Poängställning

No. Förare Poäng
01. Oscar Palm 212p
02. Lars-Bertil Rantzow 197p
03. Mats Karlsson 132p

Twitter

  • RT @AndreasBakkerud: Me and @Timmy_Hansen had an #epic battle in #TurkeyRX and I'm sure it's not the last fight we'll have on track! http:/…
  • One of those "I'm tired but I can't sleep"...
  • 😂👇
  • RT @Hjelmstrand: "Inga bevis för främmande ubåtar i Sverige under 80-talet" säger Göran Greider i Aktuellt. #svpol #föpol #ubåtsjakt http:/…
  • STCC skriver avtal med Porsche Sverige om driften av Porsche Carrera Cup Scandinavia http://t.co/plA6ZFuUHr
  • RT @TinTopGuru: @FIAWorldRX Best Wildcard this season? @JohanKMS88 for me. He was great at @MettetRX & I'm hoping he'll do a full season ne…
  • But what I do now in Munich is REALLY cool, it's just that I've signed a paper which says I'm not allowed to tell you/take any photos #audi
  • Just talked to one of my best friends, my mother, my extra-grandmother, and then afterwards my dad... Love my job, but I really miss home...
  • Tack för det Lufthansa. Ät skit. http://t.co/KsKoUidTLo
  • RT @redbullmotors: Nice invisible race car @Peugeot_Hansen! #WorldRX http://t.co/4BBywu2gWH
  • RT @iMore: How to install iOS 8.1 on your iPhone and iPad — Even if you're low on storage! http://t.co/wNfaXMaafB http://t.co/L3xXsWegqK
  • RT @RickardRydell: At VW for the after season party! Three good Swedish drivers in the series with @VictorBouveng finishing third :) http:/…
  • Might have been a tough race weekend, but no doubt we all had a crazy fun night! #mammamia http://t.co/2VJFlMKiD0
  • Unfortunate and unlucky situation today meant I had to retire the last race of the season. Car felt… http://t.co/tSTu8d4cLv
  • I had a lot of fun yesterday! No pressure, not being nervous, just pure fun! 😄 Racing back to its… http://t.co/mb1T4AWf7Q
  • Winner of the celebrity-final in NGK masters! I've had the best time, smiling all day long 😄… http://t.co/JfR8qNwCnt
  • 3 heats and 4 broken driveshafts😤 I'll come back stronger!😄🚗💨 #ngkmasters http://t.co/1DAcMXRgNL
  • Video: Oscar Palm om Porsche International Cup Scholarship Shootout i Valencia - intervju+åkbilder http://t.co/yvYhWwXmxh
  • So, now be a bit more careful in turn 1, and then overtake some cars from P25!! Let's push!
  • Had a P2 time for the quali, but they cancelled all my lap times, for leaving the track....

Bilen

911 GT3 Cup är en ren racingbil som bygger på Porsches standardvagn 911 GT3 RS II. Effektmässigt skiljer det inte mycket mellan modellerna, men i övrigt är skillnaden slående.

Motor
3,8 liters 6-cylindrig sugmotor, som vid 7 500 varv levererar 450 hk. Hela motorn är viktreducerad och specialtillverkad. Max varvtal är 8 500 rpm.

Drivlina
Kraftöverföringen från motor till hjul sker via en sexstegad sekventiell växellåda. Förutom att reducera tiden för växlingar förebygger den sekventiella lådan dessutom handhavandefel.

Chassi
Chassit bygger på samma teknik som används i Porsches standardvagnar, det vill säga framaxel med fjäderben och bakvagn med multilänk. I GT3 Cup-versionen är dock allt optimerat för racing. Stötdämparnas infästning i hjulupphängningen samt bakvagnen är hämtad från GT3 RSR. Med krängningshämmare av bladtyp samt justerbar höjd, hjulvinklar och stötdämpare kan chassit optimeras för alla typer av banor.

Bromsar
Klassiskt röda 6-kolvs aluminiumok fram och fyrkolvs dito bak. Skivorna mäter 380 mm fram och 350 mm bak. Med hjälp av ett reglage i kupén kan föraren själv ställa bromskraftfördelningen mellan främre och bakre hjulpar. ABS saknas för att bilarna även ska kunna tävla i GT-mästerskapen där detta ej är tillåtet.

Exteriör
Jämfört med sin föregångare har den nya GT3 Cup-modellen betydligt större bakvinge och bredare kaross. Bakdelen är 44 millimeter bredare och har plats för större däck och spårvidd. Bakvingen har växt från 1.46 meter i bredd till 1.70 meter. Allt detta genererar mer downforce och ger en tävlingsbil som är både snabbare och mer stabil än sin föregångare.

Interiör
En racingstol, en brandsläckare och en kraftig bur är kort sammanfattat vad man hittar inuti en GT3 Cup. All viktig information, som varvtal, bromskraftfördelning och temperaturer med mera, finns samlad i displayen mitt framför föraren. Startknappen sitter, som sig bör i en Porsche, till vänster om ratten.