Poängställning

No. Förare Poäng
01. Oscar Palm 212p
02. Lars-Bertil Rantzow 197p
03. Mats Karlsson 132p

Twitter

  • RT @wtf1couk: Watch @JensonButton's Hilarious Reaction To Fernando Alonso’s Awkward Question: http://t.co/OsabjeFf82 #F1 http://t.co/9IpBSs
  • RT @JensonButton: My drivers room at the circuit is pretty special this weekend, thanks @mikeycollier and @bbcf1 Very special memories. htt…
  • Glad tjejer i en pool. #Miami http://t.co/QuvJ96Lc1O
  • RT @RacingBride: Get your FREE @PitLaneReporter Issue 9 today! Some of my topics: #RIPVWSciroccoRCup, Q&A @MikaelaAhlinK, #Hankook >http:…
  • RT @FIAWorldRX: #TBT - @Timmy_Hansen. @Petter_Solberg and @Heikkinen57 catching some crazy airtime back at #ItalyRX! #WorldRX http://t.co/o
  • Jag är min familjs livslevande "google translate" och "stava-rätt" hjälpmedel.
  • RT @MotorsTV: BREAKING! The guy you knew was leaving Ferrari has now left Ferrari to be replaced by the other guy you already knew was join…
  • 8 days left to #ArgentinaRX! Final preparations getting done 😅 #workhardplayhard http://t.co/6QY1D9osrk
  • Team chauffören Magnus Öhmans racer. http://t.co/qfV4VVI3Pq
  • With this piece of art, the big questions is, why I didn't put all my effort in becoming a great artist? #sea #fishes http://t.co/rkuznDT1w3
  • RT @james_newbold: Tom Kristensen confirming his retirement live on @radiolemans. A legend of our sport, he will be missed #FIAWEC
  • RT @dsceditor: Tom Kristensen is announcing his retirement from motorsport after the 6 Hours of Interlagos at a press conference in Copenha…
  • Don't you ever buy coffee filters from euroshopper. Unless you want to eat your "mandatory first cup of coffee" instead of drinking it.
  • 9 days left to #ArgentinaRX. I've worked so hard during the break, I'm 100% ready! #WorldRX http://t.co/kX2xNStn4t
  • [HOONIGAN] KEN BLOCK'S GYMKHANA SEVEN: WILD IN THE STREETS OF LOS ANGELES http://t.co/IHuzQljjwU
  • Thanks #AudiJärvaKrog and #Lidl for two great days! Now, home to Karlstad ☀️
  • Finally. Today I'll get to go home 😍
  • Checking in and checking out. Off we go. http://t.co/j1B41B7LQn

Bilen

911 GT3 Cup är en ren racingbil som bygger på Porsches standardvagn 911 GT3 RS II. Effektmässigt skiljer det inte mycket mellan modellerna, men i övrigt är skillnaden slående.

Motor
3,8 liters 6-cylindrig sugmotor, som vid 7 500 varv levererar 450 hk. Hela motorn är viktreducerad och specialtillverkad. Max varvtal är 8 500 rpm.

Drivlina
Kraftöverföringen från motor till hjul sker via en sexstegad sekventiell växellåda. Förutom att reducera tiden för växlingar förebygger den sekventiella lådan dessutom handhavandefel.

Chassi
Chassit bygger på samma teknik som används i Porsches standardvagnar, det vill säga framaxel med fjäderben och bakvagn med multilänk. I GT3 Cup-versionen är dock allt optimerat för racing. Stötdämparnas infästning i hjulupphängningen samt bakvagnen är hämtad från GT3 RSR. Med krängningshämmare av bladtyp samt justerbar höjd, hjulvinklar och stötdämpare kan chassit optimeras för alla typer av banor.

Bromsar
Klassiskt röda 6-kolvs aluminiumok fram och fyrkolvs dito bak. Skivorna mäter 380 mm fram och 350 mm bak. Med hjälp av ett reglage i kupén kan föraren själv ställa bromskraftfördelningen mellan främre och bakre hjulpar. ABS saknas för att bilarna även ska kunna tävla i GT-mästerskapen där detta ej är tillåtet.

Exteriör
Jämfört med sin föregångare har den nya GT3 Cup-modellen betydligt större bakvinge och bredare kaross. Bakdelen är 44 millimeter bredare och har plats för större däck och spårvidd. Bakvingen har växt från 1.46 meter i bredd till 1.70 meter. Allt detta genererar mer downforce och ger en tävlingsbil som är både snabbare och mer stabil än sin föregångare.

Interiör
En racingstol, en brandsläckare och en kraftig bur är kort sammanfattat vad man hittar inuti en GT3 Cup. All viktig information, som varvtal, bromskraftfördelning och temperaturer med mera, finns samlad i displayen mitt framför föraren. Startknappen sitter, som sig bör i en Porsche, till vänster om ratten.