Det blev en synnerligen händelserik och dramatisk finalhelg i Porsche Carrera Cup Scandinavia, som bjöd storpubliken i Östergötland på ett 25 bilar starkt startfält kryddat IndyCar-stjärnorna, gästförarna Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist.
Den sistnämnde hamnade i fokus i det inledande heatet där han blev dömd för ett misslyckat försök att ta sig om ledande Marcus Annervi på det sista varvet.
Incidenten bäddade för Ola Nilsson. Han rullade i mål som segrare före Emil Persson och Hampus Ericsson och gick därmed upp i delad ledning med Lukas Sundahl, som fick nöja sig med femte plats.
Läget inför säsongens sista och helt avgörande race var därmed bästa tänkbara ur publiksynpunkt: 228 poäng för både Sundahl och Nilsson. Först i mål i det avslutande heatet skulle bli mästare.
Nilsson bestraffad
Sundahl skaffade sig bäst utgångsläge genom en bra start, där han tog sig om Nilsson och gick ut som trea bakom Annervi och Persson. Nilsson var aggressiv inledningsvis och nästan förbi Sundahl i den sista kurvan på det första varvet.
Sedan gled Sundahl förbi för att på nytt bli hotad bakifrån av Nilsson i slutet på det 30 minuter långa racet. I ett sista försök att ta sig om råkade Nilsson stöta till Sundahl som for av banan och tappade ända ner till åttonde plats.
Nilson tog målflagg som trea bakom Annervi, som fick sin revansch, och Persson. Men var han verkligen mästare? Ja, i en timme ungefär. Sedan kom beskedet att Nilsson bestraffats med tidstillägg som gjorde att han placerades bakom Sundahl i såväl epilogen som i mästerskapstabellen.
Starten avgörande
– Jag kände att jag måste gå för det och provade på insidan. När man väl bestämt sig så är man där, och då hade Lukas behövt lämna mer utrymme. Jag tycker att han styrde in lite abrupt, men accepterar domslutet, sa Nilsson som inte var jättebesviken efteråt.
– Nej, Lukas är en värdig mästare och vi är grymt nöjda med andra plats i en mycket bra säsong totalt sett.
Lukas Sundahl var självklart också mycket belåten efteråt. Även om det dröjde innan han och teamet fick jubla.
– Efter incidenten skrek pappa i lurarna att jag skulle fortsätta köra och att händelsen var under utredningen. När jag sedan fick se filmen på omkörningsförsöket var jag säker på att Ola skulle få en bestraffning, sa Sundahl vars start avgjorde.
– Med tanke på läget i tabellen och att vi stod bredvid varandra i andra startled så visste jag att starten var allt. Jag gjorde som på Rudskogen senast, smög upp på insidan och den här gången lämnade han lite plats, sa Sundahl som verkligen fick kämpa för sin femte titel.
– Det här har inte varit min bästa säsong. Det har varit mycket strul med avåkningar och lite tekniska problem, men den som har mest poäng när man går i mål i det sista heatet vinner titeln.
Nöjd trea
Emil Persson var en annan glad Porsche-förare på Mantorp Park. Dubbla andraplatser gjorde att han för första gången tog en medaljplats i mästerskapet.
– Skön revansch för i fjol då jag missade med en enda poäng. Vi har blivit snabbare och snabbare under hela säsongen och nästa år kommer vi tillbaka för att vinna, säger KMS-förarern.
Snyggt avslut?
Mungiporna uppåt var det även på Andreas Ahlberg, mästaren i Porsche Approved Cup, klassen för Porsche 911 GT3 Cup (991 II). Han kom till finalen med en ledning på tio poäng till Hannes Morin från Umeå. Den sistnämnde var vassast i kvalet, erövrade två bonuspoäng för den insatsen och såg ut att bjuda upp till verklig fight om titeln.
Ahlberg ville emellertid annat, gjorde ett fantastiskt bra förstavarv i det inledande heatet där han passerade fem förare inklusive Morin. När den sistnämnde sedan körde av och tappade flera placeringar kunde Ahlberg koppla ett grepp på titeln som räckte även över det avslutande racet.
Titeln var Andreas Ahlbergs första i karriären. Om det blir någon fortsättning kunde han inte svara på under lördagskvällen.
– Blir det inte det var det här i alla fall ett snyggt avslut, sa han och log.
Lockade storpublik
För ovan nämnda IndyCar-stjärnor Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist blev det ett blandat resultat i finalen. Felix blev som sagt bestraffad i det första heatet och i det andra kanade han av i ett försök att ta sig upp i fältet. Därför blev det bara nionde plats, och faktiskt första gången han missade pallen i sina gästspel i Porsche Carrera Cup.
För Marcus Ericsson var det här hans första inhopp i mästerskapet. Ovan vid bil och bana svarade han för en stark prestation genom att erövra åttonde och femte plats.
Ericsson och Rosenqvists medverkan var uppskattad på publikplats och själva trivdes de på Mantorp Park och i Porsche Carrera Cup.
– Jag visste när jag kom hit att det skulle bli extremt svårt. Jag har aldrig gjort ett varv i en GT-bil och att hoppa in och tro att man ska köra ifrån alla här är inte realistiskt. Jag var mest med för att ge tillbaka till de svenska motorsportfansen, men hornen växer alltid ut så det var kul att ändå kunna avsluta med en femteplats, sa Ericsson med ett leende.
Bredvid stod lillebror Hampus och såg ännu gladare ut. Han besegrade ju brorsan, Indy 500-vinnaren, i båda racen.