Poängställning

No. Förare Poäng
01. Jocke Mangs 234
02. Lukas Sundahl 208
03. Oscar Palm 195
04. Robin Hansson 181
05. Philip Morin 179

Twitter

Mästerskapsledande Mangs tog årets första seger i Porsche Carrera Cup

Publicerad 13 augusti 2017, 18:08

Årets första seger för Philip Morin och Jocke Mangs – och Pontus Fredricssons första pallplats någonsin i klassen!
Det var många som hade mycket att glädjas över i Porsche Carrera Cup-deltävlingen i Karlskoga.
Mest nöjd efteråt var Mangs som drygade ut sin ledning i mästerskapstabellen.

Efter tredjeplatsen bakom Philip Morin och gästföraren, flerfaldige STCC-mästaren Richard Göransson i det första heatet, fick Jocke Mangs kliva upp överst på pallen efter det andra. Han hamnade visserligen bakom Morin och Göransson i starten, men när de stötte ihop kunde han överta ledningen och styra mot säker seger, hans första för året.
Triumfen innebar att team bennys-föraren drygade ut sin ledning i mästerskapet. Kanske kopplade han rent av ett litet grepp om titeln?
– Nej, det är så tätt i tabellen så det gäller att även fortsättningsvis ta sig i mål i varje race. Det är fyra heat kvar och vi får kämpa vidare, säger Mangs, som har vunnit Porsche Carrera Cup två gånger tidigare och som efter insatsen i Karlskoga är guldfavorit inför de resterande deltävlingarna i Anderstorp och på Mantorp Park.

För mästerskapstvåan Lukas Sundahl blev inte helgen i östra Värmland riktigt vad han hade hoppats på. Fjärde plats i det första heatet följde han visserligen upp med en tredjeplats i det andra, men det var ett facit smålänningen inte var helt nöjd med.
Framförallt fick han inte till starterna på Gelleråsbanan. I det första heatet tappade han ända ner till åttonde plats innan han började avancera. I det andra var han sjua innan det bar uppåt.
– Jag hade självklart hoppats att jag skulle ta in på Jocke Mangs i ledningen, men nu tappade jag i stället. Det är jag självklart inte nöjd med. Det positiva är att jag fortfarande är tvåa och att jag drygade ut mitt försprång till de närmast bakom mig, sa Sundahl.

Inför de avslutande två deltävlingarna är Oscar Palm trea, 13 poäng bakom Sundahl. I Karlskoga var Palm sjua och fyra. På upptorkande bana i det första heatet valde han att rulla ut på regndäck. Det var en chansning som inte gick hem. En regnskur hade behövts, men det kom igen.
– Det handlade bara om att överleva det racet. Andra var bättre, men vi hade inte riktigt farten för att vara med och konkurrera högst upp i dag. Det saknades några tiondelar, konstaterade Palm.

Inte heller för tabellfemman Robin Hansson blev tävlingen i Karlskoga någon höjdare. Hansson slogs med Mangs om tredje plats i det första heatet när han blev hindrad i samband med en varvning och tvingades bryta. I det andra låg han trea, men halkade av och fick nöja sig med åttonde plats.
– Jag körde av i depåsvängen, medgav han och såg inte allt för besviken ut.

Någon målgång i det andra heatet blev det inte heller för Richard Göransson, som körde Porsche Sveriges gästbil i Karlskoga. Efter en imponerande andraplats i det första heatet var STCC-mästaren ute efter segern, men försvann dessvärre redan i inledningen på heatet. I kamp om ledningen blev han knuffad av banan av Philip Morin och tvingades bryta.
Åtminstone var det så tävlingsledningen såg på situationen. Morin tilldömdes ett så kallat drive trough-straff. Norrlänningen låg tvåa när han tog det, tappade till tionde och tog målflagg som sjua.
– Det var en konstig och olycklig situation och jag gjorde ingenting avsiktligt i alla fall. Jag stängde och låste upp lite in i böjen vilket gjorde att jag kom ut på gräset med ena hjulet. När jag sedan skulle tillbaka på banan så var Göransson redan där så jag vet inte hur jag skulle kunna ha gjort något annorlunda. Skulle jag ha varit kvar på gräset eller hur skulle jag ha gjort? Men jag förstår hur tävlingsledningen tänker, Göransson blev kvar så det köper jag absolut, sa Morin, som ändå var mycket nöjd med helgen, som alltså gav honom första segern för säsongen i Porsche Carrera Cup.
– Jag bevisade hur snabb jag är och målet med helgen var att ta den där segern, säger Morin, som inte har några stora förhoppningar om att kunna vara med och konkurrera om titeln.
Han stod över i Falkenberg till förmån för en deltävling Porsche Mobil1 Supercup och även racet i Anderstorp kolliderar med hans utlandsuppdrag.
– Jag har mer eller mindre släppt mästerskapet. Det kommer nog att vara svårt oavsett hur bra det går. Mangs är stabil och håller sig där uppe hela tiden, säger han.

Pontus Fredricsson vann inget race, men var kanske ändå gladast av alla förare i Karlskoga. Anledningen var givetvis att han i det andra heatet tog sin första pallplats någonsin i Porsche Carrera Cup. Fredricsson blev tvåa bakom Mangs!
– Jag är helt sjukt nöjd. Tvåa! Nu är det bara att sikta på toppen, sa Fredricsson vars resa mot pallen blev ganska händelserik.
Bland annat uppvaktades han hårt av Lukas Sundahl och i viss mån även Oscar Palm i slutet på racet.
– Sundahl låg på hårt, men det var kul och det roligaste racet jag kört hittills. Riktigt kul. Den här framgången har jag längtat efter sedan Finland där jag låg trea men blev avkörd i den näst sista kurvan.

En efterlängtad framgång blev det även för Mats ”Snickar-Matte” Karlsson, som med åttonde och sjätte plats totalt tog dubbla segrar i Masters Cup för mästerskapets +40-förare. Detta på sin hemmabana – Karlsson är medlem i Karlskoga MF – där han haft svårt att övertyga tidigare.
– Framförallt är jag nöjd med det andra heatet där vi hade bra pace och var med högt upp. Det här var min klart bästa tävlingsinsats den här säsongen och kanske är det två, tre år sedan det gick så här bra för mig, konstaterade en glad Karlsson, som låg femma ut på det sista varvet men där blev passerad av Anton Marklund som därmed nådde sin bästa placering hittills i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Marklund var stark även i det första heatet där han blev sexa.

Resultat.
Porsche Carrera Cup Scandinavia, Karlskoga 12-13 augusti.
Race 1.

1. Philip Morin, Official Team Martinet by Almeras, 1:04.905
2. Richard Göransson, Mtech Competition, +7.017
3. Jocke Mangs, bennys, +8.848
4. Lukas Sundahl, Sundahl racing, +19.288
5. Pontus Fredricsson, Fragus Motorsport, +35.946
6. Anton Marklund, bennys, +59.789
7. Oscar Palm, Team CBC, +1 Lap
8. Mats Karlsson, Cirkus Karlsson Racing, +1 Lap
9. Lars-Bertil Rantzow, Mtech Competition, +1 Lap
10. Anssi-Jukka Kasi, PWR Racing Customer Team, +1 Lap
11. Robin Hansson, Fragus Motorsport, +2 Laps
12. Magnus Öhman, Mtech Competition, +3 Laps
DNF. Peter Eriksson (M), Team CBC, DNF
DNF. Thomas Karlsson (M), Mtech Competition, DNF
EXC. Ingvar Mattsson (M), Mattssons Fasterners, EXC

Race 2.
1. Jocke Mangs, bennys, 1:04.513
2. Pontus Fredricsson, Fragus Motorsport, +5.441
3. Lukas Sundahl, Sundahl Racing, +5.884
4. Oscar Palm, Team CBC, +7.137
5. Anton Marklund, bennys, +13.722
6. Mats Karlsson, Cirkus Karlsson Racing, +15.037
7. Philip Morin, Official Team Martinet by Almeras, +15.564
8. Robin Hansson, Fragus Motorsport, +22.222
9. Lars-Bertil Rantzow, Mtech Competition, +24.138
10. Thomas Karlsson, Mtech Competition, +28.711
11. Magnus Öhman, Mtech Competition, +29.078
12. Peter Eriksson, Team CBC, +36.446
13. Anssi-Jukka Kasi, PWR Racing Customer Team, +54.489
14. Ingvar Mattsson, Mattssons Fasterners, +1 Lap
DNF. Richard Göransson, Mtech Competition, DNF

Mästerskapet efter 5 av 7 deltävlingar.
1. Mangs, 167 poäng
2. Sundahl, 152
3. Palm, 139
4. Morin, 135
5. Hansson, 121
6. Fredricsson, 117
7. Rantzow, 99
8. Marklund, 95
9. Öhman, 69
10. T. Karlsson, 61
11. Kasi, 50
12. M. Karlsson, 48
13. Eriksson, 20
14. Mattsson, 13

Kommentarer inaktiverade.