Poängställning

No. Förare Poäng
01. Lukas Sundahl 214
02. Roar Lindland 199
03. Oscar Palm 195
04. Pontus Fredricsson 149
05. Magnus Öhman 141

Twitter

Efter EM-titlarna i rallycross – nu är Anton Marklund även mästare i racing

Publicerad 13 september 2018, 08:09

Rallycrosstjärnan Anton Marklund har blivit racingmästare. När Porsche Carrera Cup Scandinavia gästade Rudskogen Motorsenter i helgen säkrade han, trots att en deltävling återstår, titeln i Porsche Approved Cup.
– Det är fantastiskt roligt att vinna ett mästerskap även i banracing. Segern är dessutom ett kvitto på att jag utvecklats som förare, vilket också var anledningen till att jag började med racing för några år sedan, säger han.

Anton Marklund har en mycket stark säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia bakom sig. Han har tagit tydliga steg i sin utveckling som förare och är jämn på en mycket hög nivå.
25-åringen från Boliden inledde racingkarriären i Audi Sport TT Cup 2015 och säsongen därpå gjorde han entré i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Den riktiga premiärsäsongen – han gjorde faktiskt ett inhopp redan 2012 – hann Marklund med fem tävlingar. I fjol blev det tio och en niondeplats totalt i mästerskapet.

I år har Anton kört alla deltävlingar i det skandinaviska Porsche-mästerskapet och det har självklart gett resultat. Bland annat har han nio placeringar bland de tio främsta totalt. Allra snabbast hittills var han i deltävlingen på Nürburgring där han imponerade stort med en femte- och sjätteplats.
Marklunds facit är starkt, inte minst med tanke på att han kör den äldre generationen av Porsche 991. Den har något sämre effekt än 991 II och dessutom har förarna i Porsche Approved Cup inte tillgång till lika många däck som kollegorna i den nyare bilen.
– Rent generellt har det varit svårt att konkurrera med generation två-bilarna, men jag tycker ändå att vi varit snabba jämfört med dem i många race, säger Anton och tillägger:
– Det känns som om jag har fått kläm på det här på riktigt. Tidigare kunde jag glimta till och göra en bra varv, ett bra race eller en bra tävling, men nu känns det som att det sitter hela tiden. Jag har fått en annan jämnhet och gör sällan några misstag. Jag har höjt mitt snittempo och sätter ihop kvalvarven bra. Det är roligare än någonsin att köra Porsche, säger han.

I inledningen på säsongen fick Marklund ge sig för rutinerade Lars-Bertil Rantzow i Porsche Approved Cup. Men när Rantzow gjorde paus i sitt tävlande efter deltävlingen i Anderstorp – för att göra comeback i en Porsche 911 GT3 Cup (991 II) på Rudskogen Motorsenter – har Marklund dominerat stort.
Han var klassetta i båda racen på Nürburgring och upprepade den bedriften i Karlskoga.
– När Rantzow klev av var det som om jag tog ett kliv och blev vassare. Men jag har inte saknat konkurrens i kampen om segrar och poäng för pole position och snabbaste varv. Bland annat har Hugo Andersson gett mig en tuff match och ibland har det bara skiljt tusendelar mellan oss.
Även på Rudskogen såg Marklund ut att vara på väg mot en dubbel när han blev påkörd och tvingades i depå för ett däckbyte i det andra heatet där han till slut fick nöja sig med sjätte plats i klassen.
Direkt efter målgång var Marklund osäker på om han, med tanke den för honom blyga placeringen, säkrat titeln i mästerskapet. Efter en stunds räknande (alla förare ska räkna bort sina två sämsta raceresultat inför finalen på Mantorp Park där båda heaten räknas in i slutresultatet) och lite förvirring kunde han belåtet konstatera:
– Det är klart. Även om jag bryter båda finalracen kan ingen av de andra i klassen komma ikapp mig.

På tal om finalen så är det nu klart att Marklund inte kommer att köra sin egen bil där. Smällen på Rudskogen skadade säkerhetsburen i bilen varför hela karossen måste bytas. I stället kommer Marklund att låna bil av Team bennys, den som först Fredrik Larsson och sedan Jocke Mangs vann Porsche Carrera Cup Scandinavia i 2016 respektive 2017.
Senast bilen rullade i serien var i årets deltävling på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Där körde rallyvärldsmästaren från 1984, Stig Blomqvist, den i en hyllning till tidigare Formel 1-föraren Ronnie Peterson. Bilen var då lackad i svart och guld, precis som den Lotus Peterson körde till en tredjeplats i F1 i Anderstorp 1978. Så kommer den även att se ut på Mantorp Park 21-22 september.

Racingtiteln i Porsche Approved Cup är Marklunds första. Tidigare har han vunnit EM i rallycross två gånger. 2012 segrade han i Tourngcar, 2017 i Supercar.
Även i år är norrlänningen i allra högsta grad inblandad i medaljstriden i EM för Supercars. Inför sista deltävlingen, som avgörs i Riga kommande helg, är han nämligen trea i tabellen med goda möjligheter till avancemang.
Att försvara guldet kan emellertid bli svårt.
– Jag har en liten, teoretisk guldchans, men mer realistiskt är att jag får med mig en silver- eller bronsmedalj hem. Jag har bestämt mig för att göra allt för att vinna tävlingen och fixar jag det blir jag förhoppningsvis tvåa, säger han.

Efter årets framgångar i Porsche Carrera Cup är Anton Marklund redan sugen på att komma tillbaka i mästerskapet 2019. Då kanske i en generation två-bil.
– Vi får se var vi hamnar. Det är ingen tvekan om att jag vill fortsätta köra Porsche kommande säsong, men mitt fokus kommer även då att ligga på rallycrossen. Nivån på Marklund Motorsports engagemang i Porsche Carrera Cup Scandinavia kommer precis som tidigare att vara avhängt på i vilken omfattning kalendrarna krockar. Och det lär vi inte får svar på förrän i januari.

Kommentarer inaktiverade.