Poängställning

No. Förare Poäng
01. Lukas Sundahl 256
02. Oscar Palm 231
03. Roar Lindland 223
04. Pontus Fredricsson 183
05. Magnus Öhman 161

Twitter

Nürburgring redan årets höjdpunkt för talangen Hugo Andersson

Publicerad 3 augusti 2018, 12:08

Hugo Andersson stod på pallen i Porsche Approved Cup på Rudskogen i våras. En betydelsefull framgång såklart, men inte årets höjdpunkt.
– Nej, det är nog det här, säger tonåringen från Täby och blickar ut över Nürburgring där årets fjärde deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia avgörs den här helgen.

Hugo Andersson är en av många nykomlingar i årets upplaga av Porsche Carrera Cup Scandinavia. Med sina 17 år – fyller senare i år – är han yngst i hela startfältet och en av tio förare som valt Approved Cup med sin 911 GT3 Cup (991 I).
Andersson kommer direkt från kartingsporten. Det här är hans första år i bil.
– Jag tycker att början på säsongen har varit hur kul som helst. Jag trivs jättebra i klassen, med bilen, banorna, allt, intygar han.
Andersson gör ständiga framsteg bakom ratten. Efter de tre inledande deltävlingarna är han 14:e man totalt i mästerskapet och fyra i Porsche Approved Cup, endast en poäng bakom teamkompisen i PWR Racing – Customer Team, Anssi-Jukka Kasi.
– Det har gått jättebra, över förväntan. Det här året skulle vi väl egentligen bara lära oss hur allt funkar, men nu tittar vi lite extra på hur vi ligger till i Approved Cup, säger han och medger att en pallplats totalt i mästerskapet hägrar.
– Om vi kan komma topp tre i Approved Cup vore det hur bra som helst.

Anderssons placeringsrad hittills i de sex race som körts är 4-7-6-3-7-4. Tredjeplatsen kom i det andra heatet på Rudskogen i Norge den 19 maj.
– En av mina bästa tävlingar hittills. En liten höjdpunkt, säger han.
Men inte årets stora höjdpunkt.
– Nej, det är nog Nürburgring, även om jag inte tävlat här ännu, säger han och ler.
Andersson gjorde fyra långa testpass på Nürburgrings sprintbana i torsdags och följde upp med ytterligare ett i dag, fredag, innan allvaret drar igång med kval och race ett på lördag, och race två på söndag.
Bara att vara på plats på Nürburgring är stort för Andersson, även om han tävlat mycket internationellt inom kartingen.
– Men det här är extremt mycket större än allt annat vi någonsin åkt på. Hade någon sagt att jag skulle tävla i Porsche Carrera Cup på Nürburgring för ett år sedan hade jag nog aldrig riktigt trott på det, säger han.

Andersson har sett fram emot deltävlingen i Tyskland, där det skandinaviska mästerskapet kör tillsammans med det tyska, hela sommaren. För att komma väl förberedd till de inledande testpassen i torsdags körde han under onsdagen simulator vid en anläggning bara några kilometer från banan.
– Det var bra och innebar att jag hittade runt och kände igen mig när jag kom ut på banan i torsdags. Det var bara några höjdskillnader som var lite obekanta, de ser man inte riktigt i simulatorn.
– Banan är jätterolig att köra men också en utmaning. Det svåraste partiet tycker jag är chikanen – när man ska ta sig igenom den så fort det bara går.
I torsdagens fjärde och sista testpass fick Andersson verkligen till det i NGK-chikanen med sina höga curbs i slutet på varvet.
– Då kom vi på lite mer vad vi ska sikta på att göra där.

Framstegen kan Andersson bland annat tacka sin förarcoach Philip Morin för.
– Philip har hjälpt mig sedan 2016 och vi har nästan alltid med honom på race när det inte kolliderar med hans eget tävlande.
Hugo Andersson går i Morins fotspår. Via ett kortare inhopp i formelbil gick Luleåtalangen direkt från karting till Porsche Carrera Cup Scandinavia där han bland annat blev tvåa i mästerskapet 2016. Morin har även kört Porsche Mobil1 Supercup och Porsche Carrera Cup Deutschland. I dag är han och Andersson teamkompisar i PWR Racing. Medan Andersson kör Porsche Carrera Cup är Morin toppförare i STCC.
– Även om han kör själv i STCC kommer han och hjälper oss. En helg som den här, när han inte tävlar själv, kan han vara med oss på heltid. Det är perfekt, säger Andersson.

Med sin erfarenhet är Morin självklart en viktig del av Hugo Anderssons utveckling som förare.
– Hugo gör sin första säsong i klassen och det är mycket han ska lära sig såklart. Jag hjälper honom bland annat med spårval, dataanalysen mellan passen och lite inställningar. Man kan väl säga att jag är häften förarcoach och hälften ingenjör åt både honom och Kasi, säger Morin, som lagt en hel del energi på en alldeles speciell detalj på Nürburgring.
– Det är ganska tydligt vilket parti svenskarna generellt sett har lite problem och det är de 2-3 decimeter höga curbsen i chikanen. Så höga har vi inte hemma och det studsar till ordentligt när man träffar dem, framförallt om man träffar dem fel.
Chikanen på Nürburgring kräver en viss teknik. Den har Morin försökt att lära ut till Andersson och efter några pass klarar han som sagt passagen bra.
– Det gäller att fördela vikten rätt för att ta dem så smidigt som möjligt. Det ska se mjukt ut och dessutom är det viktigt att man faktiskt använder hela banan i utgången för att få med sig farten, säger Morin, som har goda förhoppningar om att Andersson ska kunna svara för en stark prestation i de båda racen.
– Om man tittar på Approved Cup tycker jag att det sett bra väldigt bra ut hittills här nere, bättre än det gjort någonsin tidigare i år. Det har börjat helt okey och vi får hoppas att det fortsätter på samma sätt.

Tidsschema Porsche Carrera Cup Scandinavia, Nürburgring, Tyskland
Lördag 4 augusti

Kl 09.25-09.45: Kval Porsche Carrera Cup Scandinavia
Kl 09.50-10.10: Kval Porsche Carrera Cup Deutschland
Kl 14.50: Race 1 (20 varv/30 min)

Söndag 5 augusti
Kl 11.45-12.15: Race 2 (20 varv/30 min)

Kommentarer inaktiverade.