Det var trångt utanför ”kändistältet” i depån. Många trängdes för att följa Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist på nära håll, kanske få en selfie eller en autograf.
Racingstjärnorna gjorde sig tillgängliga, tog sig tid och bjöd på själva. Till allas belåtenhet.
Snabbaste varv
På banan bjöds gästförarna emellertid på tufft motstånd vilket inte kom som någon överraskning.
– Porsche har gjort ett fantastiskt jobb med det här mästerskapet och fått det att växa varje år. I dag är det 25 bilar till start varav topp tio av förarna är supersnabba, men även de bakom dem är väldigt duktiga, sa Ericsson.
– Jag visste när jag kom hit att det skulle bli extremt hårt. Jag har aldrig kört ett varv i en GT-bil och att hoppa in och tro att man ska köra ifrån alla är inte realistiskt. Jag har mest varit här för att ha kul, för chansen att köra med och mot brorsan (lillebror Hampus = reds. anm.) och ge tillbaka till de svenska motorsportfansen. Och som jag sa innan start så gör det inte jättestor skillnad om jag blir etta, trea, åtta eller tia. Men jag är tävlingsmänniska, hornen växer alltid ut och därför var det kul att komma femma i det andra racet och sätta snabbaste varv.
Försökte med ytterrökare
Felix Rosenqvist, som gjorde sitt fjärde inhopp i mästerskapet, hade högre placeringsmässiga mål. Han var stark i kvalet och i det första racet såg han ut att gå mot en säker pallplats men tappade den i ett försök att överta ledningen från Marcus Annervi.
– Det har varit lite dramatisk nästan alla gånger jag varit med, men den här gången var det mer hektiskt än tidigare. Jag kom ihop med Annervi i det första heatet, blev bestraffad för det och i det andra racet gjorde jag ett eget misstag och åkte av i kurva två. Jag försökte göra en liten ytterrökare, men det gick inte riktigt. Från startruta sex kände jag att jag måste försöka göra något stort i början, men det gick inte hem. Det blev ändå ett kul race, jag fick köra om många bilar och hade många bra fighter, sa Rosenqvist.
En riktig motorfest
Han ångrade definitivt inte att han tackade jag till inbjudan att ännu en gång köra en av Porsche Sveriges gästbilar i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Nej, absolut inte, det var jättekul. Det här ger både mig och Marcus något körmässigt, vi får visa upp oss i Sverige och träffa en massa fans som kanske inte kan komma till USA. Kul att återigen samarbeta med Porsche dessutom, alltid proffsigt och lätt att jobba med. Roligt också att det var så mycket folk här. Jag tror vi alla är lite chockade över det. Det var högt tryck i depån.
Ericsson höll med:
– Det var fest i dag, mycket människor och jag hoppas att de haft en rolig dag och kommer tillbaka till de svenska racerbanorna nästa år.