Poängställning

No. Förare Poäng
01. Lukas Sundahl 256
02. Oscar Palm 231
03. Roar Lindland 223
04. Pontus Fredricsson 183
05. Magnus Öhman 161

Twitter

Revanschsugen Andero siktar uppåt i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Publicerad 17 december 2018, 18:12

Resultatmässigt blev inte premiärsäsongen riktigt vad Krister Andero hade hoppats på. Men att Porsche Carrera Cup Scandinavia kopplat ett fast grepp om västgöten råder det ingen tvekan om.
– Jag kör vidare 2019, är revanschsugen och vill visa att jag kan vara med betydligt högre upp i mästerskapet, säger han.

2018 tog Krister Andero från Falköping steget över till Porsche Carrera Cup Scandinavia. Han gjorde det med hög målsättning.
”Jag är inte med bara för att ha roligt. Jag kommer att satsa för höga placeringar”, sa han.
Satsade gjorde Krister, men riktigt som han hade hoppats på gick det inte.
– Jag är väl inte imponerad av mina egna resultat direkt. Jag hade inte räknat med att vara med i toppen, men jag hade väl tänkt att jag skulle kunna vara med och slåss om en plats bland de tio främsta eller strax därefter i racen. Det lyckades jag inte riktigt med, säger han.
Från startruta 23 blev Krister tolfte man i det andra racet i Anderstorp. Det blev också hans bästa resultat under säsongen.
– På grund av en bestraffning i kvalet fick jag starta långt bak, men jag kom igång bra, gjorde ett gäng omkörningar och bevisade för mig själv att jag faktiskt kan vara med i matchen. Det var min bästa prestation under säsongen, säger Krister och tillägger:
– Men oftast hamnade jag runt 15-16-17 plats, så det var tufft.

17:e plats blev också hans slutgiltiga placering i mästerskapstabellen.
– Ett lärorikt år under vilket jag bland annat insett att jag måste bli mycket bättre på att kvala. Racen i sig gick vettigt tycker jag, men kvalet ställer saker och ting på sin spets i den här klassen.
Krister har haft bekymmer att få till alla delar som behövs för att få till det perfekta kvalvarvet.
– Jag har ofta presterat bättre i test än på kval. Där måste jag utvecklas.
Han vet vad som krävs.
– Man måste köra max men samtidigt får man inte begå några misstag. Jag har kanske varit övertaggad, överkört och gjort lite tabbar. Där har jag tappat de där kritiska en eller två tiondelarna som är så viktiga.

Krister Anderos team är ett av de minsta i mästerskapet. Till sin hjälp har västgöten ofta bara två kompisar, ibland tre. Ingenjör är Krister själv.
– Antalet personer räcker i grund och botten ganska gott för det upplägg vi har. Som ingenjör måste jag själv knäcka alla koder för att utveckla mig som chaufför och få till inställningarna på bilen. Jag ger nuvarande upplägg ett år till, men visar det sig att jag inte lyckas komma närmare så kanske jag får tänka till och ta hjälp utifrån 2020. Vi får se.

Krister valde att göra entré i Porsche Carrera Cup Scandinavia med den senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup, 991 II. Kommande säsong kommer han att tävla med den i två mästerskap eftersom Porsche Sverige återinför Masters Cup för förare över 40 år. Krister har hunnit bli 50 plus.
– Det blir intressant och en extra sporre. Jag tycker det är jättebra med ett mästerskap i mästerskapet och kan man vara topp fem eller topp tre i Masters Cup ger det självklart en extra kick, säger Krister och tillägger:
– Sedan är jag sådan att jag ändå alltid sneglar mot de allra bästa i huvudklassen. Det är de man jämför sig med för att få en riktig värdemätare på vad man klarar av att prestera.

Kristers tävlingsbil är redan nu i stort sett klar för premiären på Ring Knutstorp 3-4 maj och dit kommer han rejält revanschsugen.
– Jag vill bevisa både för mig själv, teamet och andra att kan kan bättre än jag visade i somras och målsättningen är att kunna blanda mig i topp-tio-striden i racen. Kommer jag dit tycker jag att jag har presterat vettigt.

Förutom placeringsmässig målsättning har Krister Andero en tydlig ambition att komma bättre förberedd till sin andra säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Förutom att han har en säsongs erfarenhet i ryggen vill han köra fler tester än i år.
– Jag hade minst timmar av alla på min bil efter säsongen och det var inte till min fördel såklart. Timmar i bil är alltid extremt värdefullt.
# Minst antal timmar kan bli flest 2019?
– Vi får försöka med det, svarar Krister med ett leende.

Kommentarer inaktiverade.