Poängställning

No. Förare Poäng
01. Lukas Sundahl 135
02. Roar Lindland 129
03. Oscar Palm 122
04. Magnus Öhman 99
05. Pontus Fredricsson 93

Twitter

Nytt team och nya förare – Jensen och Ek Tidstrand satsar på Porsche Carrera Cup Scandinavia med Just Racing

Publicerad 26 januari 2018, 11:01

De tävlingsdebuterade som långloppsförare 2016.
I fjol provade de lyckan både internationellt och i Swedish GT.
Nu gör kompisarna Robin Jensen och Mats Ek Tidstrand gemensam sak i Porsche Carrera Cup Scandinavia. I egna teamet Just Racing ska de köra var sin ny Porsche 911 GT3 Cup (991 II).

Robin Jensen och Mats Ek Tidstrand är två entusiastiska och ambitiösa förare och teamägare som debuterar i det skandinaviska Carrera Cup-mästerskapet den här säsongen. De brinner verkligen för sporten och har en tydlig ambition med sin gemensamma satsning.
– Vår målsättning är att vara ett av de ledande teamen i mästerskapet om tre, fyra år, säger Mats.
Just Racing, som får Joakim Thörjesson som teamchef, kommer att samarbeta både med Sundahl Racing och Mattsson Motorsport. Förutom två nya 911 GT3 Cup (991 II) kommer teamet att förfoga över en Porsche Cayman GT4 som Simon Sjöö ska tävla med i Swedish GT. Där kommer även Robin och Mats att starta. Bland annat för att få mil i bil och tävlingserfarenhet.

Både Robin och Mats har alltid gillat racing och snabba bilar. Den förstnämnde har dessutom en hel del motorsportpåbrå. Hans mormors bror var nämligen Carl-Gunnar ”CeGe” Hammarlund, välkänd radioprofil med stora meriter både som rally- och racingförare. ”CeGe” vann Midnattssolsrallyt 1954 och 1959-1962 dominerade han svensk racing med fyra raka SM-titlar. Samtliga segrar tog ”CeGe” med Porsche.
– Så jag har lite Porsche i blodet och har kört Porsche privat sedan jag var 21 år, berättar den snart 38-årige Stockholmaren.

För två år sedan förverkligade Robin och Mats sin gemensamma motorsportdröm. Tillsammans med fyra kompisar, och i samarbete med Brovallen Design, började de köra långloppsracing på nationell nivå i en Volkswagen Golf.
Förra året bytte långloppsgänget ut Golfen mot en TCR-Audi RS3 LMS (samma bil som Reuben Kressner körde i STCC). Samtidigt tog Robin och Mats nästa steg – de köpte var sin Ferrari 488 med vilka de körde Ferrari Challenge Europe och Swedish GT. Robin nådde sina största framgångar internationellt, Mats lyckades bäst på hemmaplan.
I Ferrari Challenge blev Robin sjua totalt efter en rad starka insatser och med en pallplats som främsta resultat. Mats övertygade i GTA i Swedish GT där han delade bil med Reuben Kressner i Karlskoga och Anderstorp och avslutade säsongen på Mantorp Park med Robin Hansson. Mats blev fyra totalt i GTA efter en seger och ytterligare fyra pallbesök.
– Det är framgångarna i Swedish GT som gjort att jag vill satsa vidare och prova på Carrera Cup, säger Mats.

Nu tar kompisarna och grannarna från Saltsjöbaden alltså nästa kliv i racingkarriären. De gör det i var sin ny 991 II i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det ska verkligen bli roligt. Jag och Robin känner flera av förarna i serien och att tävla i ett mästerskap drivet av Porsche, och med Porsche Center Stockholm som samarbetspartner, känns stabilt och bra, säger Mats.
– Vi ser fram emot premiären på Ring Knutstorp dit vi båda har för avsikt att komma väl förberedda. Vi vill få till så mycket test det är möjligt innan första start – inte bara för vår egen skull utan också av respekt för cupen och de andra förarna, säger Robin, som känns hetast av de båda.
– Visst är det kul med racing, men för mig är det också blodigt allvar till hundra procent. Jag är aggressiv och orädd, men visar respekt för mina medtävlare, säger han och tillägger:
– Jag kommer att ta tävling för tävling. För mig är varje race och den erfarenhet de kan ge viktigare än serien i sig. Vilka resultat det kan bli hänger på hur snabbt man lär sig bilen när vi kommer igång med testerna.

Nio år äldre Mats Ek Tidstrand, som ursprungligen kommer från Leksand, medger att han är den lugnare och mer blygsamme av de båda. Men precis som Robin är han ute efter resultat.
– Självklart kommer första säsongen att handla en hel del om att se och lära och att bekanta sig med bilen, men det är ingen tvekan om att jag också vill vara med och fightas med gubbarna – Magnus Öhman, Thomas Karlsson, Ingvar Mattsson och de andra. Jag kan lova er att både jag och Robin kommer att bjuda på riktig underhållning, säger han.
Någon tanke på att inleda Porsche Carrera Cup-karriären i var sin 991 I i Porsche Approved Cup hade egentligen ingen utav dem.
– Hur gjorde vi förra året? Jo, vi köpte var sin ny Ferrari 488 och kastade oss ut i Europa. Vi är inte fullt normala, avslutar Mats med ett skratt.

Bilder.
Foto: Tony Welam/STCC, Racefoto, Just Racing

Kommentarer inaktiverade.