Omstarten efter sommaruppehållet blev en succé för 22-årige Robin Hansson. Han vann säsongens nionde och tionde race tämligen överlägset. Efter att ha passerat norrmannen Roar Lindland i inledningen på båda heaten lämnade han konkurrenterna bakom sig och tog två mycket viktiga segrar. Triumferna innebar nämligen att Hansson körde in 14 av de 18 poäng han hade upp till mästerskapsledande Lukas Sundahl inför tävlingen.
– En bra helg för min del, absolut. Jag tog in väldigt många poäng och räddat upp säsongen, sa han och hänvisade till deltävlingen i Skellefteå där han bara fick med sig två pinnar från det andra heatet.
Lukas Sundahl var inte lika nöjd som sin jämngamle konkurrent. Smålänningen kvalade mindre bra och från startpositionerna tre och sex hade han svårt vara med och slåss om segrarna. I första heatet blev han visserligen trea bakom Hansson och Roar Lindland, men i det andra fick han nöja sig med femte plats.
– Jag har inte kvalat på topp i år och den här gången var det inte heller bra. I racen hade vi något problem med bilen, speciellt i det andra heatet. Jag fick inte med mig farten ut ur kurvorna och det luktar växellådsolja i bilen så vi misstänker att det kan vara något med diffen, sa Lukas som självklart var lite bekymrad över det stor poängtappet till Hansson.
– Men det kan vända tillbaka lika snabbt, kanske redan i Norge i nästa deltävling?
Bakom Robin Hansson tog Roar Lindland med sig helgens bästa facit från östra Värmland. Norrmannen blev nämligen tvåa och trea i de båda racen. Han startade etta och tvåa, men kunde inte försvara de positionerna. I det första racet fick han snabbt ge sig för Hansson och i det andra tvingades han släppa förbi sig Fragus Motorsports båda toppförare, Hansson och Pontus Fredricsson.
Men någon mer tog sig inte förbi. Sundahl försökte i det första heatet, Hugo Nerman i det andra.
– En bra helg både för mig och teamet, men ändå hade vi inte riktigt farten. Det är lite frustrerande när man vill så mycket men det sista lilla inte finns där, sa Roar vars teamkompis i WestCoast Racing, Hugo Nerman också svarade för en bra helginsats.
I det första heatet tappade han lite mark efter en duell om fjärdeplatsen och slutade sexa och i det andra blev det en fjärdeplats, placeringen bakom Lindland.
– Jag hade bra pace men det är inte lätt att köra om på den här banan. Roar gjorde ett par misstag, men de kom på fel ställen för min del, konstaterade Nerman.
En som utnyttjade ett av Lindlands misstag var Pontus Fredricsson. Efter en fjärdeplats från åttonde startruta i det inledande racet blev Pontus tvåa i det andra där han först gjorde en kanonstart och sedan smet om när Lindland blev lite vid i hårnålskurvan.
– Jag är nöjd med mitt facit med tanke på att jag hade en ganska dålig kvallördag där jag inte alls fick till det i regnet. Men i racen hade jag en bra känsla och kände en trygghet i körningen, sa Pontus.
En annan som svarade för två starka prestationer var Anton Marklund. Han var tillbaka i mästerskapet efter att ha stått över deltävlingen i Fällfors, som kolliderade med hans satsning på rallycross-VM. På Gelleråsen Arena blev Anton femma och sexa.
I Porsche Approved Cup var Edvin Hellsten starkast. Han inledde med en sensationell sjätteplats i kvalet (Q1) under lördagen och fortsatte med en nionde och tolfte plats i racen, vilket gav honom dubbla segrar i klassen.
– En kanonhelg som gett oss ett kvitto på att vi är snabba både på vått och torrt underlag. I racen undvek jag incidenter och med dubbla pole positions och ett snabbaste varv tog vi dessutom med oss tre av fyra bonuspoäng. Det känns grymt bra, sa en mycket belåten Edvin.
Hugo Andersson blev trots en handskada klasstvåa i det första heatet och fyra i det andra. Det betyder att han behåller ledningen i cupen där Hellsten emellertid nu är bara är 14 poäng efter.
Övriga pallplatser i Porsche Approved Cup erövrade Patrik Skoog, Emil Heyerdahl och Fredrik Ros.
Dagens tredje dubbelsegrare återfanns under Mtech Competiotions tälttak efter avslutad tävling. Snabbe skåningen Lars-Bertil Rantzow var sjua totalt i båda loppen och tog därmed full pott i Masters Cup.
– Bra fart och bra bil. Jag tycker att det kändes bra i dag och dessutom hade jag lite tur när mina bästa kompisar och främsta konkurrenter fick parkera, sa Rantzow och syftade givetvis på startkraschen i det första heatet i vilken bland annat Magnus Öhman och Thomas Karlsson försvann.
Teamet gjorde emellertid ett mycket starkt jobb och fick ihop bilarna det andra racet där Öhman och Karlsson var klasstvåa och trea bakom Rantzow. I det första heatet hade skåningen Christoffer Bergström och Krister Andero närmast efter sig i resultatlistan.
För Porsche Sveriges gästförare, Jaques Villeneuve och Prins Carl Philip, blev det en sådär helg. De bjöds på tuffa förutsättningar med test på torrt och kval i regn där de, ovana vid såväl bana, bil och regndäcken, fick nöja sig med elfte respektive 16:e plats, vilket också var deras startpositioner i båda racen.
Prins Carl Philip hade otur och blev indragen i startkraschen vilket gjorde att han fick bryta med skador på bilen. I det andra racet slutade han sist sedan han bestraffats med ett tidstillägg efter närkontakt med en konkurrent.
Jacques Villeneuve var också inblandad i en incident som gjorde att han fick nöja sig med en blygsam 16.e plats i det första heatet. I det andra tog han revansch och tog målflagg som åtta.
Nästa deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgörs på Rudskogen Motorsenter i Norge 13-14 september.