Poängställning

No. Förare Poäng
01. Lukas Sundahl 256
02. Oscar Palm 231
03. Roar Lindland 223
04. Pontus Fredricsson 183
05. Magnus Öhman 161

Twitter

GT4 Scandinavia – nytt GT-mästerskap för Porsche-förare

Publicerad 20 december 2018, 13:12

Räkna med många racingbilar från Porsche på racerbanorna i sommar. Nu är det nämligen klart att ett helt nytt GT-mästerskap, GT4 Scandinavia, introduceras i svensk racing 2019.
Mästerskapet kommer att omfatta sex deltävlingar som helt följer kalendern för Porsche Carrera Cup Scandinavia.

GT-racingen växer så det knakar i Europa. Bakom ökningen och det stora intresset ligger bland annat GT4, en klass i vilken många av världens tillverkare har utvecklat produktionsbilar som anpassats för racerbanan. Under premiäråret av GT4 Scandinavia kommer publiken få se häftiga bilar från minst sju tillverkare, varav Porsche är en.
Porsche Cayman GT4, vars senaste generation, 718 Cayman GT4, lanseras i början på 2019, är internationellt homologerad för GT4. Nationellt, och i GT4 Scandinavia, kommer även Porsche 911 GT3 Cup (997) GT4 att tillåtas.

Inom GT-racingen använder man sig av Balance of Performance (BoP) vilket innebär att bilarnas prestanda jämnas ut genom att balansera exempelvis vikt, motorstyrka och ride height. Detta innebär att alla, oavsett bilmärke, i princip har lika stora möjligheter att vinna.
GT4 Scandinavia kommer att drivas i samarbete med SRO Motorsports Group, ett företag som specialiserat sig på att organisera, samordna och driva motorsportserier, främst inom GT-racingen, runt om i världen.
SRO är också världsomspännande ägare av den snabbt växande GT4-kategorin.
Alla GT4-mästerskap styrs av samma BoP och har Pirelli som gemensam däckleverantör. Att förutsättningarna i alla GT4-serier är de samma gör det möjligt för förare från exempelvis Sverige att tävla internationellt.

GT4 Scandinavia bygger på ett tvåförarkoncept som i grunden går ut på att en amatör och ett proffs delar bil och kör lika mycket i både kval och race. Förarkategorierna är emellertid tre: guld, silver och brons.
Det nya, skandinaviska GT-mästerskapet kommer att avgörs i två klasser, Pro/Am och Am/Am. I den förstnämnda får guld- och bronsförare, eller silver- och bronsförare dela bil. Inga andra kombinationer godkänns.
I Am/Am-klassen får endast två bronsförare dela bil.
GT4 Scandinavia kommer även att omfattas av ett teammästerskap.

Tävlingsformatet i GT4 Scandinavia följer andra mästerskap för samma kategori bilar, och är anpassat efter förarna och teamens önskemål.
En tävlingshelg inleds med ett timslångt testpass och följs därefter av kval (2×15 minuter). Racen är 60 respektive 50 minuter långa. Varje race innehåller ett obligatoriskt depåstopp för förarbyte.

Intresset för GT4 Scandinavia, som ersätter Swedish GT, har varit stort och ända sedan säsongsavslutningen på Mantorp Park i september har Leif Lindström, efter önskemål från förarhåll, jobbat med att lägga grunden till det nya mästerskapet. Kontakter har bland annat tagits med SRO, Pirelli, banägare/arrangörer och Svenska Bilsportförbundet.
– Till min hjälp i det här arbetet har jag haft delar av den organisation som driver Porsche Carrera Cup. Personer ur den organisationen kommer också att ingå i den stab som, tillsammans med mig, ska hålla i GT4 Scandinavia, säger Lindström, promotor för det nya mästerskapet.

Totalt kommer mästerskapet att omfatta sex deltävlingar, fem i Sverige och en i Norge. Samtliga körs tillsammans med Porsche Carrera Cup Scandinavia. Kalendern i sin helhet:
3-4 maj: Ring Knutstorp.
1-2 juni: Anderstorp.
14-15 juni: Skellefteå.
17-18 augusti: Karlskoga.
13-14 september: Rudskogen, Norge.
4-5 oktober: Mantorp Park.
– Vi tycker att vi fått ihop en bra kalender med tävlingar på banor som är väl anpassade för den här typen av bilar. Fem av arenorna är kända för de flesta förarna, men på den nybyggda anläggningen i Skellefteå har ingen tävlat tidigare, säger Lindström.

I anmälningslistan, som delvis kommer att offentliggöras efter årsskiftet, återfinns många förare med gedigen racingerfarenhet. Flera utav dem kan visa upp såväl internationella som nationella framgångar. Bland annat kommer publiken att få se en rad tidigare GT-mästare samt förare med meriter från STCC.

Kommentarer inaktiverade.