Poängställning

No. Förare Poäng
01. Lukas Sundahl 256
02. Oscar Palm 231
03. Roar Lindland 223
04. Pontus Fredricsson 183
05. Magnus Öhman 161

Twitter

Fragus Motorsport storsatsar med fyra bilar i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Publicerad 28 januari 2019, 10:01

Fragus Motorsport satsar stort med fyra bilar i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Jämte titelkandidaterna Robin Hansson och Pontus Fredricsson är det nu klart att även Johan Andersson och Hampus Hedin kommer att representera teamet.
Samtliga förare kommer till start i var sin Porsche 911 GT3 Cup (991 II).

Fragus Motorsport blir med sin förarkvartett det största teamet i årets upplaga av Porsche Carrera Cup Scandinavia. Bara ett team kan mäta sig i storlek – Mtech Competition, som med Porsche Sveriges gästbil också kommer att driva fyra bilar i mästerskapet.
– Vi strävar inte efter att vara störst. Vi strävar efter att vara snabbast, säger teamägaren Lasse Hansson med ett skratt.

Delat ansvar
I höstas bestämde sig Robin Hansson – son till Lasse – för att göracomeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia efter ett års uppehåll. Då fanns det inga planer på att Fragus Motorsport skulle driva fyra bilar.
– Men så kom det personer till oss, personer vi känner och tycker om, och sa att de ville åka med oss, säger Lasse och tillägger:
– Vi gör det här i första hand för att vi tycker det är så förbaskat roligt. Sedan är det alltid roligare om man är fler.
Förutom fyra förare har Lasse Hansson engagerat tio personer att driva bilarna. Två raceingenjörer, sex mekaniker och två personer som ansvarar för alla däck.
– Och så jag som går och putsar på bilarna, skojar Lasse, som är teamägare, inte teamchef.
– Nej. Johan Skyllkvist är huvudansvarig för satsningen och under tävlingarna kommer det ansvaret delas mellan honom och ingenjören Andreas Douhan.

Comeback för Johan
Robin Hansson var som sagt förste förare att bli klar för Fragus Motorsport 2019. För några veckor sedan fick han sällskap av Pontus Fredricsson, fjolårets tabellfyra.
Till den rutinerade duon adderar nu Fragus Motorsport både Johan Andersson, 50 år och Hampus Hedin, 29 år, båda från Göteborg. För Johans del handlar det också om comeback i mästerskapet. Han deltog redan 2015 då han efter flera pallplatser blev trea i Porsche Approved Cup bakom Kenneth Pantzar och Anders Conradzon.
Sedan dess har Johan tävlat sparsamt, men nu satsar han igen och blir säkert att räkna med i Masters Cup, mästerskapet i mästerskapet för förare över 40 år.

Hedin racingdebuterar
Hampus Hedin är en helt ny bekantskap i de här sammanhangen. Han gör sin tävlingsdebut i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Jag har kört lite privat på bana och har alltid varit väldigt intresserad av racing och framförallt då Formel 1. Drömmen om att tävla själv har funnits där länge och suget har blivit riktigt starkt de senaste åren då jag varit på många Carrera Cup-race. Så i år bestämde jag mig för att testa och att jag vände mig till Lasse och Robin var naturligt eftersom jag känner båda väl, säger Hampus, som har en ödmjuk inställning till det som väntar.
– Jag har egentligen inga större förhoppningar eller förväntningar på min debutsäsong, mer än att det ska vara roligt. Jag ska göra mitt bästa, skaffa mig tävlingserfarenhet, ta lärdom av mina rutinerade teamkamrater och få så mycket tid som möjligt i cupbilen. Hittills har jag bara 55-60 varv i fem plusgrader och regn på Gelleråsen Arena i oktober månad.

Siktar mot toppen
Fragus Motorsport gjorde entré i Porsche Carrera Cup 2015. Då var Robin Hansson ensam i teamet, men åren efter hade han först Oscar Palm och därefter Pontus Fredricsson som förarkollegor.
2018 stod Robin som sagt över men teamet, som har sin bas i Karlskoga, drev bil åt Roar Lindland. Norrmannen blev trea, vilket är Fragus Motorsports bästa tabellplacering hittills i mästerskapet. Robin, som varit framgångsrik med fem racesegrar och 15 pallplatser totalt, har varit fyra två gånger.
Man kan ana att målsättningen inför 2019 är högre satt.
• Vilka resultat vill ni nå?
– Vinst, man vill alltid vinna. Inställningen är att vi ska vara med i toppen. Det är bara så. Vi gör allt för att hamna där, säger Lasse Hansson.

Kommentarer inaktiverade.