Poängställning

No. Förare Poäng
01. Lukas Sundahl 73
02. Oscar Palm 68
03. Roar Lindland 62
04. Magnus Öhman 56
05. Pontus Fredricsson 48

Twitter

Beprövat och nytt när PWR Racing Customer Team satsar dubbelt i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Publicerad 12 februari 2018, 14:02

PWR Racing Customer Team fortsätter sin satsning i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Anssi-Jukka Kasi kör vidare, men i år får han sällskap. Jämte finländaren mönstrar dalateamet nämligen kartingtalangen Hugo Andersson.
Med sina 16 år blir han yngst i hela startfältet.

PWR Racing i lilla Vikmanshyttan är ett av Sveriges största och mest framgångsrika racingteam. Under ledning av Peter ”Poker” Wallenberg och Daniel Haglöf mönstrade PWR fyra bilar i STCC och en i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017.
I år fördubblar man sin insats i den sistnämnda serien. Där representeras företaget av PWR Racing Customer Team vars bilar drivs av Steber Racing med erfarne Stefan Petterson som chef.
Anssi-Jukka Kasi gör sin andra säsong för teamet och han får som sagt sällskap av 16-årige (fyller 17 i december) Hugo Andersson. Hugo kommer att köra den bil som hans förarcoach, Philip Morin, tävlade med i mästerskapet 2017.
– Philip är en av orsakerna till att vi valde Porsche Carrera Cup Scandinavia. En annan är att Carrera Cup lockade och kändes mest spännande att testa på. Hade jag gått till någon formelbilsklass hade det varit mer likt karting, säger den unge talangen från Huddinge.

Hugo Andersson började med karting redan som 5-åring och tävlade flitigt på hemmaplan fram till 2015 då han också började köra en hel del utomlands. Den internationella debutsäsongen utvecklade Hugos körning. 2016 och 2017 blev han bland annat sexa i Rotax International Open i Italien och nådde samma totalplacering i Euro Max Challenge där han blev tvåa i en av deltävlingarna.
På meritlistan har Hugo även medaljplatser i Rotax Max Junior och Senior samt seger i Prins Carl Philips Racing Pokal.
Men nu lämnar han satsningen på kartingen. Tävlingar kommer han att köra, men fokus flyttas över till Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det blir första gången jag sitter i den här typen av bil och förutom att göra mitt bästa är målsättningen i första hand att jag ska lära mig bilen och att utveckla min körning. Jag har ingen tidigare erfarenhet av de banor vi ska tävla på så det får väl bli lite simulatorkörning och liknande, säger Hugo och tillägger:
– I år ska vi bygga en grund för att komma längre upp i startfältet nästa år.
Hugo Andersson hoppas kunna dra nytta av Philip Morin som förarcoach även den här säsongen. Morin har hjälpt Hugo sedan 2015 och med sin erfarenhet av Porsche 911 GT3 Cup (991 I) blir han givetvis en viktig bricka i den unge talangens utveckling.

Anssi-Jukka Kasi står inför sin tredje Porsche Carrera Cup-säsong. Finländaren tog steg i sin utveckling under slutfasen av 2017. Han visade bra fart i både tester och kval men fick inte riktigt till det i racen.
– Jag vet inte men kanske är jag för gammal och inte orkar hålla tempot uppe under en hel tävlingshelg. Jag fyllde ju 50 år i höstas, skämtar Kasi och tillägger:
– Därför blir det bra att få en ung talang som teamkompis. Unga, duktiga förare är dessutom ofta bra coacher. Jag hade också lite hjälp av Philip Morin förra året och lärde mig mycket av honom. Kanske kan Hugo kämpa och ge styrka åt hela teamet.
– Det är bra att höra, säger Hugo som apropå sin ålder leende konstaterar:
– Jag sänker väl medelåldern lite grann.

34 år äldre Kasi har parkerat på tolfte plats i Carrera Cup-tabellen de två senaste åren. 2017 ingick han dessutom i Masters Cup för förare över 40 år. Där slutade han fyra bakom topptrion Lars-Bertil Rantzow, Magnus Öhman och Thomas Karlsson.
Även i år får Kasi två chanser att prestera varje gång han är på banan. Han kör nämligen vidare i sin Porsche 911 GT3 Cup (991 I) vilket innebär att han, förutom Carrera Cup, även tävlar om poäng i Porsche Approved Cup.
– Jag njuter av att köra Carrera Cup och trivs verkligen i mästerskapet. Jag gillar människorna där, de är gentlemän både på banan och i depån. Med 22 bilar eller mer till start kommer klassen dessutom att bjuda på bra fight runt hela banan.
– Racing är en rolig hobby och en viktig del av livet för mig. Men självklart vill man också ha lite framgång och därför siktar jag på en topp 3-placering i Approved Cup, säger Kasi.

I Approved Cup kommer Kasi att få sällskap av vännen, landsmannen och tidigare teamkompisen Tom Nylund. Han ska köra bilen med vilken Lukas Sundahl slutade tvåa i 2017 års mästerskap.
– Självklart vill jag vara bästa finländare, men det blir inte lätt. Tom är en tuff förare som är svår att slå, men jag kommer att ha nytta av att jag kört ganska mycket på de svenska banorna. För Tom är alla nya, säger Kasi, ler lite och avslutar:
– Jag hörde att han har planerat att testa mycket inför säsongen. Vi måste slå tillbaka och testa ännu mer.

Kommentarer inaktiverade.