Johan Kristoffersson och KMS kör finalen i Porsche Carrera Cup Scandinavia

20 september 2019, 15:57

Johan Kristoffersson och Kristoffersson Motorsport är tillbaka i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Mästerskapets segerrikaste förare och team gör ett inhopp i finaltävlingen på Mantorp Park 4-5 oktober. – Porsche Carrera Cup Scandinavia ligger mig varmt om hjärtat och 911;an är en häftig bil att tygla. Jag ser verkligen fram emot den här starten. Det ska bli kul, säger Johan Kristoffersson

Med tre titlar (2012, 2013 och 2015) och 41 (!) racesegrar är Johan Kristoffersson, 30 år, Porsche Carrera Cup Scandinavias framgångsrikaste förare. Senaste titeln erövrade han 2015. Då vann han alla 13 race!
– Den säsongen var helt ok faktiskt. 13 av 13 – det är lite att leva upp till, säger Johan som sedan 2015 bland annat hunnit med två VM-titlar i rallycross och ett STCC-guld.
I år kör han WTCR för Sebastien Loeb Racing men tävlar också i rally. Jämte full satsning på SM har Kristoffersson även gjort två VM-starter i WRC2-klassen för Volkswagen Dealer Team Bauhaus.

Hög internationell klass
Trots ett pressat tidschema väljer värmlänningen och KMS att viga en helg åt Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Vi har egentligen fullt upp med alla våra andra engagemang och åtaganden, men att vi ens värderar att göra det här inhoppet är att vi tycker att Porsche Carrera Cup Scandinavia är ett riktigt bra mästerskap. Jag är imponerad av på vilket sätt PCCS växt i Sverige de senaste åren. Mästerskapet håller hög internationell klass, säger teamchefen Tommy Kristoffersson och tillägger:
– Om vi med den här starten kan bidra med något litet så är det bara roligt, för vi har haft så stor nytta av Porsche Carrera Cup i Johans karriär. Sedan får vi se vad vår medverkan på Mantorp Park kan innebära för framtiden.

Guldingenjören tillbaka
Kristoffersson Motorsport hyr en Porsche 911 GT3 Cup (991 II) till starten i finalen, tidigare guldingenjören Ronnie Bergström har engagerats och bilen kommer att stå tillsammans med bilarna från Mtech Competition.
– Det är av praktiska skäl vi kommer att hysa in hos oss Mtech. Förutom att vi saknar en del uppdaterad utrustning för racing är stora delar av vårt team på rally-VM i Storbritannien den aktuella helgen, berättar Tommy.

Stark segersvit
Johan Kristoffersson kommer till Mantorp Park med 14 raka segrar (13 st 2015 och en från säsongen 2013) i Porsche Carrera Cup Scandinavia i bagaget. Det är självklart en svit övriga toppförare i startfältet gärna vill bryta. Och Johan räknar med hård konkurrens.
– Så bra koll på mästerskapet har jag att jag vet att det är ganska tufft motstånd, och dessutom ska ju Henric Skoog från Porsche Carrera Cup Tyskland köra finalen. Det är inte bara att åka dit och ställa ut skorna och tro att man ska vinna det där rakt upp och ner, men framskjutna placeringar och någon pallplats är väl absolut målsättningen, säger han.
Längre än så går han inte i förhandssnacket.
– Självklart åker jag till alla tävlingar med ambitionen att vara med och fightas för att vinna, men det är alltid saker och ting som påverkar och spelar in. Så även den här gången. Bland annat är Porsche 911 GT3 (991 II) ny för mig. Jag har aldrig tidigare tävlat med den. 2015 körde jag 991 I.
– Dessutom är Mantorp Park inte min starkaste bana i en Porsche. Den har varit en av mina svagare tyvärr, men jag hoppas att jag har lärt mig något sedan jag körde där senast.

En av de främsta
Raine Wermelin, direktör för Porsche Sverige, ser givetvis fram emot att återigen får se Kristoffersson Motorsport och Johan Kristoffersson i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det är verkligen glädjande att KMS, som vunnit fem förartitlar i mästerskapet, är tillbaka. Att inhoppet dessutom sker med Johan Kristoffersson är extra roligt både för oss och för racingpubliken på Mantorp Park. Med sina två VM-titlar i rallycross, tre mästerskap i Porsche Carrera Cup och alla andra framgångar är Johan en av svensk motorsports främsta förare alla kategorier. Det ska verkligen bli roligt att se honom tävla på hemmaplan i säsongsavslutningen, säger Wermelin.