 17-åringen från Kumla. I racingsammanhang tar den sig bland annat uttryck i en optimistisk och offensiv inställning.
– Som förare försöker jag alltid hitta gränsen så snabbt som möjligt när jag kommer ut på en ny bana. Det kan vara till en fördel men också till en nackdel ibland, som i Fällfors när jag snurrade bara efter några varv, säger han.
– Men jag hittade gränsen direkt och visste sedan hur snabbt bilen kunde gå helt enkelt. Som förare skulle jag också vilja säga att jag alltid är aggressiv på det första varvet. Jag brukar studera första varven i tidigare race på banan och ta lärdom – kolla vad som händer, hur alla beter sig och hitta detaljer för att komma igenom så snabbt och bra som möjligt.
Med den taktiken anar man att Hampus Ericsson kanske brutit ett och annat race ganska tidigt.
– Ja, säger han och skrattar. Man lär sig av sina misstag kan man säga. Ibland går det hem och ibland hamnar man i sandfållan, men oftast går det bra. Det gäller verkligen att vara smart, backa av ibland och välja rätt lägen att köra om. Läsa spelet helt enkelt.

För snabb i körskolebilen
Det är ingen tvekan om att Porsche Carrare Cup Scandinavia i Hampus Ericsson fått en färgstark, snabb och framgångssugen nykomling. Ung är han dessutom. Hampus fyller 18 år om bara några dagar.
• Hur går det med körkortet?
– Det går framåt men jag skulle inte säga att det är helt perfekt. Jag är inte så bra på att plugga, säger han och tillägger med ett leende:
– Sedan kör jag lite för snabbt när jag kör med min lärare.
Såklart.