Åhlin-Kottulinsky gör comeback och öppnar upp för fortsättning

29 augusti 2023, 10:33

Förra helgen slogs hon om EM-guldet i rallycrossens RX2e-klass. Nu laddar hon för comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Elva år efter debuten är Mikaela Åhlin-Kottulinsky tillbaka i mästerskapet. – Det är mer än ett decennium sedan vilket känns helt sjukt, men det ska bli jättekul, säger den 30-åriga värmländskan som är klar för de två avslutande deltävlingarna, Rudskogen Motorsenter och Mantorp Park.

Egentligen var det på Gelleråsen Arena i Karlskoga Mikaela Åhlin-Kottulinsky skulle gjort comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Men en imponerande andraplats i rallycrossens näst sista RX2e-tävling, som avgjordes i Belgien, satte käppar i hjulet.
Med den prestationen avancerade nämligen Åhlin-Kottulinsky till andra plats i EM-tabellen. Klart hon inte kunde avstå finalen i Tyskland då.
– Det var tråkigt att jag missade Gelleråsen, som är min hemmabana, men när jag hade möjlighet att vinna EM var jag tvungen att ge det en chans. Nu lyckades jag inte med det utan blev trea, men med tanke på att det här var min första kompletta säsong i rallycross är jag ändå nöjd, säger hon.

Stora framgångar
Nu blir det comeback i Porsche Festival på Rudskogen Motorsenter i Norge 8-9 september i stället. Åhlin-Kottulinsky har som sagt tävlat i mästerskapet tidigare. Redan som ung, talangfull 19-åring gjorde hon fem race säsongen 2012. Då representerade hon Xlander Racing och nådde en åttondeplats som bäst.
– Säsongen 2012 var min första i banracing, jag ersatte 2011 års mästare Robin Rudholm i Xlander Racing och kanske var det lite för stor kostym att kliva in i. Men jag brukar säga att man lär sig och växer av allt och mina fem första race i Porsche Carrera Cup Scandinavia lärde jag mig mycket av.
Sedan dess har Mikaela Åhlin-Kottulinsky skördat framgångar i såväl racing som rallycross. Hon har med framgång tävlat i flera olika mästerskap både nationellt och internationellt. I år kör hon, förutom RX2e, även den internationella terrängserien Extreme E där hon delar bil med femfaldige rallycrossvärldsmästaren och trefaldige Porsche Carrera Cup-vinnaren Johan Kristoffersson. Duon blev tvåa förra säsongen och ligger på samma placering i år med fyra race kvar i kalendern.

Historiska triumfer
Mikaela Åhlin-Kottulinsky är även känd för att bryta historiska barriärer. Som första kvinnliga förare har hon vunnit race i ett Volkswagen-supportat mästerskap (Volkswagen Scirocco R Cup) och varit först över mållinjen, erövrat pole position och stått på pallen totalt i STCC.
Många minns säkert även hennes inhopp i Porsche Sprint Challenge Scandinavia förra året. Som första kvinnliga förare vann hon race även i det mästerskapet. I en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport triumferade hon i tre av fyra heat.
– Men det var inte så att jag kunde åka dit och lattja runt. Konkurrensen var tuff och jag fick verkligen ta fram mitt bästa för att nå de framgångarna, säger hon.

Asfalt för JC
Mikaela Åhlin-Kottylinsky kommer att tävla för JC Raceteknik, det framgångsrika rallycrossteamt från värmländska Kil som drivs av Joel Christoffersson. Satsningen blir teamets första i racing och kommer att ske med viss support från erfarna Steber Racing.
– Det här är första gången vi gör något som inte innehåller grus, konstaterar teamägare Christoffersson lite skämtsamt.
Att samarbeta med Christoffersson är inget nytt för Åhlin-Kottulinsky.
– Joel har jag känt sedan jag var 12 år. Då började han skruva gokart åt mig så han har verkligen varit med på hela min resan. Det ska bli roligt att jobba med honom och hans gäng igen och kul att komma tillbaka till Porsche-depån. Jag trivdes väldigt bra där i de inhopp jag gjorde förra året.

Tillbaka 2024?
Joel Christoffersson fanns vid Åhlin-Kottulinskys sida när hon nyligen testade teamets Porsche 911 GT3 Cup (992) på Gelleråsen Arena.
– Bilen är väldigt välbalanserad och jag trivdes bra i den, men det spelar ingen roll om det är rallycross, racing eller någon annan motorsportgren, för att göra toppresultat krävs att man hittar de små detaljerna och de där sista tiondelarna. Det är en tuff serie och för många av förarna i mästerskapet har det tagit tid att kontinuerligt vara med i toppen. Så jag går verkligen in i det här med noll förväntningar på mig själv. Om jag skulle kunna ta en plats bland de tio främsta vore det wow, säger Åhlin-Kottulinsky och tillägger:
– Det känns väldigt bra att åka två deltävlingar i år, komma in i det och få en första smak på Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Visst är det ett uttalande som antyder att det kan bli en fortsättning för Mikaela Åhlin-Kottulinsky och JC Raceteknik i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2024?
– Det hade varit kul och det är klart att vi tittar på det också, men vi börjar med de här två tävlingarna och så tar vi planerna för nästa år sedan, avslutar hon.