• Vilka är dina starkaste intryck av de fyra kvaltävlingarna i Porsche Esports Carrera Cup Scandinavia?
– Det som verkligen slagit mig under säsongen är den oerhört höga nivån på racingen och att samtliga kvalheat bjudit publiken på riktigt bra underhållning. Inför mästerskapet var jag lite orolig för just underhållningsvärdet på racingen, men blev direkt överbevisad och positivt överraskad.
• Beskriv skillnaden mellan att kommentera ett race i PECCS och ett i förlagen, Porsche Carrera Cup Scandinavia?
– Rent kommenteringsmässigt är det ingen större skillnad för mig och in kollega Björn Wirdheim. I båda sporterna gäller det att vara på tå, följa med i racet och vara vaken för oväntade händelser. Största skillnaden är att jag och Björn kommenterar PECCS från olika platser vilket gör att vi inte kan kommunicera med varandra som vi brukar. I sändningarna från Porsche Carrera Cup Scandinavia brukar vi gestikulera och använda kroppsspråk för att ha rätt timing mot varandra.
• På tal om Porsche Carrera Cup Scandinavia så har några av toppförarna i det mästerskapet faktiskt varit synliga i PECCS. Tyvärr lyckades ingen kvala in till någon av deltävlingarna. Kommentar till det?
– Det har varit spännande att följa ”det riktiga racinggänget” i deras jakt på att kvala in. Framförallt Hugo Nerman och Emil Heyerdahl har varit synliga strax utanför topp 30 under kvalen. Men simracingspecialisterna har verkligen gjort rent hus under året och anpassat sig till den stundtals väldigt svårkörda bilen.
• Du och Björn Wirdheim har också figurerat i resultatlistorna. Hur gick det för er?
– Varken jag eller Björn har gjort någon succé. Björn var strax utanför topp 100 till deltävlingen i Anderstorp och jag var runt 300 till kvalet på Knutstorp. Vi hoppas kunna få både tips och ordentligt med hjälp ifrån simracingproffsen under finalen i Stockholm för vi vill verkligen vara med i topp 24 och visa vad vi kan någon gång framöver.
• Tolv förare är nu klara för Grande Finale på Porsche Center Danderyd den 23 november. Vad kan du rent allmänt säga om finalfältet?
– Det är en intressant skara förare som tagit sig vidare, en del rena simracers men också några som varit synliga och tävlat på riktigt. Det kommer att bli ovisst och spännande, speciellt med tanke på hur hög nivå det faktiskt har varit i mästerskapet under säsongen.
• Samtliga racevinnare från kvaltävlingarna finns bland de som avancerat till finalen: Mattias Stahre (2 segrar), Christopher Högfeldt (2), Carl Jansson (1), Tobias Olsson (1) och Robin Fredriksson (1). Tror du att det är någon i den kvintetten som kommer att köra till sig förstapriset på 60.000 kr i Danderyd?
– Det mest troliga är att någon i den skaran kommer att stå som mästare, men jag vill också plocka in en outsider i form av Robin Östlund som varit blixtrande snabb men lite ojämn i kvalet.
• Hittills har förarna suttit hemma och tävlat med sin egen utrustning och i van och lugn miljö. Under det livesända TV-eventet i Danderyd blir förutsättningarna helt andra med bland annat publik, kommentatorljud, TV-kameror och, inte minst, 100.000 kr i prispotten. Hur tror du att det kommer att påverka finalisterna?
– De yttre omständigheterna är en faktor som jag tror kommer sätta några förare under helt nya prövningar. Det blir ett utsatt läge med publik runt om och en tv-produktion där både jag, Björn och programledaren Janne Blomqvist kommer att belysa situationer och dueller framför deras ögon. Det är något som säkerligen kan få även starka kort att bli lite nervösa, men det kommer att ge finalen extra nerv och spänning.
Hela finallistan med totalpoäng från kvaltävlingarna
1. Mattias Stahre, 121 poäng
2. Carl Jansson, 101
3. Robin Östlund, 100
4. Tobias Olsson, 88
5. Kimmy Larsson, 83
6. Daniel Fredriksson, 79
7. Christopher Högfeldt, 75
8. Filip Sandström, 55
9. Robin Fredriksson, 50
10. Robin Johansson, 45
11. Oskar Jakobsson, 43
12. Georgi Nedev, 35