Poängställning

No. Förare Poäng
01. Lukas Sundahl 256
02. Oscar Palm 231
03. Roar Lindland 223
04. Pontus Fredricsson 183
05. Magnus Öhman 161

Twitter

Tätt i toppen inför slutspurten i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Publicerad 16 augusti 2018, 13:08

Bara 13 poäng skiljer topptrion i Porsche Carrera Cup Scandinavia åt när mästerskapet spurtar med tre deltävlingar på fem veckor.
Inför Kanonloppet i Karlskoga, som inleds med tester i morgon, fredag, är det högst troligt att kampen om titeln kommer att stå mellan Lukas Sundahl, Roar Lindland och Oscar Palm.
Men det finns andra förare som vill vara med och konkurrera om huvudrollen i racen när mästerskapet går in i ett avgörande skede.

Fyra deltävlingar avklarade, tre kvar. Det är i Karlskoga, på Rudskogen och på Mantorp Park Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 ska avgöras. Bäst utgångsläge inför de tre avslutande fartfesterna har 21-årige Lukas Sundahl från Växjö. Med fyra racesegrar och två andraplatser toppar fjolårets silverman tabellen på 135 poäng, sex fler än norrmannen Roar Lindland.
Sundahls försprång kunde ha varit större om han inte nollat i det andra racet i deltävlingen på tyska Nürburgring första helgen i augusti. Han anförde det skandinaviska fältet när han blev påkörd av en förare i det tyska mästerskapet och tvingades bryta.
– Inte mycket att säga om, men bilen blev rätt dålig. Stag, stötdämpare, front, kylare… Vi har dessutom kollat upp växellådan, och fick hem bilen först i tisdags kväll, berättar Lukas.
Samma öde, med en kollision som han själv inte var orsaken till, drabbade Jönköpingssonen Oscar Palm i det första heatet. Lindland hade större tur i den täta trafiken bland de 44 bilarna och plockade flest poäng, 37 stycken, av de skandinaviska förarna. Det tog honom förbi Palm i tabellen och upp på andra plats.

Tävlingen i Tyskland, som för övrigt var mycket lyckad, gav också tydliga besked om att ovan nämnda trio knappast kommer att få härja fritt i toppen i de sex race som återstår i mästerskapet. Pontus Fredricsson, som liksom Palm hade oturen att nolla i det första heatet på Nürburgring, tog ordentlig revansch genom att vinna det andra. Triumfen var Fredricsson första i Porsche Carrera Cup Scandinavia där han hade två andraplatser som bäst innan. Bland annat var han tvåa på Rudskogen i våras.
En annan förare som återigen visade att han har tempot för att vara med och fightas i toppen var stockholmaren Magnus Öhman. Efter flera placeringar just utanför pallen slog han till med en tredjeplats i race ett på Nürburgrings sprintbana. Det var Öhmans första pallplats i mästerskapet sedan 2014. Gissa om han vill ha fler innan säsongen är över.

Sundahl, Lindland, Palm, Fredricsson och Öhman. Listan över förare som erövrat pallplatser i år innehåller ytterligare tre namn. Ett är Mats ”Snickar-Matte” Karlsson som slog till med en andraplats i Anderstorp. ”Matte”, som gör sin nionde raka säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia, har samlat på sig flera andra- och tredjeplatser, men väntar fortfarande på första segern. Kanske, kanske kommer den i någon av säsongens sista deltävlingar.

Pallplatser har det även blivit för gästförarna Ola Nilsson och Björn Wirdheim, som på Ring Knutstorp respektive Anderstorp fick chansen att mäta sig med den skandinaviska eliten i Porsche Sveriges gästbil. I Karlskoga är det formelbilstalangen, 19-årige Linus Lundqvists tur att krypa ner bakom ratten i Porsche Sveriges knallgula Porsche 911 GT3 Cup (991 II).
Gästförarna tävlar om placeringar, men får inte tillgodoräkna sig poäng i mästerskapet.

Att sia om tabelläget efter söndagens båda race på Gelleråsen Arena, som numera ägs och drivs av femfaldige STCC-mästaren Richard Göranson, som för övrigt var gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia förra året, är svårt. Speciellt efter en tillbakablick på ovan nämnda förares facit i de tre senaste årens deltävlingar i Karlskoga.
Sundahl har en tredjeplats från 2017 som bästa resultat, Palm var tvåa 2016 och trea 2015 och Fredricsson tvåa i fjolårets andra race.
– Mina insatser i de försäsongstester som genomförts i Karlskoga har varit betydligt bättre. I tävlingssammanhang finns det bättringspotential, konstaterar Sundahl.
Roar Lindland har inte tävlat på Gelleråsen sedan 2012, men vann då å andra sidan båda racen i Carrera Cup GT. Så visst hittar han runt på banan i östra Värmland.
Magnus Öhman och Mats Karlsson har haft svårare att övertyga på Gelleråsen. Läge för ett trendbrott i helgen?

I Porsche Approved Cup, mästerskapet i mästerskapet för förare med Porsche GT3 Cup (991 I) ryckte Anton Marklund, i frånvaro av Lars-Bertil Rantzow, åt sig en ledning efter två mycket starka prestationer i Tyskland. Norrlänningen Marklund klassvann båda racen och var dessutom sexa och femma totalt bland de skandinaviska förarna. Ett imponerande facit med tanke på att generation 1-bilen är något motorsvagare vilket självklart var en nackdel på de långa raksträckorna på Nürburgring.
Marklund får gälla som favorit till titeln inför slutspurten. Rantzow har klivit av mästerskapet – vilket var planerat – och ner till unge rookien på tredje plats, Hugo Andersson, skiljer det 49 poäng.
Kampen bakom Marklund ser emellertid ut att bli dramatisk. Andersson är nämligen bara fem poäng före teamkompisen i PWR Racing – Customer Team, finländaren Anssi-Jukka Kasi, och trea, bara tre poäng bakom Kasi, skuggar norrmannen Ole William Nærsnes.

Helgens tävling på Gelleråsen Arena sänds live i Sportkanalen och på Cmore.se.

Tidsschema Porsche Carrera Cup Scandinavia, Gelleråsen Arena, Karlskoga 17-19 augusti
Fredag 17 augusti
Kl 11.40: Test 1 (30 min)
Kl 15.30: Test 2 (30 min)

Lördag 18 augusti
Kl 15.50: Kval, Q1 (17 min)
Kl 16.12: Kval, Q2 (8 min)

Söndag 19 augusti
Kl 11.40: Race 1 (20 min)
Kl 14.35: Race 2 (20 min)

Kommentarer inaktiverade.