Stenhård kamp om tusendelar när uppstickare kvalade bäst i Skåne

09 oktober 2020, 19:10

Ett kval är inte över förrän det är över. Fråga Porsche Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl. Han vet. I fredagens kvaldrama i Carrera Cup-finalen på Ring Knutstorp blev han blåst på dubbla pole positions. På det sista varvet! I båda kvalomgångarna! I den första, Q1, tryckte sig Edvin Hellsten före med 47 tusendelar. I Q2 gjorde norrmannen Dennis Hauger det samma. Med en (!) tusendels marginal.

Det blev dramatiskt värre när säsongens sista kval i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgjordes på Ring Knutstorp i Skåne under fredagseftermiddagen.
Länge såg det ut som om förhandsfavoriterna, tredubbla mästarna Lukas Sundahl och Johan Kristoffersson skulle få dela första startled i lördagens båda race.
Men uppstickarna Edvin Hellsten och Dennis Hauger ville annat.

Hellstens första pole position
Hellsten, som var snabbast på morgonens fria träning, fick till ett kanonvarv i sitt sista försök i Q1 och startar därmed från första ruta i lördagens inledande race. Det är göteborgarens första pole position i Carrera Cup-karriären.
– Äntligen nådde vi hela vägen fram. Skitkul, säger Hellsten, som valde att använda även sitt andra set däck i Q1.
– Eftersom morgondagens första heat är lite kortare än det andra tänkte vi att det är viktigare att starta längre fram där. Möjligheterna att avancera från en lite sämre startposition är bättre i det längre andraracet.
I Q2, kvalet till finalhelgens andra och sista race, blev det ”bara” en sjundeplats för Hellsten. Men det berodde inte bara på däcken. Först laddade Hellsten lite för mycket och snurrade, och sedan, på det varv som skulle bli hans snabbaste, tappade han bakvagnen och kom ut lite i gräset.
– Det var inte riktigt som vi hade tänkt oss, men vi är ändå riktigt nöjda med vår kvalinsats.

Minsta möjliga marginal
I Q2 var Sundahl och Kristoffersson på nytt snabbast. Då slog den norske formelbilstalangen och gästföraren Dennis Hauger till med dagens bästa tid. På sitt sista varv, såklart! Med 57,676 var gutten en futtig tusendel före Sundahl som återigen fick se sig förpassad till plats nummer två.
– Det här gick inte riktigt som planerat. Jag tyckte 47 tusendelar i Q1 var lite, men det skulle ju visa sig vara ganska mycket, suckar Sundahl och konstaterar att han inte hade marginalerna på sin sida.
Det hade däremot Hauger.
– I slutet på Q2 hade jag ett varv som var nästan lika snabbt som Sundahls. Då fick jag besked från teamet i depån att jag körde för pole position och svarade efter det för ett riktigt adrenalinbombat varv, säger en mycket nöjd Hauger, som tack vare triumfen även vann Mobil 1 Pole Award.
Sjundeplatsen i Q1 var han lite lika belåten med.
– Där är jag missnöjd med däckuppvärmningen, jag var alldeles för snäll, konstaterar han.

Het bronsduell
Även om det inte blev någon pole position svarade Lukas Sundahl (2-2) och Johan Kristoffersson (3-3) för två jämna kvalinsatser.
Ett bra kval, det bästa för året, noterades Hugo Andersson för. Han var fyra och femma och har därmed ett bra utgångsläge i morgondagens båda heat. Andersson är trea i mästerskapstabellen inför avslutningen, men skuggas av Hampus Ericsson och polemannen Edvin Hellsten. Ericsson, som debuterar på tekniskt krävande Ring Knutstorp, var sexa i fredagens båda kvalomgångar.
Före sig i morgondagens starter har Ericsson, förutom ovan nämnda, även Pontus Fredricsson. Efter en svag insats på det officiella testet, där han bara var elfte man, studsade Fredricsson tillbaka och kvalade femma och fyra.

Nya segrar för prinsen?
Carl Philip gjorde ett av sina bästa kval under sin comebacksäsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Hans tiondeplats totalt innebär att han för första gången i år var kvalsnabbast i Masters Cup, klassen för förare över 40 år. Prins Carl Philip har två vinster hittills i klassen. På lördag får han två nya segerchanser.
Inför finalen toppas Masters Cup av Magnus Öhman, som bara behöver ta sig i mål i lördagens inledande heat för att säkra titeln. Tvåa i klassen är prins Carl Philip.