Poängställning

No. Förare Poäng
01. Lukas Sundahl 113
02. Oscar Palm 106
03. Roar Lindland 92
04. Pontus Fredricsson 72
05. Magnus Öhman 69

Twitter

Med fokus på motorsport – nya Porsche 911 GT3 RS

Publicerad 21 februari 2018, 18:02

På Genèvesalongen i mars presenterar Porsche den senaste modellen från sin motorsportavdelning: 911 GT3 RS med motorsportchassi och en fyra liters sugmotor med 383 kW (520 hk).

Den nya högprestandamodellen baseras på 911 GT3 men har vidareutvecklats för att kombinera motorns förbättrade prestanda med ett chassi där bakhjulsstyrningen designats för bästa möjliga köregenskaper och precision.
911 GT3 RS accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,2 sekunder och når en toppfart av 312 km/tim. Med den senaste lanseringen, efter 911 GT3 och 911 GT2 RS, presenterar Porsche sin tredje GT-modell godkänd för allmän väg på ett år.

Aerodynamik och interiör för tävling
Aerodynamik har styrt utformningen av den breda, viktoptimerade karossen med sin klassiska fasta bakre vinge. Motorsportutseendet fortsätter inuti bilen med skalstolar i kolfiber som ger säkert sidostöd. Dörrsidor i lättviktsmaterial med förvaringsnät och stroppar för dörröppning, minskad ljudisolering och en ny lättare baklucka understryker det konsekventa materialvalet.

Med 520 hk är det den starkaste sugmotorn
Med Porsches sexcylindriga motor på fyra liter, utan överladdning, når nya 911 GT3 RS nya gränser. Boxermotorn utvecklar 15 kW (20 hk) mer än motorn i föregående modell och i 911 GT3. Med ett maximalt varvtal på 9 000 v/min är det den idealiska renodlade sportbilsmotorn. Kombinerad med den speciellt kalibrerade sjuväxlade PDK-lådan garanterar högprestandamotorn en körupplevelse av högsta klass.

Chassi utvecklat ur motorsport
Teknologi hämtad direkt från motorsporten är en garanti för att chassit erbjuder exceptionella köregenskaper. Kulleder på alla länkarmar ger ännu bättre precision än konventionella elastokinematiska lager. 20-tums lättmetallfälgar framtill med nyutvecklade sportdäck i dimensionen 265/35 ger smidigare och bättre styregenskaper, medan bakhjul med 21-tumsfälgar och däck i dimensionen 325/30 förbättrar väggreppet.

Precis som i alla nuvarande GT sportmodeller är Clubsport-paketet tillgängligt även i 911 GT3 RS utan extra kostnad. Paketet innehåller säkerhetsbur, en manuell brandsläckare, förberedelse för batteriavstängning och ett sexpunktsbälte för sportiga körupplevelser.

Weissach-paket och magnesiumfälgar
Till de verkligt ambitiösa förarna har motorsportavdelningen på Porsche tagit fram ett Weissach-paket som tillval som ytterligare minskar bilens vikt. Paketet innehåller extra kolfiberkomponenter för chassi, interiör och exteriör samt som tillval magnesiumfälgar. I sin lättaste utformning minskar Weissach-paketet vikten på 911 GT3 RS till 1 430 kg.

Marknadsintroduktion och priser
Nya 911 GT3 RS kan beställas redan nu och de första bilarna når återförsäljarna i början av juni. Priset för högprestandamodellen börjar på 1 950 000 kronor.

Kommentarer inaktiverade.