Tolv unga förare var inbjudna till årets Porsche Junior shoot-out, som avgjordes på 4,65 km långa Autodromo International Algarve. För Hampus Ericsson var det första besöket på banan i Portimao.
– Ingen fördel kanske med tanke på att många av de andra förarna har kört race och i vissa fall även flera testdagar på banan den här säsongen. Men anläggningen är en av de bästa i hela Europa och det var en grym erfarenhet att få vara där och lära sig banan med Porsche Motorsport, berättar Ericsson och tillägger:
– Men det var svårare än vad jag trodde att komma in i banan som var väldigt teknisk.
Shoot-outen inleddes med en dag fylld av intervjuer, fotografering, medicinska kontroller, diverse reaktions- och stresstester. Övriga två dagar var det fokus på körning.
– Schemat var snarlikt det i Spanien 2021 då jag också var uttagen. Det kändes bra för det innebar att jag visste vad som väntade och vad jag skulle förbereda mig på. Jag kände mig hyfsat trygg inför utmaningarna jag ställdes inför.
Hög nivå rakt igenom
Porsche Motorsport väger in mycket i uttagningsprocessen. Snabbheten på banan har givetvis stor betydelse, men för att bli uttagen krävs betydligt mer än så – förmågan att jobba med team och ingenjör, fysisk och psykisk styrka, personlighet, hantering av såväl framgångar som motgångar, utvecklingspotential.
Den som blir uttagen till Porsche Junior ska ha allt som krävs för att bli Porsche Motorsports näste fabriksförare med Le Mans som främsta mål.
– Hög nivå rakt igenom och utmanande, men jag förväntade mig inget annat. Sett till alla de tester vi fick gå igenom är det tydligt att Porsche Motorsport verkligen letar efter en nästan helt komplett förare.
Bland annat fick förarna frågor som vad de vill med sina karriärer och vilket deras största mål är.
– Klart att man svarar vinna Le Mans med Porsche. Man får ju anpassa sig lite till vad de vill höra, säger Ericsson lite skämtsam och ler.
Kul med en andra chans
Säsongen 2021 kom Ericsson till shoot-outen helt utan tävlingserfarenhet av Porsche 911 GT3 Cup (992). En kort test av den nya bilen var allt han hade inför mötet med Motorland Aragon i Spanien. Merparten av konkurrenterna hade kört bilen en hel säsong.
– Därför var det extra kul att få en andra chans att med betydligt mer erfarenhet av bilen få jämföra sig i den här hårda konkurrensen. Nu fick man svart på vitt hur snabb man är och var man måste hitta mer fart.
Och snabb var Ericsson. Speciellt i kvalsimuleringen. Där var han nämligen bara fem tiondelar bakom referensföraren, årets Porsche Junior och mästare i Porsche Mobil 1 Supercup, dansken Bastian Buus.
– Den är jag riktigt nöjd med, men det jobbiga var att jag satte tiden på mitt första varv. På mitt andra, som var på väg att bli ännu bättre, gjorde jag ett misstag. Farten fanns verkligen där på nya däck, men på eftermiddagen, när vi körde racerun, kände jag mig lite mer off.
De enda tiderna förarna fick, förutom sina egna, var just referensförarens.
– Men jag delade bil med Adam Smalley, som vann Carrera Cup England och Riley Dickinson, mästare i det nordamerikanska mästerskapet, och vi snackade lite och kom fram till att vi tre i stort sett körde identiska varvtider. Totalt låg alla inom kanske åtta, nio tiondelar så det var väldigt jämnt.
Gav allt
Erfarenheten från shoot-outen 2021 var givetvis en fördel för Ericsson.
– Att jag varit med om allt tidigare tog bort en hel del nervositet. Eftersom jag bara kör det skandinaviska mästerskapet var jag lite av en outsider förra gången. Jag kände inte människorna från Porsche Motorsport lika bra som de som körde Supercupen eller det tyska mästerskapet. Den här gången kände jag mig lite mer inne kan man väl säga, säger Ericsson och tillägger:
– Men Porsche-folket gjorde ingen skillnad på oss. De är noga med att ge alla samma chans och möjligheter.
Hampus Ericsson lämnade Portugal med en bra känsla och många nya erfarenheter i resväskan.
– Och jag är väldigt tacksam mot Porsche Carrera Cup Scandinavia som låter mig åka iväg på sådana här äventyr. Jag gav allt, är nöjd med min insats och nu får vi se hur långt det räcker.
Vem som blir Porsche Junior 2024 kommer att avslöjas på Porsche Motorsports stora galakväll Night of Champions i Tyskland den 2 december.
Uttagna förare till Porsche Motorsports shoot-out 2023
Hampus Ericsson, Sverige, Porsche Carrera Cup Scandinavia
Callum Hedge, Nya Zeeland, Porsche Carrera Cup Australia
Dirk Schouten, Holland, Porsche Carrera Cup Benelux
Morris Schuring, Holland, Porsche Carrera Cup Deutschland
Loek Hartog, Holland, Porsche Carrera Cup Deutschland
Alessandro Ghiretti, Frankrike, Porsche Carrera Cup France
Adam Smalley, Storbritannien, Porsche Carrera Cup Great Britain
Robert de Han, Holland, Porsche Carrera Cup Great Britain/Benelux
Aldo Festante, Italien, Porsche Carrera Cup Italia
Riley Dickinson, USA, Porsche Carrera Cup North America
Valters Zviedris, Lettland, Porsche Sprint Challenge North European Zone
Johannes Kapfinger, Tyskland, Porsche Sprint Challenge Suisse