Topptrio i samarbete ska ge Fragus Motorsport första titeln i Porsche Carrera Cup Scandinavia

10 maj 2022, 17:58

Ericsson, Hellsten och Fredricsson. Fragus Motorsport mönstrar en riktig topptrio i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Målet med satsningen? Att ta guld, såklart. – Fragus ska vinna i år. Det är bara det som gäller, säger fjolårets mästerskapstvåa Hampus Ericsson och får medhåll av teamkompisarna.

Fragus Motorsport har varit ett av de framgångsrikaste teamen i Porsche Carrera Cup Scandinavia de senaste säsongerna. Sedan 2017 har teamet med bas i Karlskoga nått tre andraplatser och två tredjeplaceringar i förarmästerskapet. Dessutom har Fragus varit tvåa i teammästerskapet två gånger.
Ett imponerande facit. Som ändå saknar något: en titel.
Den ska komma i år är det tänkt. Och det är inget teamet hymlar med. Mekaniker, ingenjörer, förare – alla har samma mål för ögonen. Guld.

En trio för toppen
Totalt mönstrar Fragus Motorsport sex förare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Av dem tippas en trio vara med och kriga om titeln:
• Hampus Ericsson, 20 år, från Kumla. Tvåa i mästerskapet förra säsongen, som var hans andra i mästerskapet. Körde till sig tre racesegrar.
• Edvin Hellsten, 25 år, från Hovås. Gör sin fjärde säsong i mästerskapet och har aldrig missat pallen: Tvåa i Porsche Apporoved Cup 2019, trea i Porsche Carrera Cup 2020 och 2021. Ny i Fragus Motorsport.
• Pontus Fredricsson, 24 år, från Skogås. Den i trion med mest rutin, har tävlat i mästerskapet sedan 2016. Tvåa 2020 och trea 2019 är bäst resultat. Hittills.

Måste besegra Sundahl
Det är ingen tvekan om att Fragus Motorsport i ovan nämnda trio har en mästerskapets starkaste föraruppställningar någonsin. Samtliga har kapacitet att stå överst på prispallen vid säsongens slut. Men det är de inte ensamma om och för att lyckas måste de bland annat besegra Lukas Sundahl, smålänningen som i fjol skrev ett stycke historia genom att som förste förare någonsin vinna Porsche Carrera Cup Scandinavia för fjärde året i rad.
– Att besegra Lukas är main mission, medger Hellsten.

För- och nackdelar
Fragus Motorsport är ensamt team i mästerskapet med tre tippade toppförare.
– En fördel såklart. De kan hjälpa varandra med tips och trix och vi som team får mycket data och film från varje testpass vi är ute på, säger teamchefen Johan Skyllkvist.
– Men, tillägger han, det kan också finnas nackdelar med att ha tre snabba förare i samma team. De kan vara i vägen för varandra, köra ihop. Risken finns alltid, men ute på banan får de sköta sig själva. Jag tror inte att vi som team kommer att lägga oss i det. Dessutom tror jag att de insett att det kostar både poäng och pengar om man gör något som inte är helt genomtänkt.

Väl förberedda
Hittills har samarbetet mellan Ericsson, Hellsten och Fredricsson fungerat bra och samtliga kommer väl förberedda till premiären. Det visade de inte minst i mästerskapets roll-out på Mantorp Park 28-29 april. Direkt från inhoppet Porsche Mobil 1 Supercup på Imola i Italien kom de nämligen till Östergötland och visade upp internationellt tempo. Fredricsson var snabbast, Ericsson tvåa och Hellsten fyra. Skillnaden emellan dem var bara lite över två tiondelar.
Fragus-trion vet vad som gäller. För att leda teamet till titeln måste de både samarbeta och inte vara vägen för varandra.
– Vi har lite olika körstilar men genom att hjälpa och pusha varandra utvecklas alla, menar Fredricsson.
Förarna delar data och så fort ett pass är över väntar analys.
– Klart att man vill ta del av datan från den som varit snabbast, man vill se och kolla vad den gjorde, säger Ericsson.

Avgörande kval
Med 25-30 bilar till start kommer kvalen att bli extremt viktiga den här säsongen. Inte minst för förarna i Fragus Motorsport. Det menar åtminstone Edvin Hellsten. I en diskussion om trion snarare får koncentrera sig på att inte ställa till det för varandra än att hjälpa varandra i race säger han:
– Mycket kommer att avgöras i kvalen. Så känner jag det i alla fall. Säg att jag kvalar trea och har både Hampus och Pontus framför mig. Då kommer inte jag att chansa för att ta mig om, då får man acceptera att man inte är snabbare än dem på banan.

Bara guld som gäller
Initialt tävlar troligtvis alla i trion på samma villkor, men ju längre in i säsongen vi kommer kan det hända att två måste köra för en tredje för att drömmen om titeln för Fragus Motorsport ska bli verklighet.
– Det tror jag inte att de kommer att ha något problem med, men nu, från start, är det bara att bomba på och gasa. Hur vi gör den dagen vi hamnar i den situationen är en senare fråga, säger Skyllkvist.
Men får man tro Hampus Ericsson lär det inte bli några bekymmer.
– Fragus ska vinna i år. Det är bara det som gäller, det är inte svårare än så. Sedan får vi se vem det blir, säger han.