– En cool upplevelse. Det var första gången jag var på Indy 500 och att få se brorsan vinna inför nästan 400.000 åskådare var väldigt speciellt, säger Hampus och tillägger:
– Och nervöst.
Ett häftig och inspirerande erfarenhet att ta med sig in i Porsche Carrera Cup Scandinavia såklart. Där toppar Ericsson tabellen efter dubbla andraplatser i premiären på Scandinavian Raceway i Anderstorp för fyra veckor sedan.
– Det blev en stökig premiär för många, men dessbättre inte för mig. Jag gjorde precis det jag hade planerat – tänkte på mästerskapet för att komma igenom första helgen med så mycket poäng som möjligt. Jag tog 40 och är extremt nöjd med det.
Viktig lucka till mästaren
Från sin tätposition i tabellen har Ericsson sex poäng ner till andraplacerade Jan Magnussen, som inte har med tävlingen i Norrland i sin kalender. Fyrfaldige mästaren Lukas Sundahl delar tredjeplatsen och är tolv poäng efter.
– En lucka som känns extremt viktig. Man vet att Lukas är snabb, det är han alltid, och det känns väldigt skönt att inte låta honom sticka iväg som han gjorde i början på förra säsongen. Det gäller att få grepp om körningen och maximera den direkt i stället för att komma in det senare, som det blev i fjol. I år försöker vi starta på en högre nivå, vilket jag tycker att vi har lyckats med, och det känns skönt att ha några poäng tillgodo på Lukas.
Bra facit i Fällfors
Hampus Ericsson gjorde sin tävlingsdebut i Porsche Carrera Cup Scandinavia på just Drivecenter Arena i Skellefteå kommun. När banan invigdes inför 17.000 åskådare sommaren 2019 körde han Porsche Sveriges gästbil och noterades bland annat för en finfin sjätteplats i det andra heatet. Årets därpå, under sin första hela säsong i mästerskapet, blev Hampus sexa och sjua.
– 2019 hade jag inte ens körkort och omställningen från Formel 3, som jag tävlade i då, till Porsche 911 GT3 Cup var stor. Jag tycker det var en bra helg och min insats i regnet året därpå tycker jag också var helt okey. Det var första gången jag körde Porschen i blött och den erfarenheten känns bra att ha med sig nu om det skulle bli regn i helgen, säger Hampus och tillägger:
– Jag tycker att jag har ett ganska bra facit i Fällfors. Inga toppresultat, men det var heller inte att vänta med tanke på omständigheterna.
Inte som vanligt
Hampus Ericsson ser fram emot att få komma tillbaka till Drivecenter Arena, byggd på en nedlagd militärbas i Fällfors. Med sina 4.270 meter är banan den längsta i Sverige. Den är dessutom snabb, innehåller flera tekniska partier och bjuder på varierande underlag. Banans längsta raksträcka är 1 kilometer och där når bilarna ett toppfart på över 250 km i timmen.
– Det är en jäkligt cool och lång bana. Den erbjuder många omkörningsmöjligheter så det ska bli roligt att köra där igen, säger Hampus och medger att det blir en speciell racehelg i Norrland.
Skälen till det är flera. Tävlingen innehåller tre race, den lågt stående midnattssolen kan bli en faktor och dessutom kommer två av de tre racen att ha målgång efter klockan nio på kvällen.
– Det blir inte som vanligt, det är coolt, tycker Hampus.